با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شماره 21 زاهدان، 4 فقره پرونده اختلافات طایفه ای که در آن 7 نفر به مجازات قصاص محکوم بودند به سازش ختم شد.
×
×

رهایی ۷ نفر از مجازات قصاص

  • کد نوشته: 11147
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • ۰
  • با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شماره 21 زاهدان، 4 فقره پرونده اختلافات طایفه ای که در آن 7 نفر به مجازات قصاص محکوم بودند به سازش ختم شد.
    رهایی ۷ نفر از مجازات قصاص
  • تبلیغ هدفمند

    با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شماره ۲۱ زاهدان، ۴ فقره پرونده اختلافات طایفه ای که در آن ۷ نفر به مجازات قصاص محکوم بودند به سازش ختم شد.

    سیستان و بلوچستان همواره در زمینه سازش اختلافات طایفه‌ای استانی مطرح بوده زیرا در این استان جایگاه بزرگان و ریش و سفیدان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    امروز اگر پرونده ای وارد محاکم قضایی گردد زمان طولانی برای رسیدگی به آن نیاز است تا به نتیجه برسد اما از زمانی که پرونده برای اخذ صلح و سازش به شعب شورای حل اختلاف ارجاع می شود این زمان بسیار کمتر خواهد بود.

    از مجموع شعب شورای حل اختلاف در استان تعدادی از شعبات با عنوان شعبات صلحی در حال فعالیت هستند که شعبه ۲۱  شورای حل اختلاف واقع در مسجد مکی  از شعبات سازشی شورای حل اختلاف استان است که تا کنون پرونده های زیادی در این شعبات به سازش رسیده است.

    رهایی 7 نفر از مجازات قصاص
    رهایی ۷ نفر از مجازات قصاص

    * اختلاف طایفه‌ای با ۴ کشته به سازش ختم شد

    با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شماره ۲۱ زاهدان اختلاف طایفه ای که منجر به قتل ۴ نفر شده بود به سازش ختم شد.

    با ارجاع یک فقره پرونده اختلاف طایفه ای به شورای حل اختلاف شماره ۲۱ زاهدان که در آن ۴ نفر به قتل رسیده بودند تلاش اعضای شورای حل اختلاف برای سازش و پایان دادن به اختلافات موجود و  پیگیری امورات از طریق مبادی قانونی آغاز شد.

    در جلسه ای که با حضور امام جمعه اهل سنت زاهدان و طرفین دعوی برگزار شد پس از استماع بیانیات طرفین و گفت و گو طولانی با طرفین پرونده توافق شد اختلافات موجود بین چند طایفه خاتمه یابد و دیه مقتولان به خانواده ها پرداخت و از ادامه اختلافات و انتقام جویی های شخصی خودداری شود.

    در ادامه طرفین صورت جلسه سازش امضا کرده و خواهان مختومه شدن پرونده در محاکم قضایی شدند.

    همچنین  پرونده قتل دیگری به شورای حل اختلاف شماره ۲۱ زاهدان ارجاع شد که در آن یک نفر به قتل رسیده بود  که در همین راستا جلسات متعددی برای پایان دادن به اختلافات بین دو خانواده برگزار شد که نهایتا در جلسه که در دوم مهر ماه برگزار شد و طرفین پرونده  هم حضور داشتند مقرر شد به اختلافات پایان داده شود و ۴ فرزند مقتول تا مدت یک سال  با مادرشان و به سرپرستی پدربزرگ مادریشان زندگی کنند و اجاره منزل آنها نیز پرداخت و هر زمان پدربزرگ پدری خواست نوه هاش را ببینید  ممانعتی نباشد که این پرونده نیز به صورت قانونی به سازش ختم شد و طرفین اعلام کردند هیچ گونه اقدام انتقام جویانه ای نخواهند داشت.

    *جلوگیری از اقدام انتقام جویانه

    بر اثر قتل فردی از طوایف منطقه بلوچستان در مسیر جاده ای، به دلیل مشخص نبودن هویت افراد قاتل خانواده فرد مقتول با شک به اینکه ممکن است این اقدام از طرف یکی از طوایف مد نظر خودشان باشد اقدام به اقدامات انتقام جویانه کرده بودند که پس از بررسی های فراوان و شکایات مختلف، پرونده به شورای حل اختلاف ۲۱ زاهدان ارجاع شد.

    در جلسه صلح و سازش که با حضور امام جمعه اهل سنت زاهدان برگزار شد طرفینی که مشکوک به قتل بودند در جلسه حاضر و قسم خوردند که هیچ گونه دخالتی در قتل فوق نداشته اند و ضمن محرز شدن این مهم اختلافات موجود بین دو طایفه خاتمه یافت و طرفین اعلام کردند در محاکم قضایی و انتظامی هیچ گونه شکمایتی از هم نخواهد داشت.

    همچنین در پرونده دیگری که به جرم قتل به این شورا ارجاع شد جلسه سازش با حضور طرفین و امام جمعه مسجد مکی زاهدان برگزار که در این پرونده تلاش های برای اخذ رضایت و گذشتن از مجازات قصاص آغاز شد

    در این جلسه با اقداماتی که به همت اعضای شورای حل اختلاف شماره ۲۱ زاهدان صورت گرفت و همچنین ایراد نکاتی که در زمینه نتایج گذشت و ایثار در جامعه به دنبال خواهد داشت مقرر شد از مجازات قصاص فرد قاتل گذشت کرده و رضایت خود را نسبت به این مهم اعلام و سایر موارد را از طریق مبادی قانونی پیگیری کنند همچنین طرفین صورت جلسه سازش امضا و اعلام کردند در محاکم انتظامی و قضایی هیچ گونه شکایتی در این زمینه نخواهند داشت.

    رهایی 7 نفر از مجازات قصاص
    رهایی ۷ نفر از مجازات قصاص

    *ورود بیش از ۲۳ هزار فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان

    رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اینکه در مجموع ۱۴۰ شعبه در استان سیستان و بلوچستان فعال است گفت: از این تعداد ۲۱ شعبه رایی، ۲۲ شعبه صلحی شهری و ۷۷ شعبه صلحی روستایی است و در سطح استان مجموعا ۴۳۷ نفر عضو شورای حل اختلاف داریم که از این تعداد ۱۷۷ نفر در شعب شهری، ۲۶۰ نفر در شعب روستایی مشغول به خدمت هستند.

    حجت الاسلام حمید رضا بندانی با بیان اینکه در شش ماهه امسال ۲۳ هزار فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده گفت: از این تعداد ۱۴ هزار و ۶۶۳ فقره پرونده وارده حقوقی و ۸ هزار و ۳۳۷ فقره پرونده وارده کیفری بوده است.

    وی گفت: پرونده های قابل صلح شوراهای حل اختلاف استان ۱۶ هزار و ۹۹۵ فقره پرونده بوده که از این تعداد ۵ هزار و ۸۷۴ فقره پرونده مصالحه شده است.

    رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از تلاش اعضای شورای حل اختلاف ۲۱ زاهدان در این زمینه گفت: تداوم این گونه اختلافات می تواند منجر به انتقام جویی‌های شخصی متعدد شود و بار نا امنی فراوانی برای جامعه به دنبال داشته باشد که با یاری خداوند و تلاش اعضای شورای حل اختلاف این اختلافات دیرینه به سازش ختم شد.

    منبع: فارس

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *