×
×

معاون رییس جمهوری:
راه مهم رسیدن به توسعه نهادینه‌شدن مفاهیم فرهنگی است

  • کد نوشته: 11107
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین سورنا ستاری – معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت:نهادینه‌شدن مفاهیم فرهنگی به جای توسعه سخت افزاری و نرم افزاری یکی از راه های مهم و اساسی رسیدن به توسعه پایدار، است.که پیش از این به گمان دولتمردان توسعه صرفا در ایجاد و راه اندازی تجهیزات سخت افزاری رخ می داد و نماد و شکل آن نیز به صورت احداث کارخانه و تخریب طبیعت و مصرف بی رویه آب نسبت تولید انبوه بوده است.
    راه مهم رسیدن به توسعه نهادینه‌شدن مفاهیم فرهنگی است
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین سورنا ستاری – معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت:نهادینه‌شدن مفاهیم فرهنگی به جای توسعه سخت افزاری و نرم افزاری یکی از راه های مهم و اساسی رسیدن به توسعه پایدار، است.که پیش از این به گمان دولتمردان توسعه صرفا در ایجاد و راه اندازی تجهیزات سخت افزاری رخ می داد و نماد و شکل آن نیز به صورت احداث کارخانه و تخریب طبیعت و مصرف بی رویه آب نسبت تولید انبوه بوده است.

    ستاری در سفر یک روزه خود به گلستان و در جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید گلستان اظهار داشت: بعنوان مثال می توان به اصفهان اشاره کرد که علاالرغم توسعه فیزیکی و احداث کارخانه های مختلف و سرمایه گذاری بسیار برای راه اندازای خطوط تولید اما در جهت رفع و کاهش بیکاری توفیقی بدست نیاورد.

    وی در ادامه افزود: پس از احداث کارخانه های فیزیکی که در عمل ناتوان در کاهش بیکاری بودن به تغییر نگرش از حالت فیزیکی به نرم افزاری و تقویت شرکت های دانش بنیان گام های موثری برای رسیدن به توسعه برداشته شد.

    ستاری ادامه دادو گفت: معتقدیم که راه توسعه صرفا تکیه بر توان داخلی است که با اتکا به متخصصان بومی در ایجاد فعالیت برای شرکت های دانش بنیان و فناور فراهم می شود و باید دل از بیرون بکنیم و به نیروها و سرمایه های داخل توجه کنیم.

    وی ادامه داد: قطعاً به هیچ وجه نمی توان با هیچ نوع بودجه و تفکر خارج از مرز و محدوده به توسعه پایدار دسترسی داشت بجز فلسفه واحد های دانش بنیان که محوریت آنها بر مبنای توسعه نیروی انسانی است.

    معاون علمی و فناوری رئیس جمهوراظهار داشت: در صورتی می توان به محصولات گران بهاتر از نفت دسترسی پیدا کرد که نیروهای جوان را باور کنیم چرا که اینها همان چاه های نفت با توان و ظرفیت بالای هستند که با تولید محصولات دانش بنیان می توانند راه توسعه جامعه را به روی دنیا باز کنند.

    ستاری با تاکید بر کمک به شرکت های دانش بنیان توسط مراکز دانشگاهی گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید با سرمایه گذاری بر روی تولید علم و فروش تکنولوژی به جای تکیه بر تسهیلات دولتی و گرفتن شهریه گزاف ازدانشجویان به مراکز صنعتی متمرکز شوند تا در رسیدن سریعتر به توسعه و نقش آفرینی به کسب درآمد پایدار نیز دست یابند.

    وی گفت:نمی توان بهتران روزهای عمر جوانان را برای رسیدن به شغل پشت میز دستگاه ها و ادارت دولتی در پشت میزهای کلاس درس بدون هیچ نتیجه ای گرفت.

    معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه افزود: بی شک با سرمایه و بودجه دولت پژوهش و تحقیقات حاصل از آن به تولید هیچ محصولی تبدیل نشده وثمره ای نیز نصیب برای تولید علم و دانش بنیان کشور نخواهد داشت.

    وی با تاکید بر دخالت بخش خصوصی در مجموعه های پارک علم و فناوری گفت: برای آزادی عمل در انجام تولید محصولات دانش بینان نسبت آورده دولتی به بخش خصوصی باید هشت به یک باشد تا علاوه بر نقش سازنده بخش خصوصی نقش کم دولتی موجب افزایش فراوری در تولید علم و نتیجه حاصل بخش توسط مراکز دانش بنیان باشد.

    معاون علمی و فناوری ریاست جمهور ضمن گلایه از عملکرد منفی پارک علم و فناوری گلستان گفت: انتظار می رفت که گلستان با توجه به توان ظرفیتی و پتانسیل که دارد نسبت به استان جوان همجوار خود خراسان شمالی پیشرفت چشمگیری داشته باشد که این امر باید با تمرکز بر ایجاد و راه اندازی شرکت های دانش بنیان و ارائه مکان های مناسب برای این شرکت ها در شهرهای بزرگی همانند گرگان و گنبد در مدت کوتاهی تغییر ویژه ای در آن رخ دهد.

    وی با اشاره به جایگاه ویژه گلستان در تولید مرغ گفت: یکی از راه های کمک به حذف وابستگی برای تولید مرغ کمک به شرکت های دانش بنیان و رفع موانع با تکیه بر نیروی و توان داخلی موجب عدم وابستگی زنجیره مرغ تولیدی کشور به واردات حداقلی های نیاز منجمله جوجه یک روزه و نهاده های دامی است که با تکیه بر توان داخلی موجب تولید در توسعه پایدار خواهیم شد.

    در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری فی مابین صندوق کارآفرینی امید، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و پارک علم و فناوری استان به امضاء مدیران این مراکز رسید.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار:

    راه مهم رسیدن به توسعه نهادینه‌شدن مفاهیم فرهنگی است
    راه مهم رسیدن به توسعه نهادینه‌شدن مفاهیم فرهنگی است

    در این بازدید یک روزه که با حضور دکتر سورنا ستاری از مراکز دانش بنیان صورت گرفت تنها چیزی که جدی گرفته نشد و به سادگی در این شرایط کرونایی از کنار آن گذر شد عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله سلامت توسط مدعویون و همراهان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بویژه در زمان افتتاح اولین شبکه تلویزیونی اینترنتی روستا تی وی که با بازدید وی از ۱۶ شرکت دانش بنیان که در فضای مربوط به پارک علم و فناوری استان تولیدات خود را به نمایش گذاشته بودند صورت گرفت هر چند قبل از حضور ستاری مجری برنامه با اعلام اینکه حاضرین پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند همراه بود.

    این بی توجهی تا جایی پیش رفت که در تمام بازدیدهای دکتر ستاری از مراکز و نمایشگاه های دایر همراه وی بودند.

    باید انتظار داشت که مسئولین ذیربط با توجه به اینکه استان گلستان جز محدود استان های که هنوز درگیر موج سوم کرونا نشده است نسبت به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از اجرای چنین برنامه های که جدای نکات مثبت قطعا تهدید کننده جان مدعوین است شوند چرا که هر چه تلاش شود تا افراد نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی جدی باشند اما به لحاظ اینکه مسئولین عالی رتبه کشوری را سالی یکبار و به کمترین میزان ملاقات می کنند انتظار بیان مشکلات و معرفی محصولات خود جهت دریافت تسهیلات و کمک را دارند. که در این بازدید یک روزه نیز معاون علمی فناوری ریاست جمهوری آب پاکی را به روی دست این افراد ریخت و گفت نباید به فکر گرفتن پول از دولت بود چرا که دولت بجای هدایت افراد به جلو مانع از حرکت می شود و برای حرکت شرکت های دانش بنیان نیاز به حمایت و ورود سرمایه گذاران خصوصی باید باشند.

    نتیجه می گیریم که برگزاری چنین برنامه های در این شرایط بحرانی علاوه بر نتیجه منفی هیچ ثمره ای برای افراد نخواهد داشت و بهتر است این بازدید ها به صورت غیر منتظره و بدون هماهنگی از مراکز باشد تا بدون هرگونه اجتماع و شکستن پروتکل های بهداشتی سلامتی افراد را به مخاطره نیانداخت.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *