×
×

تاخت و تاز کرونا
چه بی خیال می خندی

  • کد نوشته: 12045
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۱
  • ۰
  • چه بی‌خیال قدم می‌زنند، صحبت می‌کنند و می‌خندند؛ انگار در جهانی موازی اما بدون ویروس کرونا زندگی می‌کنند. گویا اینجا خراسان شمالی نیست، استانی که سه ماه آزگار است در وضعیت قرمز کرونایی دست و پا می‌زند.
    چه بی خیال می خندی
  • تبلیغ هدفمند

     چه بی‌خیال قدم می‌زنند، صحبت می‌کنند و می‌خندند؛ انگار در جهانی موازی اما بدون ویروس کرونا زندگی می‌کنند. گویا اینجا خراسان شمالی نیست، استانی که سه ماه آزگار است در وضعیت قرمز کرونایی دست و پا می‌زند.

    نه ماسکی بر صورت دارند و نه دستکشی در دست، کودکانشان نیز بدون هیچ ملاحظه ای در لابلای مردم می روند و می آیند و نفس می کشند، خدا کند نفسهایشان همچنان برقرار بماند و دور از بیماری و هر خطر دیگری مانا باشند و این ویروس چشم زخمی به آنها نرساند.

    ساده انگاری

    این روزها که دیگر تصور جهانی فارغ از ویروس کرونا ممکن نیست جای آن دارد که مردم بیشتر مراقب خود و دیگران باشند و استفاده از ماسک کمترین کاری است که هر یک از ما می توانیم انجام دهیم اما گویا اجباری کردن ماسک هم تاثیری در استفاده از آن نگذاشته است.

    نزدیک به هشت ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد و کووید ۱۹ روزانه دهها نفر را به کام مرگ کشانده و هزاران مبتلا به فهرست گرفتاران خود اضافه می کند.

    به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اطلاعات ناکافی از این ویروس و کشف ابعاد تازه تری از تبعات این بیماری جهان را دچار شگفتی کرده است و به همین دلیل دانسته های ما در این خصوص بسیار کم است و هر بار این ویروس شکل تازه ای از قدرت خود را به رخ می کشد اما آنچه همگان بر آن اتفاق نظر دارند این است که استفاده از ماسک می تواند در قطع چرخه سرایت تاثیر بسیاری داشته باشد.

    ماسک مانع اصلی دریافت ویروس

    استفاده از ماسک چقدر می تواند کمک کننده باشد؟ همین سوال را اگر در جستجوگر گوگل وارد کنید با بی شمار اظهار نظر و نتیجه تحقیقات جامعه پزشکی رو به رو می شوید. اما در خراسان شمالی به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تنها ۳۸ درصد جمعیت به استفاده از ماسک گردن نهاده اند و گویا مردم به دلایل گوناگون نمی خواهند و یا نمی توانند از ماسک استفاده کنند.

    اینکه مردم در استفاده از ماسک دچار نوعی رخوت شده اند و حتی با جریمه و اجباری شدن ماسک هم کماکان فقط ۳۸ درصد ماسک می زنند یک چرای بزرگ دارد که ممکن است قیمت ماسک و نحوه توزیع آن یکی از دلایل آن باشد.

    چه بی خیال می خندی
    چه بی خیال می خندی

    اما آن چه همگان بر آن اتفاق نظر دارند این است که استفاده از ماسک می تواند در قطع چرخه سرایت تاثیر بسیاری داشته باشد.

    ماسک نمی زنیم

    ماسک نمی زنیم چون دچار تنگی نفس می شویم.

    ماسک نمی زنم چون معتقدم اگر باید کرونا بگیرم تا ایمن شوم بهتر است که این اتفاق بیفتد.

    ماسک نمی زنم چون عادت ندارم و فراموش می کنم و از خانه خارج نمی شوم تا نیاز به ماسک داشته باشم.

    و در این میان عده ای که عدد بزرگی نیز هستند، می گویند ماسک نمی زنند چون پول خرید آنرا ندارند و ماسک آخرین اولویتشان در نیازهای زندگی است زیرا پیش از آن تامین خوراک، پوشاک و اجاره خانه در اولویت است.

    مسوول فروش یکی از داروخانه های بجنورد می گوید: تا یک ماه قبل تامین ماسک دغدغه اصلی مردم بود اما این روزها تقاضای خرید به شکل کاملا محسوسی کاهش یافته است.

    وحید درتومی عنوان می کند: دیگر داروخانه ها نیز نظری مشابه من دارند و این روزها خرید ماسک نسبت به قبل به نصف رسیده است.

    وی می افزاید: البته من از آمار خرید اینترنتی ماسک خبر ندارم و ممکن است یکی از عوامل کاهش خرید از داروخانه ها و مراکز مجاز، فروش اینترنتی و برخط آن باشد اما در مجموع گویا تقاضای ماسک کاهش یافته است.

    آشفته بازار 

    یکی از شهروندان بجنوردی نیز آشفته بازار ماسک را از علل مهم نخریدن و نزدن ماسک خوانده و می گوید: هر داروخانه ماسک را به قیمتی عرضه می کند و شاید یکی از علل مهم نخریدن و استفاده از ماسک توسط مردم همین باشد.

    علی قربان زاده می افزاید: البته گفته شده است که ماسک ۹ هزار ریالی وارد بازار شده است اما هنوز به چشم من نخورده است تا از آن خریداری و استفاده کنم.

    تهیه ماسک و اقلام بهداشتی، یک خانواده کم درآمد در خراسان شمالی باید ۱۰ درصد درآمد خود را صرف خرید این امکانات کند که این موضوع باعث می‌شود خانواده‌های کم درآمد از این کار منصرف شوند

    وی می گوید: در خانواده هایی که کم جمعیت هستند خرید ماسک هزینه زیادی ندارد اما در خانواده های بیش از ۴ نفر هزینه خرید ماسک زیاد و گاه ممکن نیست.

    در عین حال باید گفت که داشتن و نداشتن توانایی مالی، تاثیری در بیماری کووید ۱۹ ندارد و به هر حال با توجه به این که ماسک اجباری و برای نزدن آن جریمه های سنگینی نیز تعیین شده است باید ماسک تهیه کرد، بر این اساس هر چه این کالا ارزانتر باشد بهتر است.

    فقط ۳۸ درصد!

    رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در مورد کاهش استفاده از ماسک می گوید: در ابتدای شیوع ویروس کرونا با وجود اینکه استان در وضعیت حاد و بحرانی نبود، مردم بسیار بیشتر پروتکل ها و توصیه ها را رعایت می کردند، اما بررسی های ما نشان داده که این روزها بی توجهی ها به رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافته و تنها ۳۸ درصد از مردم استان از ماسک استفاده می‌کنند.

    دکتر سیداحمد هاشمی می افزاید: تهیه ماسک و اقلام بهداشتی حدود ۱۰ درصد از درآمد یک خانواده کم‌درآمد استان را به خود اختصاص می دهد که این موضوع باعث می‌شود خانواده‌های محروم تر از این کار منصرف شوند.

    کاهش مرگ و میرهای کرونایی

    چه بی خیال می خندی
    چه بی خیال می خندی

    وی با بیان اینکه مرگ و میرهای کرونایی در استان کاهش یافته است، می گوید: در عین حال تعداد مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان افزایش یافته است.

    وی می افزاید: هم اکنون وضعیت شهرستان های بجنورد، فاروج، شیروان و گرمه از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرمز است، وضعیت اسفراین و راز و جرگلان نارنجی و وضعیت جاجرم و مانه و سملقان نیز زرد است.

    دکتر هاشمی از مردم می خواهد تا با توجه به در پیش بودن روزهای سرد، حتما از ماسک استفاده کرده و احتمال ابتلای خود و دیگران به این بیماری را به حداقل برسانند.

    در عین حال با وجود تماس های مکرر با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تا لحظه تنظیم این گزارش، موفق به دریافت آخرین اطلاعات از وضعیت شیوع کرونا، مناطق پرخطرتر و شمار بیماران بستری در مارکز درمانی این استان نشدیم.

    یک خبر خوب

    اما در میان اخبار نه چندان خوشایند از وضعیت قرمز شیوع کرونا در استان، خبر خوب آنکه به دنبال تلاش و پیگیری استاندار خراسان شمالی و مجاب کردن واحدهای تولیدی ماسک د راستان به عرضه مایک با قیمتی پایین تر از مصوب کشوری، مردم این استان از خرید ماسک های ۹ هزار ریالی استقبالی بیش از حد انتظار کرده اند.

    به گفته رییس کمیسیون اقلام بهداشتی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خراسان شمالی با وجود اینکه روز شنبه ۴۸۰ هزار عدد ماسک ارزان در سطح استان توزیع شده است اما برخی داروخانه های بجنورد بنا به اقبال و درخواست مشتریان تا ۳ بار در روز هم برای دریافت این ماسک ها برای عرضه به متقاضیان اقدام کرده اند.

    مردم خراسان شمالی از عرضه ماسک های ۹ هزار ریالی بیش از حد انتظار استقبال کردندامین کلاته می افزاید: هم اکنون ماسک ۹۰۰ تومانی در تمام داروخانه های استان عرضه می شود و همچنین شهروندان از طریق مراکز فروش تجهیزات پزشکی، فروشگاههای زنجیره ای و اصناف معتمد در نواحی شهری و روستایی نیز به این کالا دسترسی دارند.   

    وی می گوید: ارزان شدن ماسک اقبال مردم به خرید و استفاده از آن را افزایش داده است و در عین حال مردم بهترین بازرسان بازار هستند و انتطار داریم در هر جای استان که ماسک تولید داخل استان با قیمتی بیش از ۹۰۰ تومان فروخته شد، اطلاع رسانی کنند تا با متخلفان برخود کنیم.

    استان خراسان شمالی از ابتدای مردادماه وارد وضعیت قرمز شیوع کرونا شده که این وضعیت همچنان تداوم دارد.

    این استان دارای ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است که ۴۴ درصد آنان در روستاها زندگی می کنند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *