سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بیماری طاعون از آغاز زمستان 98 تا پایان تابستان 99 در مدت 9 ماه سبب تلف شدن460 رأس کل و بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی شد.
×
×

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان
طاعون ۴۶۰ رأس بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی را تلف کرد

  • کد نوشته: 10806
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۷
  • ۰
  • سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بیماری طاعون از آغاز زمستان 98 تا پایان تابستان 99 در مدت 9 ماه سبب تلف شدن460 رأس کل و بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی شد.
    طاعون ۴۶۰ رأس بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی را تلف کرد
  • تبلیغ هدفمند

    سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بیماری طاعون از آغاز زمستان ۹۸ تا پایان تابستان ۹۹ در مدت ۹ ماه سبب تلف شدن۴۶۰ رأس کل و بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی شد.

    طاعون 460 رأس بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی را تلف کرد
    طاعون ۴۶۰ رأس بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی را تلف کرد

    حسین اکبری در اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت بیماری طاعون در حیات وحش کلاه قاضی اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک که یک بیماری ویروسی مسری و خطرناک است، برای اولین بار در زمستان ۱۳۹۸ در پارک ملی کلاه قاضی به اثبات رسید.

    سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در اوایل دی ماه سال گذشته چند لاشه مشکوک از گونه کل و بز وحشی توسط محیط‌بانان این منطقه مشاهده شد، افزود: با همکاری کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از لاشه‌های مشکوک نمونه‌برداری شد که پس از آزمایش‌های انجام شده در این زمینه، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و شیوع آن را تأیید کرد و اقدامات همه جانبه‌ای برای کنترل و مهار بیماری آغاز شد.

    وی با بیان اینکه با وجود همه اقدامات سریع و همه جانبه‌ای که به منظور مقابله و جلوگیری از گسترش بیماری انجام شد، این بیماری از آغاز زمستان ۹۸ تا پایان تابستان ۹۹ در مدت ۹ ماه سبب تلف شدن ۴۶۰ رأس کل و بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی شد، گفت: با توجه به شرایط کوهستانی، ارتفاعات یکپارچه، صخره‌ای و بسیار صعب‌العبور منطقه، این احتمال وجود دارد که مواردی از تلفات در حین عملیات و پایش زیستگاه‌ها کشف نشده باشد.

    اکبری با اشاره به اینکه در موج اول بیماری، ارتفاعات غربی منطقه درگیر شد، عنوان کرد: با آغاز فصل بهار و تابستان گرما سبب جابجایی‌های سریع و حضور اجتناب‌ناپذیر و گروهی حیات وحش بر روی آبشخورها شد و موج دوم ابتلا از خرداد ماه امسال شکل گرفت و دامنه بیماری نیز به زیستگاه‌های مرکزی و شرقی گسترش یافت.

    سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات و تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه و کنترل بیان کرد: با همکاری و همیاری اداره کل دامپزشکی، علاقه‌مندان، دامپزشکان و سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی اقداماتی نظیر ضدعفونی کردن منظم و متناوب منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، فعال نگه داشتن تمامی منابع آبی برای دسترسی بهینه حیات وحش به آب و توزیع بهتر جمعیت در سطح منطقه انجام شد که تا حد امکان از جابجایی، تراکم بالا و حضور گله‌ای با تعداد زیاد در آبشخورها و در مسیر کریدورها جلوگیری شود.

    وی با اشاره به اینکه پایش‌های میدانی و بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد بیماری در مسیر کنترل قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا حد قابل توجهی از شدت بیماری و میزان تلفات در سطح منطقه کاسته شد، انتظار می‌رود همراه با ادامه اقدامات مداخله‌ای، سرد شدن هوا و بارش‌های پاییزی و شروع فصل سرما که جابجایی حیات وحش و وابستگی کمتر آن‌ها به منابع آبی را در پی دارد، به مهار بیماری کمک کند.

    اکبری ادامه داد: با اجرای به موقع دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌های پیشگیرانه و اتخاذ تمهیدات حفاظتی در سطح مناطق تحت مدیریت تاکنون به جز در پارک ملی کلاه قاضی و آن هم گونه کل و بز وحشی، در هیچ یک از مناطق تحت مدیریت دیگر استان اصفهان این بیماری خطرناک دیده نشده است.

    سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تأکید بر اهمیت واکسیناسیون دام‌های اهلی خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود گله‌های دام غیرواکسینه و بدون تائیدیه دامپزشکی و شناسایی نواحی پر خطر از جمله آبشخورهای مشترک دام و حیات وحش نقش کلیدی در جلوگیری از سرایت بیماری طاعون از دام‌های اهلی به حیات وحش دارد و واکسینه کردن دام‌ها بر علیه این بیماری از سوی ادارات دامپزشکی و مراقبت‌های مستمر و اطمینان در این زمینه و همکاری ادارات منابع طبیعی و بخشداری‌ها، به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری و بیماری‌های محتمل دیگر مشترک بین دام و حیات وحش مانند تب برفکی بسیار ضروری و تعیین‌کننده است.

    منبع: فارس

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *