×
×

ازدواج- اعتیاد- طلاق

  • کد نوشته: 12350
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۵
  • ۰
  • به شما كه در آستانه عقد ازدواج هستيد تبريك مي گوييم . اما آيا تاكنون راجع به موضوع اعتياد فكر كرده ايد ؟ آيا شما هم نگران معتاد بودن همسر مورد نظرتان هستيد ؟ براي اينكه تصميم درستي بگيريم اطلاعات مورد نياز را از كجا به دست آوريم ؟
    ازدواج- اعتیاد- طلاق
  • تبلیغ هدفمند

      به شما که در آستانه عقد ازدواج هستید تبریک می گوییم . اما آیا تاکنون راجع به موضوع اعتیاد فکر کرده اید ؟ آیا شما هم نگران معتاد بودن همسر مورد نظرتان هستید ؟ برای اینکه تصمیم درستی بگیریم اطلاعات مورد نیاز را از کجا به دست آوریم ؟

    آزمایش اعتیاد

    همانگونه که می دانید تمامی زوجین قبل از عقد ازدواج می بایست از نظر اعتیاد آزمایش شوند . این مرحله توسط آزمایشگاه های خاص و اصولاً از طریق نمونه ادرار انجام می شود . اما به نظر شما پاسخ این آزمایش می تواند ملاک تصمیم گیری مناسبی باشد ؟

    به این مثال ها توجه کنید :

         * فردی با سابقه اعتیاد چند ساله اکنون تصمیم به ازدواج گرفته است . وی برای اینکه بتواند مرحله آزمایش را پشت سر بگذارد تصمیم میگیرد یک یا دو هفته از مصرف مواد پرهیز کند . به محض به دست آوردن پاسخ منفی آزمایش ، وی مصرف مواد را مجدداً شروع می کند .

         * فردی با سابقه اعتیاد از آنجا که نمی تواند مصرف را کنار گذارد با تقلب در حین انجام آزمایش یا سایر ترفند ها ، پاسخ آزمایش را منفی می کند و در عین حال مصرف مواد را نیز ادامه میدهد .

         *  فردی از یک ماده مخدر جدید استفاده می کند و مطمئن است که این ماده توسط آزمایشگاه قابل تشخیص نیست . او به راحتی برای انجام آزمایش اعلام آمادگی می کند .

    از این مثال ها می توان به موارد زیادی اشاره کرد . اما ذکر همین چند مورد کافیست تا شما متوجه شوید :

    انجام آزمایش اعتیاد گرچه لازم است اما برای تصمیم سازی کافی نیست

    برای تصمیم گیری صحیح از کجا شروع کنیم ؟

           همانگونه که میدانید ملاک انتخاب فقط نداشتن اعتیاد نیست و معیار های مهم دیگری نیز در انتخاب همسر وجود دارند که از آن جمله می توان به جایگاه خانواده ، تربیت و شخصیت خود فرد ، پایبندی به اصول اعتقادی ، تحصیلات ، سوابق و موارد متعدد دیگر اشاره کرد . چه بسا افرادی که بعلت کنجکاوی یا غفلت ، قبل از ازدواج مواد  مخدر را تجربه کرده باشند ولی به دلیل برخورداری از همین معیارهای محافظتی که به آنها اشاره کردیم ، پس از ازدواج زندگی سالم و عاری از موادی را تجربه کنند . برعکس چه بسا افرادی که قبل از ازدواج سابقه هیچگونه استفاده از مواد مخدر را نداشته اند لیکن به دلیل نداشتن این معیار ها و سالها پس از ازدواج در دام اعتیاد گرفتار می شوند . پس نتیجه می گیریم :

    ویژگی های خود فرد از پاسخ آزمایشی که به دست ما می دهند مهمتر است

    برای پرهیز از اشتباه به موارد زیر خوب دقت کنید

    ۱- عجله نکنید . این مهمترین تصمیم در زندگی شماست . برای شناخت بیشترهمسرتان به فرصت کافی نیاز دارید .

    ۲- تصمیم گیرنده نهایی شما هستید . نظر بزرگتر ها خصوصاً پدر و مادر را بشنوید و آنها را تکریم کنید . اما نباید تسلیم فشارهای ناشی از احساسات شویم .  

    ۳- تعریف و تمجید هایی که خانواده ها از فرزندانشان می کنند اغلب اغراق آمیز و گاه گمراه کننده است . (به قول معروف هیچکس نمی گوید ماست من ترش است .) این ما هستیم که باید درستی موضوع را بتوانیم تشخیص دهیم .

    ۴- برای اطمینان از عدم اعتیاد همسر آینده تان ، استناد به پاسخ آزمایش کافی نیست . می بایست از منابع گوناگون مانند دوستان ، همسایگان و همکاران محل کار تحقیقات کافی را با رعایت اصل رازداری به عمل آورد . به تایید یک نفر نمی توان اطمینان کرد و هرقدر  منابع تحقیق بیشتر باشد میزان اطمینان بیشر خواهد بود

    ۵- سعی کنید بجای بررسی خود اعتیاد ، به دنبال بررسی رفتار اعتیادی باشید . همانگونه که اشاره شد عوامل مهم دیگری هم مطرح هستند که ممکن است در آینده در زندگی مشترک مشکل ساز شده و حتی منجر به اعتیاد شوند .

    ۶- از مشاورین با تجربه کمک بگیرید . قرآن شریف و نبی مکرم (ص) ما را به انجام مشاوره در اموراتمان فراخوانده اند . با انجام مشاوره احتمال اشتباه کم می شود

    ۷- پس از ازدواج مراحل شناخت از هم تکمیل می شود . برای صاحب فرزند شدن به اندازه کافی فرصت هست . سعی کنید فرصت های بیشتری را به همدیگر اختصاص دهید تا زهر تلخ طلاق ، میوه شیرین زندگی تان را تباه نگرداند .

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *