×
×

امیدبه ساخت سقف بالاسرقبل اززمستان برای زلزله‌زده‌های

  • کد نوشته: 10068
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۰
  • ۰
  • دومین زلزله یک ماه اخیر گلستان با شدت بیشتر بخش‌هایی از مراوه تپه را لرزاند اما برنامه‌ریزی مسوولان برای جبران خسارت‌ها در زمانی کوتاه، تحمل مشکل ویرانی خانه‌ها را برای مردم آسیب‌دیده آسان و آن‌ها را برای کوچ به منازل نوساز قبل از فرارسیدن زمستان امیدوار کرد.
    امیدبه ساخت سقف بالاسرقبل اززمستان برای زلزله‌زده‌های
  • تبلیغ هدفمند

    دومین زلزله یک ماه اخیر گلستان با شدت بیشتر بخش‌هایی از مراوه تپه را لرزاند اما برنامه‌ریزی مسوولان برای جبران خسارت‌ها در زمانی کوتاه، تحمل مشکل ویرانی خانه‌ها را برای مردم آسیب‌دیده آسان و آن‌ها را برای کوچ به منازل نوساز قبل از فرارسیدن زمستان امیدوار کرد.

    زلزله ۵.۲ ریشتری روز شنبه پنجم مهر مراوه تپه در ادامه زمین لرزه هفته گذشته رامیان، فقط به واحدهای مسکونی که عمدتا خشتی و گلی بودند خسارت زد اما برای جلوگیری از گرفتار شدن ساکنان این خانه ها به سرمای زمستان، کار ساخت ۲۵۰ واحد مسکونی آسیب دیده این حادثه در کمتر از ۲۴ ساعت پس  از زلزله آغاز شد.

    برخی از ساکنان خانه های زلزله زده به دلیل هراس از استحکام پایین منازل، مجبور به کوچ در چادرهای هلال احمر شده اند اما مسوولان گلستان به آن ها اطمینان می دهند قبل از سرد شدن هوا کار ساخت خانه ها را تمام کنند.

    هادی حق شناس استاندار گلستان چند روز پس از وقوع زلزله مراوه تپه به روستاهای آسیب دیده این شهرستان رفت و در گفت و گو با اهالی، علاوه بر شنیدن مشکلات آنان، وعده داد این کمبود با استفاده حداکثری از ظرفیت های استانی برطرف خواهد شد.

    تعدادی از مسوولان پیش از حضور استاندار به محل اسکان زلزله زده ها رفته اند تا اهالی روستای ” فرق‌سر” را از حضور مسوولان با خبر کنند.

    پیرمردهای ساکن چادرها برای استقبال از میهمانان به بیرون چادرها می آیند اما زنان و کودکان داخل خانه های موقت مانده اند.

    تعدادی از کودکان روستا در چادر نشسته و در گعده ای کوچک و صمیمی، تکالیف درسی را می نویسند که استاندار سرزده وارد می شود.

    امیدبه ساخت سقف های بالاسرقبل از زمستان برای زلزله‌زده‌های
    امیدبه ساخت سقف بالاسرقبل اززمستان برای زلزله‌زده‌های

    حق شناس وقتی می بیند بچه ها سرگرم درس خواندن هستند می خواهد به چادر دیگری برود اما “آرزو” که دانش آموز پایه ششم است استاندار را می بینند و با اصرار او و بقیه، مسوولان را وادار به نشستن در چادر می کند.

    پرس و جو از احوال مدرسه و درس و زلزله که توام با مطایبه و شوخی است، بچه ها را سر ذوق می آورد و جو این دیدار صمیمی تر می شود.

    اوضاع چادرهای دیگر هم این گونه است؛ غم از دست دادن سرپناه، برای مدت چند دقیقه فراموش می شود و جایش را به امیدواری ناشی از حمایت همه جانبه مسوولان می دهد.

    یکی از دلایلی که زلزله زدگان مراوه تپه را امیدوارتر می کند، اتفاقات خوب و دلگرم کننده پس از زلزله چندی قبل رامیان است.

    امیدبه ساخت سقف های بالاسرقبل از زمستان برای زلزله‌زده‌های
    امیدبه ساخت سقف های بالاسرقبل از زمستان برای زلزله‌زده‌های

    پس از آن زلزله ۱۷ شهریور که خانه های روستاهای قورچای، ویرو و چند روستای دیگر را تخریب کرد، تلاش برای ساخت این منازل آسیب دیده آغاز شد و به گفته فرماندار رامیان در کمتر از یک ماه پروانه ساخت ۱۱۴ خانه آسیب‌دیده صادر گردید.

    در این زلزله به ۱۹۵ واحد مسکونی مناطق روستایی رامیان خسارت وارد شد.

    زلزله ۵.۲ ریشتری مراوه‌تپه هم موجب وارد شدن خسارت به ۲۰۰ منزل روستایی در ۲۰ روستای مراوه تپه شد که از مجموع این خانه ها، صد واحد مسکونی از ناحیه سقف دچار ترک های شدیدشد به حدی که امکان سکونت برای اهالی این منازل وجود نداشت اما صد واحد دیگر با وجود ترک خوردگی در دیواره ها، از امکان استفاده مجدد برخوردارند.

    استاندار گلستان در دیدار با اهالی زلزله زده مراوه تپه گفت که حوادث طبیعی اجتناب ناپذیر است اما باید بکوشیم با مقاوم سازی خانه ها از خسارات مالی و جانی پیشگیری کنیم.

    حق شناس با اشاره به غیرمقاوم بودن ۱۱۰ هزار واحد مسکونی گلستان، از مردم استان خواست با مراجعه به بنیاد مسکن و با استفاده از ظرفیت تسهیلات در راستای مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.

    امیدبه ساخت سقف های بالاسرقبل از زمستان برای زلزله‌زده‌های
    امیدبه ساخت سقف های بالاسرقبل از زمستان برای زلزله‌زده‌های

    وی تاکید کرد : شروع عملیات اجرایی نخستین واحد مسکونی مناطق زلزله زده مراوه تپه در کمتر از ۲۴ ساعت پس از حادثه اتفاق کم نظیری است که امیدواریم به همین سرعت نیز کار ساخت آن ها به پایان برسد.

    وی یادآور شد: تلاش می کنیم با جذب به موقع اعتبارات و مشارکت مردم، ساخت این خانه ها را تا حداکثر ۴ ماه آینده به پایان برسانیم .

    استاندار گلستان همچنین گفت: به مالکان این خانه ها برای نوسازی، ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره و با بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می شود.

    زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۹ و ۱۶ دقیقه دیروز شنبه شهرستان مراوه‌تپه واقع در شرق استان گلستان را لرزاند.

    امیدبه ساخت سقف های بالاسرقبل از زمستان برای زلزله‌زده‌های
    امیدبه ساخت سقف های بالاسرقبل از زمستان برای زلزله‌زده‌های

    این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و ۲۱ کیلومتری مراوه تپه، ۴۶ کیلومتری ترکمنستان و ۵۰ کیلومتری گرماب استان خراسان شمالی رخ داد.

    شهرستان مرزی مراوه‌تپه با افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت که در دو نقطه شهری و ۱۰۸ روستای دارای کد شناسایی سکونت دارند، در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *