×
×

معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
نقش مهم بندرچابهاردرتوسعه حمل ونقل دریایی و ترانزیت

  • کد نوشته: 10140
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۱
  • ۰
  • معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندرچابهار با توجه به موقعیت راهبردی و متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند، تامین زیرساخت‌ها و افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی نقش مهمی در توسعه حمل ونقل دریایی و ترانزیت کالا دارد.
    نقش مهم بندرچابهاردرتوسعه حمل ونقل دریایی و ترانزیت
  • تبلیغ هدفمند

     معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندرچابهار با توجه به موقعیت راهبردی و متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند، تامین زیرساخت‌ها و افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی نقش مهمی در توسعه حمل ونقل دریایی و ترانزیت کالا دارد.

    محمد راستاد روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های عمرانی، زیرساخت‌ها و تجهیزات بنادر شهید کلانتری و بهشتی چابهار اظهارداشت: خوشبختانه فرآیندهای جذب سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های مختلف در دست اجرا بخوبی پیش می‌رود و پروژه‌های روبنایی، تاسیسات و زیرساخت‌های بندری با مشارکت و سرمایه گذاری دولتی و سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در حال انجام است.

    وی افزود: توسعه دریا محور از نیاز اصلی کشور است و باید در این زمینه بیشتر ورود و از موقعیت‌های راهبردی کشور برای توسعه بهره لازم را ببریم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی به تجهیز ترمینال کانتینری و تامین تجهیزات تخلیه کانتینری بندر چابهار اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های بندر چابهار مناسب برای افزایش حمل و نقل دریایی و ورود و خروج کالاست.

    وی ادامه دامه داد: به دنبال ایجاد و توسعه صنایع در پسکرانه بنادر هستیم و باید مشوق‌هایی را در این زمینه ایجاد کنیم تا شاهد اشتغال و رونق اقتصادی حداکثری در نوار ساحلی کشور بویژه سواحل مکران باشیم.

    راستاد اظهارداشت: تمام ظرفیت‌ها را در تولید ناوگان عملیاتی مورد نیاز بنادر تجاری کشور بر توان داخلی متمرکز شده است.

    وی گفت: از روند پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای راضی هستیم و بزودی بسیاری از پروژه‌ها تکمیل و با حضور مقامات کشوری افتتاح می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی به ساخت سیلوی غلات ۱۰۰ هزارتنی این بندر اشاره و افزود: ساخت این سیلو در بندر شهید بهشتی بر اساس برآورد اعتبار اولیه این پروژه حدود ۲۰ میلیون دلار، بخشی از طرح توسعه این بندر است و تا ۳۰ ماه تکمیل خواهد شد.

    وی گفت: افزایش ظرفیت پذیرش، نگهداری و انبارش کالاهای فله‌ای و اساسی، افزایش ظرفیت پذیرش و پهلودهی کشتی‌ها به منظور افزایش سهم بندرچابهار در تامین کالاهای اساسی کشور، افزایش ظرفیت ترانزیت غلات به کشورهای حوزه CIS، از جمله مزایای احداث این سیلو است.

    نقش مهم بندرچابهاردرتوسعه حمل ونقل دریایی و ترانزیت
    نقش مهم بندرچابهاردرتوسعه حمل ونقل دریایی و ترانزیت

    راستاد اظهارداشت: این سیلو در فضایی به مساحت ۳.۵ هکتار ساخته خواهد شد و برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

    به گزارش ایرنا معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از پروژه تعمیرات اساسی سه باب انبار در بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد.

    اعتبار پیش‌بینی شده برای تعمیرات اساسی این انبارها ۵۴۰ هزار میلیون ریال است و اتمام این پروژه اهدافی همچون جلوگیری از خسارت و آسیب به کالاها، ارتقای توان انبارش کالا و پذیرش کشتی، ارتقای کیفیت فرآیند انبارداری و خدمات دهی به صاحبان کالا و رعایت ایمنی و اصول زیست محیطی در نگهداری کالا را محقق می‌کند.

    گفتنی است این پروژه که از ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۸ آغاز شده، شهریور سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.راستاد همچنین در ادامه سفر خود به چابهار از پروژه‌های طرح توسعه ای بندر شهید بهشتی بازدید کرد.

    پروژه اطفاء حریق و آبیاری قطره ای بنادر شهیدبهشتی، شهیدکلانتری و کوی مسکونی بندر چابهار از جمله پروژههایی بود که مورد بازدید قرار گرفت.

    وی همچنین از روند پیشرفت پروژه برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار واقع در بندر شهیدکلانتری بازدید کرد. 

    احداث برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار که از مهر سال ۱۳۹۸ آغاز شده و تا مهرسال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد، ۲۷۲ میلیارد ریال هزینه داشته است.

    ایمنی ترافیک دریانوردی و کنترل ترافیک دریایی، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای نصب تجهیزات مدرن، استقرار برج مراقبت دریایی، مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC، technical room ) و فضاهای عملیاتی و افزایش ضریب ایمنی بندر چابهار در راستای اهداف پدافند غیرعامل از جمله اهداف این پروژه است.

    ساخت این برج که به نماد گردشگری دریایی نیز تبدیل خواهد شد، اشراف کامل به اسکله‌ها و محوطه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، مسیر آبراه، دهانه موج شکن، لنگرگاه و فعالیت تجهیزات و ادوات بندری را فراهم خواهد کرد.

    انبار چندمنظوره کالا که توسط بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی احداث شده  از دیگر پروژه‌هایی بود که مورد بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

    این انبار با هزینه یک میلیون و ۳۲۵ هزار دلار احداث شده و آماده افتتاح است. بهره‌برداری از انبار چند منظوره موجب افزایش ظرفیت انبارش کالا، تنوع پذیرش کالا و سهولت دپوی کالاهای صادراتی و ترانزیتی خواهد شد.

    ساختمان جدید تعمیرگاه تجهیزات استراتژیک و ساختمان اداری-رفاهی از دیگر طرح‌هایی بود که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این برنامه از آن‌ها بازدید کرد.

    ساخت این ساختمان که در قالب طرح توسعه بندر شهید بهشتی انجام شده در مجموع نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار هزینه داشته است.

    راستاد همچنین از پروژه‌ برق رسانی و آب رسانی به طرح توسعه بندر شهیدبهشتی بازدید کرد.در این پروژه؛ طی ۲۴ ماه با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار، ۶ پست برق احداث و بیش از ۱۳۰ کیلومتر کابل‌کشی شده است. 

    اتصال برق پایدار به ترمینال‌ها و محوطه طرح توسعه، خدمات رسانی بهینه به کشتی‌ها، خدمات مطمئن و پایدار به ترمینال کانتینرهای یخچالی، استفاده تجهیزات استراتژیک از زیرساخت‌های برقی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، آماده‌سازی زیرساخت‌های نصب گنتری کرین، ایجاد روشنایی و آب رسانی به ساختمان‌ها و محوطه و ارتقای ایمنی و بهداشت محیط کار از جمله مزایای این طرح است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از پروژه احداث شبکه معابر و تاسیسات زیربنایی اراضی پشتیبانی بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد. این پروژه بالغ بر یکهزار میلیارد ریال ارزش داشته و تامین و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری، ایجاد بستر مناسب برای ترغیب مشارکت بخش خصوصی، آماده‌سازی بستر مناسب برای تسهیل صادرات کالا، تسهیل دسترسی به اراضی لجستیک بندری و تسریع عملیات تخلیه و بارگیری از جمله مزایای آن به شمار می‌روند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *