×
×

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان
آغاز تعمیر قدیمی‌ترین سد گلستان

  • کد نوشته: 10343
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۳
  • ۰
  • شعبان رسولی-مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان از تعمیر سد وشمگیر شهرستان آق‌قلا خبر داد و گفت : پس از رهاسازی آب این سد که در حال حاضرحدود یک میلیون متر مکعب آب را درخود ذخیره دارد که فرایند آن تا ۲ ماه ادامه خواهد داشت. پس از گذشت این زمان امکان انجام تعمیر دریچه ها و شیرآلات و همچنین بازرسی از بخش های مختلف سد وجود دارد.
    آغاز تعمیر قدیمی‌ترین سد گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    شعبان رسولی-مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان از تعمیر سد وشمگیر شهرستان آق‌قلا خبر داد و گفت : پس از رهاسازی آب این سد که در حال حاضرحدود یک میلیون متر مکعب آب را درخود ذخیره دارد که فرایند آن تا ۲ ماه ادامه خواهد داشت. پس از گذشت این زمان امکان انجام تعمیر دریچه ها و شیرآلات و همچنین بازرسی از بخش های مختلف سد وجود دارد.

    رسولی از مردم و کشاورزان پایین دست سد وشمگیر خواست تا در مدت زمان ۲ ماهه رهاسازی آب سد از استقرار در مجاورت و یا مسیر رودخانه ها اجتناب کرده و از نزدیک شدن به محدوده مخازن سد اکیداً اجتناب کنند.

    وشمگیر با قدمت ۴۸ ساله، جزء قدیمی ترین سد های استان به شمار رفته که ۱۸ هزار هکتار از اراضی زراعی منطقه سهم حق‌آبه از این سد را دارند.

    این سد که در سال ۱۳۴۹با یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی در آن زمان با حجمی معادل ۹۶ میلیون متر مکعب آب با هدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید ولی در فواصل و گذر زمان به دلیل رسوبات، ظرفیت آن به کمتر از ۴۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

    این سد ۳۵ کیلومتری دومین شهرستان بزرگ گلستان با جمعیتی بالغ بر ۳۶۰ هزار نفری و بر روی گرگانرود احداث شده و به طول ۷۰ کیلومتر تا ساحل دریای خزرادامه دارد.

    آغاز تعمیر قدیمی‌ترین سد گلستان
    آغاز تعمیر قدیمی‌ترین سد گلستان

    بر اساس مستندات و گزارشات شرکت آب منطقه ای استان میانگین بارندگی ها در دراز مدت با ۵ درصد افزایش روبرو بوده است که طبق این گزارش میانگین بارندگی از ابتدای سال آبی مهر ۹۸ تا پایان سال آبی شهریور ۹۹ تقریباً ۵۱۶ میلیمتر بوده که نسبت به مشابه سال قبل با کاهش ۳۱ درصدی مواجه بوده است.

    لذا بنا براین گزارش میانگین بارندگی در حوزه آبریز این رودخانه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد با توجه با بارش ۶۵۱ میلمتری کاهش داشته اما در دراز مدت با افزایش ۶ درصدی برخوردار بوده است.

    سدهای وشمگیر، گلستان و بوستان به منظور ذخیره آب‌های ناشی از نزولات آسمانی برای مصارف کشاورزی و همچنین کنترل سیلاب‌های فصلی، بر روی گرگانرود از رودخانه‌های مهم استان گلستان احداث شده‌اند.

    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *