×
×

خبرگزاری کار ایران
اعمال فشاربرای پیمانکاری شدن حدود۶۰۰خبرنگار

  • کد نوشته: 11213
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل ازخبرگزاری کار ایران اعمال فشار کارفرمای جدید برای تبدیل وضعیت قرارداد کار حدود ۶۰۰ نفر از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران باعث شد این خبرنگاران با دریافت حداقل‌های مزدی بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند.
    اعمال فشاربرای پیمانکاری شدن حدود۶۰۰خبرنگار
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل ازخبرگزاری کار ایران اعمال فشار کارفرمای جدید برای تبدیل وضعیت قرارداد کار حدود ۶۰۰ نفر از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران باعث شد این خبرنگاران با دریافت حداقل‌های مزدی بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند.

    شماری از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران که هر کدام به صورت میانگین ۱۰ تا ۱۵سال سابقه کار دارند، در تماس با خبرنگار ایلنا، از اعمال فشار کارفرمای جدید خود برای امضای قرارداد موقت کار خبر می‌دهند.

    این خبرنگاران که تعداد آنها به حدود ۶۰۰ نفر می‌رسد، از ۱۰ تا پانزده سال پیش به امید استخدام در صداوسیما همه شرایط سخت کار در باشگاه خبرنگاران جوان را با حداقل حقوق و بدون دریافت بیمه پذیرفته‌ بودند.

    خبرنگاران یاد شده که سال‌ها بدون قرارداد در استخدام باشگاه خبرنگاران مشغول کار بوده‌اند، تا پایان مهر ماه جاری فرصت دارند قرارداد ۱۴ الی ۱۵ بندی که کارفرمای جدید به آنها ارایه داده را امضا کنند در غیر این‌صورت امکان ادامه همکاری و دریافت مطالبات معوقه برایشان وجود ندارد.

    این خبرنگاران جوان در طول سال‌ها خدمت در باشگاه خبرنگاران از دریافت حقوق قانونی کار محروم بوده‌اند. در عین حال حق بیمه شماری از آنها تا سال پیش پرداخت نشده و شماری نیز به صورت خویش‌کارفرما حق بیمه‌ خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرده‌اند.

    در حال حاضر خبرنگاران یاد شده از اعمال فشارهای کارفرمای جدید خود برای تبدیل وضعیت استخدامی انتقاد می‌کنند.

    این خبرنگاران که پیش از این حقوق ماهانه خود را از صداوسیما دریافت می‌کرده‌اند، درباره علت مخالفت خود با امضای قرار داد جدید گفتند: به دلیل نبود امنیت شغلی، با پیشنهاد کارفرمای جدید برای امضای قرارداد پیمانکاری مخالفت کرده‌ایم و می‌دانیم که در قرارداد پیمانکاری هیچ ضمانتی برای استمرار رابطه کاری و دریافت مزایای انگیزشی وجود ندارد.

    آنها اظهار داشتند: حدود یکسال است از ورود کارفرمای جدید با عنوان شرکت تامین نیرو صحبت می‌شود که درنهایت ماه پیش به صورت رسمی آماده عقد قرارداد با خبرنگاران باشگاه شد. نگرانی ما از حضور این شرکت به عنوان کارفرما، تامین نشدن امنیت شغلی‌مان است در عین حال می‌ترسیم همه سوابق شغلی‌مان در ۱۴ تا ۱۵ سال گذشته از بین برود و نتوانیم سنوات پایان خدمت خود را در زمان بازنشستگی بگیریم.

    این خبرنگاران اظهار داشتند: مدتی‌ست به دلیل مخالفت ما با امضای قرارداد با کارفرمای تازه از طرف عوامل کارفرمای جدید تحت فشار قرار گرفته‌ایم و آنها نیز با گرو نگه داشتن حقوق شهریور ماه، ما را تهدید به اخراج کرده‌اند. این مسئله هم‌اکنون به کابوسی برای ادامه همکاری‌مان با باشگاه تبدیل شده است.

    آنها در ادامه گفتند: ما با برخی مفاد این قرارداد ۱۴ تا ۱۵ بندی مخالفیم. قبول این بندها امنیت شغلی و مطالبات‌مان را به مخاطره می‌اندازد و به نظر می‌رسد به عنوان یک خبرنگار تازه‌کار مشغول به کار هستیم. این درحالی‌ست که سال‌ها برای شبکه‌های خبری صداوسیما سوژه‌های خبری پیدا کرده‌ایم و در طول این سال‌ها امیدوار بودیم بعد از این همه تجربه صداوسیما ما را استخدام رسمی کند.

    آنها  همچنین مدعی‌اند: سال‌ها برخلاف بند ۸ این قرارداد که به پرداخت حقوق و مزایای قانونی کار تاکید دارد به ما حقوق داده شده است. در حال حاضر نیز به ما گفته شده؛ قرار نیست این بند از قرارداد اجرایی شود و همچنان حقوق ما به صورت حداقلی بدون مزایا پرداخت خواهد شد.

    به گفته این خبرنگاران؛ از مجموع حدود ۶۰۰ خبرنگار شاغل در باشگاه خبرنگاران جوان حدود ۴۰۰ نفر در تهران و مابقی در سایر استان‌ها مشغول کارند. در حال حاضر طبق اطلاعیه‌ای که در تابلوی اعلانات محل کارمان نصب شده همه خبرنگاران نسبت به امضای قرارداد جدید با کارفرمای تازه و تحویل مدارک تا پایان مهرماه فرصت دارند.

    این خبرنگاران ناراضی افزودند: میزان دریافتی یک خبرنگار باشگاه با ساعت‌ها اضافه‌کاری به ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان نمی‌رسد این درحالیست که اکثر کسانی که در باشگاه با این شرایط حداقل حقوق کار می‌کنند، به امید استخدام از همه مطالبات قانونی خود حتی دریافت عیدی و پاداش پایان سال گذشته‌اند.

    آنها در ادامه افزودند: سال پیش باشگاه بعد از سال‌ها همه خبرنگاران را بیمه تامین اجتماعی کرد اما بعد از استعلامی که از تامین اجتماعی گرفتیم، متوجه شدیم حق بیمه‌های برخی خبرنگاران به صورت ناقص پرداخت شده است. در عین حال کارفرما ملزم به پرداخت یک ماه حقوق به ازای یک سال کار به عنوان سنوات است اما این مورد نیز برای ما خبرنگاران باشگاه رعایت نشده است.

    این خبرنگاران در ادامه مشکلات خود افزودند: ما خبرنگاران با روزی ۸ تا ۱۲ ساعت کار مداوم و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان صداوسیما به مشکلات‌مان که در نتیجه حضور پیمانکار جدید ممکن است ایجاد می‌شود، اعتنایی نمی‌کنند.

    منبع: خبرگزاری ایلنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *