×
×

فرماندار کردکوی
مهارآتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده جهان نما

  • کد نوشته: 10175
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۱
  • ۰
  • ابراهیم قدمنان- فرماندار کردکوی از مهار کامل حریق ایجاد شده در منطقه حفاظتی جهان نمای این شهرستان خبر داد و افزود: مامورین محیط زیست برای اطمینان خاطر از بروز مجدد حریق در منطقه حضور دارند.این حریق بیش از 2 هکتار از مناطق مرتعی و نیمه مشچر منطقه را شامگاه روز چهرشنبه در منطقه مغذی جهان نما طعمه خود کرده بود.
    مهارآتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده جهان نما
  • تبلیغ هدفمند

     ابراهیم قدمنان- فرماندار کردکوی از مهار کامل حریق ایجاد شده در منطقه حفاظتی جهان نمای این شهرستان خبر داد و افزود: مامورین محیط زیست برای اطمینان خاطر از بروز مجدد حریق در منطقه حضور دارند.این حریق بیش از ۲ هکتار از مناطق مرتعی و نیمه مشچر منطقه را شامگاه روز چهرشنبه در منطقه مغذی جهان نما طعمه خود کرده بود.

     ابراهیم قدمنان گفت: در این آتش سوزی تعدادی درختچه ممرز و زرشک و همچنین بخشی از اراضی مرتعی منطقه حفاظت شده جهان نما آسیب دید.

    وی گفت : بر اساس بررسی های صورت گرفته این حریق به سبب سهل انگاری گروهی از حفاران غیر مجاز آثار باستانی روی داد که پیگیری ها برای شناسایی آنها ادامه دارد.

    به گزارش ایرنا، جهان نما از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است و در ردیف مناطق چهارگانه این سازمان به شمار می رود.

    منطقه حفاظت شده جهان نما با وسعتی بیش از ‎ ۳۰هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی واقع است که حدود ۲۰هزار هکتار آن در حوزه استحفاظی شهرستان کردکوی درغرب گلستان قرار دارد.

    از نظر وضعیت جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی بوده و ارتفاع آن از ‎ ۶۰۰متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزار و ‎ ۸۶متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت متغیر است.

    با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن جاری بوده که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است.

    جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیای گیاهی ایران جزو بخش فرعی جنگل های هیرکانی شمال کشور است.

    مهمترین گونه‌های گیاهی جهان‌نما سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو و گونه‌های علفی و بوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.

    این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و درمعرض خطر بوده که برخی گونه‌های مهم آن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است.

    پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی های آن هستند که از جمله انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا است.

    شهرستان کردکوی با افزون بر ۷۵هزار نفر جمعیت در غرب گلستان و در فاصله ۲۷ کیلومتری گرگان واقع است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *