×
×

بنیانگذار و رئیس گروه صنعتی و پژوهشی زر
رازامنیت غذادرسایه مقابله باتحریم

  • کد نوشته: 11638
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۶
  • ۰
  • « امنیت غذایی» از جمله اصطلاحاتی است که دولت ها برای مقابله با سوء تغذیه و فقر غذایی به کار می برند. طبق تعریفی که سازمان ملل از این اصطلاح ارائه داده است، دسترسی تمامی مردم یک کشور به غذای کافی و مناسب در تمام اوقات برای داشتن یک بدن سالم به عنوان امنیت غذایی تلقی می شود که سه مولفه کلیدی این تعریف وجود غذای کافی، دسترسی راحت و همچنین استمرار و پایداری در دریافت آن است.
    رازامنیت غذادرسایه مقابله باتحریم
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از اگروفودنیوز «امنیت غذایی» از جمله اصطلاحاتی است که دولت ها برای مقابله با سوء تغذیه و فقر غذایی به کار می برند. طبق تعریفی که سازمان ملل از این اصطلاح ارائه داده است، دسترسی تمامی مردم یک کشور به غذای کافی و مناسب در تمام اوقات برای داشتن یک بدن سالم به عنوان امنیت غذایی تلقی می شود که سه مولفه کلیدی این تعریف وجود غذای کافی، دسترسی راحت و همچنین استمرار و پایداری در دریافت آن است.

    با توجه به این مقدمه بررسی وضعیت امنیت غذایی در کشورها و ارائه راهکارهایی برای ایجاد و ارتقا این امنیت از اهمیتی ویژه برخوردار است.

    وضعیت امنیت غذایی در ایران

    موضوع امنیت غذایی در کشور گاها در دوره های مختلف دچار چالش ها و مشکلاتی بوده است. آخرین دوره ای که در حال حاضر هم در آن قرار داریم از اواخر سال ۱۳۹۶ تا حال حاضر را شامل می شود که با تشدید تحریم های خارجی، افزایش بی سابقه قیمت دلار و در پی آن افزایش عمومی قیمت ها و رشد بالای تورم به خصوص در بخش تولیدات مواد غذایی، سبب کاهش قدرت دسترسی مردم و نیز کوچک شدن سفره و سبد غذایی خانواده ها شده است. این وضعیت ضرروت سیاستگذاری و تصمیم گیری  نهادهای متولی برای ایجاد امینت غذایی مردم کشور را به میان آورده است.

    رازامنیت غذایی درسایه مقابله با تحریم
    رازامنیت غذادرسایه مقابله باتحریم

    راهکارها و شیوه های ایجاد امنیت غذایی در کشور

    در این بخش مهم ترین راهکارها و شیوه هایی که به کمک آن ها می توان شاخص امنیت غذایی را در کشور ارتقا داد و یا به تعبیری امنیت غذایی را در کشور ایجاد کرد را مورد بررسی قرار داده ایم.

     اصلاح الگوی مصرف

    اصلاح الگوی مصرف و آموزش شهروندان در جهت استفاده بهینه در مواد غذایی می تواند در ایجاد امنیت غذایی کمک زیادی کند. زیرا دور ریختن فراوان مواد غذایی که با هزینه ها و صرف منابع زیاد تولید شده است، سبب به خطر افتادن امنیت غذایی برای بسیاری از مردم می شود.

    توسعه زیرساخت های بخشکشاورزی

    کشاورزی در ایران عمدتا با روش های سنتی انجام می شود. میزان تولیدات کشاورزی نیز به نسبت صرف منابع آب و هزینه ها پایین است. از این رو تلاش در جهت توسعه کشاورزی مدرن و ارتقای زیرساخت های آن می تواند در افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی پایدار برای مردم کشورمان پیامدهای مطلوبی بر جای گذارد.

     بسته بندی و انبارداری صحیح مواد غذایی

    بسته بندی مناسب و اصولی مواد غذایی برای دسترسی بهتر، ماندگاری بیشتر و حفظ سلامت مواد غذایی نقش عمده ای در ایجاد امنیت غذایی و پایداری آن دارد.

    علاوه بر بسته بندی، انبارداری صحیح و علمی به منظور محافظت از مواد غذایی برای مدت طولانی ضرورت بسیاری در ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور از جمله کشور خودمان دارد.

     تدوین و اجرای یک نظام منسجم و منظم نظارتی

    با اجرایی شدن این سیستم ضمن همکاری و هماهنگی تمام نهادها و سازمان های دخیل و مرتبط در امر امنیت غذایی و  نظارت جدی و مستمر،می تواند در رسیدن به یک امنیت غذایی پایدار نتایج بسیار مفیدی در پی داشته باشد.

    کلامآخر

    مواردی که بیان شد مهم ترین راهکارها و شیوه هایی است که در امر امنیت غذایی به نوعی دخیل هستند باید آن ها را به کار بست تا زمینه های ایجاد یک وضعیت امنیت غذایی پایدار را برای کشور فراهم سازند.

    مرتضی سلطانی

    بنیانگذار و رئیس گروه صنعتی و پژوهشی زر

    نویسنده: مرتضی سلطانی
    منبع: پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *