×
×

عصای سفید به دستان
روشندلان خواستاربهره مندی ازخدمات شهری

  • کد نوشته: 11655
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۶
  • ۰
  • عده ای از روشندلان در آستانه ۲۴ مهر (15 اکتبر) در گنبد کاووس خواستار بهره مندی از خدمات یکسان شهری آنها و افراد عادی شدند و از مسئولین خواستند تا با توجه بیشتر موانع و مشکلات سد راه آنها را برطرف کنند. و دیوار حائل بین آنها و افراد عادی را تخریب نمایند.
    روشندلان خواستاربهره مندی ازخدمات شهری
  • تبلیغ هدفمند

    عده ای از روشندلان در آستانه ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) در گنبد کاووس خواستار بهره مندی از خدمات یکسان شهری آنها و افراد عادی شدند و از مسئولین خواستند تا با توجه بیشتر موانع و مشکلات سد راه آنها را برطرف کنند. و دیوار حائل بین آنها و افراد عادی را تخریب نمایند.

    از جمله درخواست‌های نابینایان و کم بینایان توجه ویژه به ضرورت مناسب سازی پیاده‌روهای شهری، عدم امکان استفاده از حمل و نقل عمومی، ارتقای فرهنگ عمومی هنگام مواجهه با معلولان و توجه به استعدادهای این قشر و بکارگیری آنها در ادارات و نهادها برابر قوانین است.

    مسلم کریمی یکی از نابینایان گنبدی از وضعیت نامناسب محل تردد عابرین پیاده، نصب داربست در پیاده رو هنگام ساخت و ساز و قراردادن بخشی از لوازم واحدهای تجاری در پیاده‌روهای این شهر گلایه داشته و مسوولان مدیریت شهری را به شرکت در چالشی به مناسبت روز عصای سفید فراخواند.

    وی گفت: در این چالش از مسوولان می‌خواهیم چند دقیقه چشم‌های خود را ببندند و فقط ۳۰ قدم در خیابان های شلوغ شهر حرکت کنند تا از نزدیک با مشکلات نابینایان آشنا شوند.

    کریمی افزود: رسانه‌ها برای مصرف چیپس و پفک تبلیغ می‌کنند اما نسبت به ترویج برخورد درست شهروندان با معلولان و یا ساماندهی معابر شهری برای این قشر کم توجه هستند که در نتیجه آن نابینایان گنبدی هر روز با مشکل تردد از میان بساط پهن شده مغازه‌داران یا دستفروشان در پیاده‌روها و برخورد با داربست‌های ساختمانی و یا افتادن در چاله مواجه می شوند.

    طیبه قاسمی بانوی نابینای گنبدی که در رشته گلبال فعالیت ورزشی دارد با اشاره به وجود استعدادهای فراوان معلولان به خصوص نابینایان این شهرستان گفت: بسیاری از مردم به نابینایان نگاه ترحم آمیز دارند که این برخوردها باعث کاهش علاقه‌مندی معلولان برای حضور در محیط خارج از خانه می‌شود.

    روشندلان خواستاربهره مندی ازخدمات شهری
    روشندلان خواستاربهره مندی ازخدمات شهری

    وی افزود: بسیاری از روشندلان گنبدی تحصیلات دانشگاهی دارند اما به دلیل بیکاری، مخارج زندگی‌ آن ها از سوی دیگر اعضای خانواده یا آشنایان تامین می‌شود.

    قاسمی به مشکلات تردد نابینایان در شهر اشاره کرد و افزود: وسایل حمل و نقل عمومی مناسب تردد معلولان در گنبدکاووس کم است و ما مجبور به استفاده از تاکسی تلفنی و یا همراه داشتن یکی از اعضای خانواده برای انجام کارهای شخصی و روزمره هستیم.

    بنیامین آق‌آتابای از دیگر نابینایان گنبدی که عضو ارکستر ملی معلولان ایران است با قدردانی از اقدامات انجام شده برای بهبود شرایط زندگی معلولان گفت: حمایت از معلولان باید در مسیری باشد که این افراد به سمت استقلال و توانمندی پیش روند.

    گنبدکاووس بیش از یک هزار نابینا و کم‌بینا دارد که به گفته مدیرعامل انجمن نابینایان این شهرستان مرزی کمتر از ۱۰ درصد آن ها شاغل و حقوق‌بگیر هستند.

    محمد علیپوری افزود: تلاش می کنیم با اجرای دوره‌های آموزشی و کمک خیران زمینه اشتغال جمعیت بیشتری از نابینایان را فراهم کنیم.

    وی ادامه داد: دفتر انجمن نابینایان گنبدکاووس اجاره‌ای است که در صورت برخورداری از مکان ثابت و دائمی امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی برای نابینایان یا راه اندازی بازارچه فروش محصولات تولیدشده این افراد وجود دارد.

    شهردار گنبدکاووس هم به خبرنگار ایرنا گفت: مسیر ویژه نابینایان در پیاده‌روهای اصلی شهر مانند خیابان امام خمینی(ره) شمالی و جنوبی و طالقانی شرقی و غربی ایجاد شده و بر اساس اولویت در دیگر خیابان هم ساخته خواهد شد.

    منصور طعنه‌گنبدی افزود: پیاده‌روهای غیرهمسطح مشکل جدید گنبدکاووس نیست و در چند سال اخیر سخت‌گیری زیادی برای ایجاد پیاده‌روهای بدون اختلاف سطح در شهر انجام شد.

    وی اضافه کرد: مالکان همه ساختمان‌های مسکونی و اداری برای گرفتن پروانه پایان کار، ملزم به پیش بینی ورودی و خروجی مناسب برای معلولان و تمام بانک‌ها مکلف به ایجاد جایگاه عبور معلولان هستند.

    همچنین سرپرست اداره بهزیستی گنبدکاووس با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی توان پاسخگویی به مطالبات معلولان را ندارد، گفت: بر اساس پیگیری‌ها تاکنون خط ویژه‌ نابینایان در بخش‌هایی از معابر اصلی شهر ایجاد شده و شهرداری قول اجرای این طرح در سایر پیاده‌روها را داد.

    مسلم نوروزی افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی گنبدکاووس مکلفند با مناسب‌سازی فضای اداری زمینه دسترسی آسان معلولان برای انجام امور اداری را فراهم کنند.

    وی اضافه کرد: بهزیستی شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس ۱۲ هزار مددجو زیرپوشش دارد که ۹ هزار نفر آنها معلول ذهنی، جسمی و حرکتی، بینایی، شنوایی و اعصاب و روان هستند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *