×
×

مدارس کانکسی؛
کابوس دانش آموزان گلستانی

  • کد نوشته: 1216
  • ۱۳۹۸-۰۵-۱۶
  • ۰
  • این روزها خانواده های گلستانی در حالی به دنبال مدرسه مناسب برای ثبت نام فرزندان خود هستند که تعداد زیادی از دانش آموزان این منطقه بخصوص در روستاهای محروم شرق استان و مناطق سیل زده از داشتن مدرسه محرومند و به ناچار باید در مدارس کانکسی تحصیل کنند. این قصه زمانی برای دانش آموزان گلستانی […]

    کابوس دانش آموزان گلستانی
  • تبلیغ هدفمند

    این روزها خانواده های گلستانی در حالی به دنبال مدرسه مناسب برای ثبت نام فرزندان خود هستند که تعداد زیادی از دانش آموزان این منطقه بخصوص در روستاهای محروم شرق استان و مناطق سیل زده از داشتن مدرسه محرومند و به ناچار باید در مدارس کانکسی تحصیل کنند. این قصه زمانی برای دانش آموزان گلستانی تلخ تر می شود که می دانند باز هم باید سرمای زمستان و گرمای بعد از زمستان را تا پایان تحصیل در داخل جداره های آهنی کانکس ها تحمل کنند. کمبود فضای آموزشی درحالی گریبان دانش‌آموزان گلستانی را گرفته است، که سال ها است تعداد زیادی مدارس شهر و روستاهای محروم استان تخریبی هستند و نیاز به بازسازی دارند و تحصیل در آن ها به نوعی تهدید جانی برای دانش آموزان محسوب می شود. این مساله در حالی به یکی از نگرانی های مسئولان و فعالان حوزه اجتماعی استان تبدیل شده است که در بسیاری موارد مسئولان حوزه آموزشی استان برای ارائه آمار مدارس کانکسی استان همکاری لازم را رسانه ها ندارند و مشخص نیست که آیا امتناع از ارائه آمار به علت فقدان آمارها است و یا برخی ملاحظات مانع ارائه آن شده است. چندین ماه پیش مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گلستان اعلام کرد که ۹۲ مدرسه کانکسی در استان وجود داشت که ۴۵ مدرسه با شروع تحویل مدارس سال ۹۷ جمع آوری شد. یاسر لیوانی اظهار کرده بود که بنا داریم ۴۵ مدرسه کانکسی باقیمانده را هم جمع آوری کنیم و البته عشایری بودن برخی از نقاط و کم بودن تعداد دانش آموزان ممکن است این اجازه را به ما ندهد.

    مجبور به استفاده از کانکس هستیم

    در حالی که مدیر کل نوسازی مدارس گلستان تعداد مدارس کانکسی را ۴۵ مورد اعلام می کند، مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: در ۷۲ مدرسه استان کانکس داریم که در برخی از این مدارس تعداد
    دانش آموزان آن کمتر از ۱۰ نفر است و فضای موجود مدرسه یا تخریبی و یا گِلی است.
    احسان گوهری راد عنوان کرد که بیشترین مدارس کانکسی در گنبدکاووس با ۱۵ مورد (عشایری و روستا) وجود دارد و دلیل آن مهاجرت و کوچ زیاد است.
    وی اظهار کرده بود که هزینه کردن برای روستایی که وضعیت این چنینی دارد و یا عشایری است و برای سال آینده ممکن است دانش آموز دیگری برای حضور در آن نباشد، ظلم کردن به سایر مدارس است و به همین جهت برای این مناطق از کانکس برای تشکیل کلاس درس استفاده
    می کنیم و تمام تلاش ما این است که کانکس هایی که استفاده می شود، استاندارد باشد.
    گوهری راد با بیان این که این کانکس ها در برابر آتش سوزی ایمن هستند، گفته است، از این کانکس ها به عنوان کلاس های
    پیش ساخته نام برده می شود و در این بین تعدادی مدارس کانکسی داریم که مدارس اصلی آن ها در حال ساخت است و تا زمانی که کار ساخت مدرسه به پایان نرسیده، دانش آموزان در کانکس تحصیل می کنند.
    بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان حوزه آموزشی ، در جریان سیل اخیر حدود ۵۰ مدرسه کانکسی راهی استان شد که جایگزین مدرسه های تخریبی سیل زده گمیشان و اق قلا شد.
    این در حالی است که بر اثر حادثه سیل اخیر، ۲۱ مدرسه در شهرستان آق‌قلا و ۱۰ مدرسه نیز در شهرستان گمیشان دچار آسیب شده‌اند که نیاز به بازسازی و ترمیم دارند.
    گوهری راد در مراسم تجلیل از خیران مدرسه ساز که در تیرماه ۹۸ برگزار شد اعلام کرد که تعهد خیران در سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان بود که ۶۵ درصد تعهدات انجام و بخشی از مدارس ساخته شده است اما به رغم همه تلاش‌ها حدود
    ۳۰ درصد کلاس‌ها برای حضور دانش‌آموزان ایمن نیست و باید کارهای بزرگتری انجام شود.
    وی عنوان کرد، از ۱۲ هزار کلاس درس در استان حدود سه هزار و ۵۰۰ کلاس درس فاقد استانداردهای لازم آموزش و پرورش است که تلاش می‌کنیم با کمک خیران و سایر موسسه‌ها و نهادها بتوانیم این تعداد را هر ساله کمتر کنیم تا مدارس ناایمن نداشته باشیم.
    مدیر کل آموزش و پرورش اعلام کرد که تلاش می‌کنیم تا از نظر کیفیت آموزشی مدارس خوبی داشته باشیم و به مردم تعهد بدهیم که دانش‌آموزان که فرزندان ما هستند در مدارس استاندارد تحصیل می‌کنند.
    گوهری‌راد تاکید کرد برای اینکه بتوانیم از خیران بیشتر استفاده کنیم یکی از کارهای دولت در بودجه امسال، پیش‌بینی اعتبارات قابل توجه برای مشارکت خیران است. براین اساس اگر خیران منابع مالی ۳۰ درصد پروژه را تأمین کند بقیه از سوی دولت فراهم می‌شود و مدرسه به نام فرد خیّر ساخته می‌شود.

    نیک اندیشان پای ثابت مدرسه سازی در گلستان

    مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با بیان اینکه مسئولان حوزه آموزش وپرورش بایددرارائه آمارِکمبودهای فضاهای آموزشی به مردم ومسئولان هم کم کاری کنند، گفت: هر اندازه این آمار شفاف تر به رسانه ها و مدیران اجرائی ارائه شود،
    بی شک حساسیت جامعه و مدیران را نسبت به رفع این مشکل بیشتر خواهد کرد.
    دکتربرزمینی افزود: نیک اندیشان مدرسه ساز که طی سال های اخیر تلاش ها و خدمات زیادی در رابطه با تجهیز ، ساخت و یا تعمیر مدارس در استان داشته اند؛ از پایه های ثابت در بخش مدرسه سازی و رهایی
    دانش آموزان از مدارس کانکسی هستند که باید حمایت های بیشتری از آنان صورت گیرد.
    وی با انتقاد از اینکه در برخی موارد
    بروکراسی های اداری دست و پای نیک اندیشان مدرسه سازرا می بندد، تصریح کرد: باید
    ساز و کاری فراهم شود تا این افراد بدون درگیر شدن با برخی مقررات دست وپاگیراداری بتوانند به راحتی در امر مدرسه سازی ورودپیدا کرده و دیگر نیک اندیشان نیز رغبت بیشتری برای امر خیر مدرسه سازی در استان پیدا کنند. برزمینی افزود: با توجه به اینکه گلستان دارای آمار چشمگیری در رابطه با کودکان بازمانده از تحصیل است،استفاده از توان خیران مدرسه ساز و توجه به اجرای خواسته های آنان در این امر مقدس را بسیار ضروری دانست.
    مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان، همچنین اظهارداشت: بر اثر سیل امسال، مدارس زیادی در شهرهای سیل زده استان دچار تخریب شدند و تعدادی از نیک اندیشان مدرسه ساز با هزینه شخصی خود اعلام آمادگی کرده اند که در این مناطق مدرسه دخترانه و پسرانه بسازند، در نتیجه ضروری است تا دستگاه های اجرائی نیز همکاری و مساعدت لازم را با آنان داشته باشند.
    کمبود مدارس در مناطق شهری و روستائی و دسترسی محدوددانش آموزان به مدرسه که نزدیک به محل سکونت آنان هم باشد یکی دیگر از مشکلات دانش آموزان و خانواده های آنان است که باید توجه ویژه ای به این مساله شود.

    جایگاه دومی گلستان در فراوانی کودکان بازمانده از تحصیل

    معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان هم ماه گذشته در جمع خیران مدرسه ساز گلستان عنوان کرده بود که گلستان جایگاه دوم کشوری را در فراوانی کودکان بازمانده از تحصیل دارد و خیران در زمینه‌های مختلف که مشکلاتی برای تأمین ضرورت‌ها داشتیم جلوتر از دستگاه‌های دولتی حضور دارند.
    چراغعلی عنوان کرد: اقداماتی که خیران مدرسه‌ساز در کشور رقم زدند رویه ای برای ورود سایر خیران در عرصه‌های مختلف شده است.
    وی با بیان اینکه خیران کشور در سیل و حادثه اخیر کشور عملکرد قابل قبولی داشتند، اظهار کرد: سیل به ۳۲۴ مدرسه استان آسیب زد که از این تعداد ۳۵ مدرسه نیازمند بازسازی مجدد است.
    چراغعلی با بیان اینکه خوشبختانه ساخت بخش قابل توجهی از این مدارس را خیران تقبل کرده اند و حتی متعهد هستند آن را جلوتر از دولتی ها تحویل دهند.
    وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش، خیران و نوسازی سه بازوی توانمند هستند که می توانند مشکلات مدارس را پوشش دهند، گفته بود که کشور در زمینه حفظ تمامیت ارضی و اقتدار نظام مشکلی ندارد اما در خصوص مسائل فرهنگی در چند دهه گذشته علیرغم زحماتی که انجام شده، کار قابل قبولی اتفاق نیفتاده است
    معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان با بیان اینکه اگر حضور خیران در عرصه های فرهنگی نبود شاید چالش های فرهنگی بیشتری داشتیم، تصریح کرده که طبق آمارها ۲۵ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان داریم و متاسفانه از این منظر در جایگاه دوم کشور هستیم.
    ارائه آمار ها در هاله ای از ابهام
    اگر چه آمارهای ارائه شده در این گزارش به استناد سخنان مدیران حوزه آموزشی استان بوده است، اما مشخص نیست تا به کی باید مهر خاموشی بر لب مدیران آموزشی شهرهای مختلف برای ارائه آمار صحیح از مدارس کانکسی و تخریبی گلستان بخورد و به راستی چرا ارائه اینگونه آمار همچنان باید در هاله ای از ابهام باقی بماند و برخی مسئولان اجرائی استان هم در خصوص ارائه این آمارها شفاف سازی نمی کنند.
    از سو دیگر به استاند صحبت های مدیر کل آموزش و پرورش گلستان مه مدارس کانکسی را استاندار عنوان کرده بود باید گفت که آیا وی و یا دیگر مدیران حوزه اجرائی استان حاضر به تحصیل فرزندان خود در این مدارس هستند و اینکه این ادعا آیا سرپوشی بر کم کاری دستگاه های اجرائی برای تعمیر و یا ساخت مدارس در شهرها و روستاهای استان بر حسب نیاز دانش آموزان هر منطقه نیست…

    نویسنده: آی سودا حقی
    منبع: بازار کسب وکار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *