×
×

تقویت بوم‌گردی درکنارپیشبرد اقتصاد مقاومتی در روستاها

  • کد نوشته: 10425
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۳
  • ۰
  • گسترش امکانات عمرانی و ایجاد تاسیسات گردشگری در روستاهای قزوین در دولت یازدهم و دوازدهم از جمله راه سازی، گازرسانی، ارایه اینترنت پرسرعت و ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی موجب شده تا پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این مکان‌ها از طریق تقویت بوم‌گردی دنبال و پیگیری شود.
    تقویت بوم‌گردی درکنارپیشبرد اقتصاد مقاومتی در روستاها
  • تبلیغ هدفمند

    گسترش امکانات عمرانی و ایجاد تاسیسات گردشگری در روستاهای قزوین در دولت یازدهم و دوازدهم از جمله راه سازی، گازرسانی، ارایه اینترنت پرسرعت و ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی موجب شده تا پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این مکان‌ها از طریق تقویت بوم‌گردی دنبال و پیگیری شود.

    گردشگری را باید به عنوان صنعتی کم هزینه و راهی کوتاه و میانبر نسبت به سایر بخش ها و مسیرها برای توسعه و اشتغالزایی دانست.

    بدون شک یکی از الزامات تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور توجه به موضوع “گردشگری” است، از سویی دیگر یکی از راه های کسب درآمد و بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد روستاییان و توسعه اقتصادی این مکان ها توجه به گردشگری و ایجاد زیرساخت های مربوط به این بخش است.

    در هفت سال اخیر یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه گردشگری، تقویت بوم گردی بوده که این مساله موجب گسترش زیرساخت های رفاهی از جمله ایجاد اقامتگاه ها بوم گردی برای پذیرایی و اسکان گردشگران شده است.

    در استان قزوین ۱۶ روستای هدف گردشگری وجود دارد و علاوه بر آنها، ده ها روستا نیز دارای جذابیت های خاص و متنوع برای جذب گردشگر هستند که ضمن تقویت امکانات زیربنایی مانند بهساری و تعریض راه های روستایی، گازرسانی، مقاوم سازی منازل، سنگفرش و جدول گذاری معابر و ارایه اینترنت پرسرعت در سال های اخیر، ایجاد زیرساخت های گردشگری در آنها زمینه رشد اقتصادی و اشتغالزایی را برای روستاهای مربوطه فراهم کرده است که این مساله می تواند عاملی برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی در این مکان ها باشد.

    نزدیکی به تهران، وجود آب و هوای چهار فصل، گویش های محلی مختلف و حفظ پوشش سنتی، قطب بودن در تولید برخی محصولات کشاورزی و برخورداری از آثار تاریخی در کنار جاذبه های طبیعی موجب شده تا روستاهای هدف گردشگری قزوین قابلیت های خوبی برای جذب گردشگری و رونق بوم گردی داشته باشد.

    تا قبل از سال ۹۲ تنها یک اقامتگاه بوم گردی در استان قزوین فعال بود اما با حمایت های دولت از حوزه گردشگری، در حال حاضر ضمن فعالیت ۱۱ اقامتگاه بوم گردی در روستاهای این استان، ده ها سرمایه گذار نیز در حال تجهیز و یا ساخت اقامتگاه های بوم گردی برای جذب گردشگر در مناطق روستایی قزوین و خدمات دهی به گردشگران هستند.

    تقویت بوم‌گردی درکنارپیشبرد اقتصاد مقاومتی در روستاها
    تقویت بوم‌گردی درکنارپیشبرد اقتصاد مقاومتی در روستاها

    بوم گردی ظرفیتی بی نظیر برای تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاهای قزوین

    در دولت یازدهم و دوازدهم به جز حوزه راه، حدود پنج هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی در روستاهای قزوین هزینه شده که این موضوع رشد سرمایه گذاری های بخش گردشگری در مناطق روستایی این استان را به دنبال داشته است

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بوم گردی یکی از راه های پرصرفه و کم دردسر برای توسعه اقتصادی روستاها و بهبود وضعیت معیشتی روستاییان است و همچنین توجه به این حوزه، یک ظرفیت بی نظیر را برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی در این مکان ها فراهم می کند.

    وی با بیان اینکه ایران جزو ارزان ترین مقاصد برای گردشگری در دنیا به شمار می رود و استان های مختلف کشور از جمله قزوین باید از این ظرفیت به منظور رونق اقتصادی خود بهره مند شوند، افزود: با یک برنامه ریزی مناسب می توان پس از مهار و غلبه بر کرونا و یا کم رنگ شدن آن، برای جذب گردشگران خارجی از جمله از طریق بوم گردی و معرفی آداب و رسوم روستاییان و نحوه زندگی آنها اقدام کرد.

    علی فرخزاد با بیان اینکه تجربه در استان قزوین نشان داده با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و معرفی و تبلیغ جاذبه های روستایی می توان گردشگرانی از قاره های مختلف جهان را جذب کرد، گفت: بسیاری از روستاهای قزوین از جاذبه های گردشگری برخوردار هستند که در صورت معرفی و تبلیغ آنها و همچنین ایجاد تاسیسات گردشگری مانند اقامتگاه های بوم گردی می توان از این طریق برای اهالی به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کرد و روستاهای مربوطه را به توسعه پایدار رساند.

    این مسوول از گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه روستاها و تحقق اقتصاد مقاومتی در این مکان ها یاد کرد و افزود: در استان قزوین آمادگی لازم و کامل برای حمایت از سرمایه گذاران بوم گردی و گردشگری روستایی وجود دارد.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید به جز طرح های حوزه راه نزدیک به پنج هزار میلیارد ریال طرح های عمرانی در روستاهای قزوین اجرا شده که رشد سرمایه گذاری های گردشگری در این مناطق را به دنبال داشته است، گفت: لازمه رونق بوم گردی و گردشگری روستایی ایجاد زیرساخت های مناسب از جمله راه دسترسی مناسب، گازرسانی، آب شرب بهداشتی، امکانات مخابراتی و اینترنت پرسرعت است که طی سال های اخیر با توجه دولت به توسعه مناطق روستایی این امکانات در بسیاری از روستاها ایجاد شده و یا تقویت و بهسازی شده است.

    این مسوول با بیان اینکه با ایجاد امکانات زیرساختی زمینه لازم برای جذب گردشگر در روستاها فراهم می شود،افزود: تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز در استان قزوین تا پایان سال ۹۱،  ۲۲۷ روستا بود که هم‌اکنون به ۵۲۰ روستا افزایش یافته است.

    فرخزاد اظهار داشت: علاوه بر ساخت اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای پرجاذبه قزوین، برای تقویت گردشگری روستایی در استان قزوین با هماهنگی های به عمل آمده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، توسعه امکانات رفاهی و تاسیسات گردشگری در دریاچه اوان الموت به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.این مسوول گفت: پیگیر واگذاری مجتمع تفریحی لاله الموت به بخش خصوصی هستیم که راه اندازی آن می تواند اقتصاد روستاهای اطراف را متحول کند.

    وی با اشاره به قابلیت های منحصر به فرد برخی روستاهای قزوین از حیث کشاورزی مانند رتبه نخست تولید انگور و زغال اخته و یا رتبه های برتر در زمینه تولید گیلاس و سایر محصولات، افزود: با ابتکاراتی مانند برگزاری جشنواره برداشت محصولات می توان گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به روستاهای استان کشاند که البته پیش شرط و لازمه آن وجود امکانات رفاهی از جمله اقامتگاه های بوم گردی است که با جدیت به دنبال توسعه آنها هستیم.

    تقویت بوم‌گردی درکنارپیشبرد اقتصاد مقاومتی در روستاها
    تقویت بوم‌گردی درکنارپیشبرد اقتصاد مقاومتی در روستاها

    تعداد اقامتگاه های بوم گردی قزوین به ۳۰ مورد افزایش می یابد

    ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای استان قزوین در دولت تدبیر و امید نسبت به دوره گذشته هزار درصد رشد داشته است

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ اقامتگاه بوم گردی در روستاهای قزوین به گردشگران خدمات ارایه می دهند که با بهره برداری از اقامتگاه های در حال ساخت و یا تجهیز این تعداد در آینده نه چندان دور به ۳۰ مورد افزایش می یابد و این در حالی است که تا قبل از سال ۹۲ تنها یک اقامتگاه بوم گردی در استان قزوین فعال بود.

    علیرضا خزائلی با بیان اینکه رونق گردشگری یکی از بهترین راه های برای تحقق اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی دارای جاذبه و استعداد جذب گردشگر به شمار می رود، افزود: اقامتگاه های بوم گردی جزو مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز برای جذب گردشگر در روستاها و رونق گردشگری در این مناطق است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با اشاره به انتخاب ۱۶ روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری در استان قزوین،گفت: البته این بدان معنا نیست که امکان ایجاد تاسیسات گردشگری مانند اقامتگاه های بوم گردی در دیگر روستاها فراهم نباشد.

    این مسوول گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین از سرمایه گذاران اقامتگاه های بوم گردی استقبال کرده و از آنان حمایت می کند.

    وی با بیان اینکه اولویت سرمایه گذاری با سرمایه گذاران بومی است،افزود: تاکید ما برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی به جای احداث ساختمان جدید، تبدیل خانه های قدیمی روستا و احیای آنها در قالب اقامتگاه و حضور و زندگی گردشگران با افراد صاحب خانه و اقامتگاه و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم روستاییان است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: نزدیکی قزوین به تهران می تواند بوم گردی استان ما را متحول کند اما تحقق این موضوع پیش از معرفی و تبلیغ جاذبه ها نیازمند امکانات زیربنایی و همچنین وجود تاسیسات گردشگری مناسب است که در این حوزه طی سال های اخیر تلاش های زیادی انجام شده به گونه ای که بسیار امیدواریم روستاهای پرجاذبه قزوین در آینده نه چندان دور به یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران تهرانی تبدیل خواهند شد.

    تقویت بوم‌گردی درکنارپیشبرد اقتصاد مقاومتی در روستاها
    تقویت بوم‌گردی درکنارپیشبرد اقتصاد مقاومتی در روستاها

    مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی در روستاها از بوم گردی می گذرد

    ایجاد زیرساخت و حمایت از سرمایه گذاران در بخش بوم گردی، اقتصاد مقاومتی در روستاها را محقق می کند

    فاطمه احمدی فعال گردشگری روستایی و بهره بردار یک اقامتگاه بوم گردی در روستای دیکین الموت نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: گردشگری راهی ارزان و به صرفه برای اشتغالزایی جوانان در روستاها و بهبود وضعیت اقتصادی روستاییان به شمار می رود.

    وی با بیان اینکه مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی در روستاها علاوه بر توجه به کشاورزی از بوم گردی می گذرد، اظهار داشت: با حضور و اقامت گردشگران در روستاها، علاوه بر درآمدزایی برای اقامتگاه های بوم گردی زمینه ایجاد مشاغل دیگر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای روستاییان نیز فراهم می شود و اهالی می توانند محصولات خود اعم از کشاورزی و صنایع دستی و تبدیلی خود را به عنوان سوغات به گردشگران عرضه کنند.

    این فعال گردشگری روستایی گفت: حمایت های دولت از سرمایه گذاران حوزه بوم گردی باید بیشتر شود چرا که این افراد می توانند با فعالیت خود زمینه ماندگاری روستاییان در روستاها فراهم کرده و برای جوانان روستایی اشتغال ایجاد کنند.

    احمدی، یکی از راه های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی را رونق بوم گردی از طریق ایجاد زیرساخت های لازم و سرمایه گذاری در این بخش دانست و گفت: در این بخش کارهای خوبی با حمایت های  دولت انجام شده اما کافی نیست و باید برای جذب سرمایه گذاران بیشتر امکانات عمرانی روستاها گسترش یافته و بهتر شود، چرا که اگر راه یک روستای پرجاذبه خراب باشد به عنوان یک ضد تبلیغ محسوب شده و موجب می شود تا استقبال گردشگران آنگونه که باید نباشد.

    این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه باید ظرفیت های مغفول بوم گردی در استان قزوین شناسایی و مورد استفاده قرار بگیرند، گفت: خیلی از روستاهای استان قزوین به ویژه منطقه الموت از قابلیت های بالایی در حوزه گردشگری برخوردار هستند اما برای فعال سازی ظرفیت های آنها نیاز به ایجاد تاسیسات گردشگری، تقویت امکانات زیربنایی و عمرانی و همچنین معرفی و تبلیغ آنها هستیم.

    وی با بیان اینکه کرونا آسیب فراوانی به کسب و کارهای حوزه گردشگری وارد ساخته است،افزود: با این حال نباید فرصت را از دست داد بلکه باید طرح ها و برنامه هایی را به منظور تقویت زیرساخت های گردشگری روستایی و جذب گردشگران داخلی و خارجی و کمک به فعالان بخش خصوصی در این عرصه تدارک دید تا به محض عادی شدن شرایط و یا کمرنگ شدن کرونا شاهد رونق گردشگری در روستاهای دارای جاذبه و مستعد گردشگری بود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *