×
×

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس
ایمن سازی دروازه قرآن

  • کد نوشته: 12359
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۵
  • ۰
  • مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: با شناسایی علل وقوع سیل فروردین‌ماه ۹۸ در دروازه قرآن، اقدامات لازم انجام و این نقطه در مقابل سیل احتمالی ایمن‌سازی شد.
    ایمن سازی دروازه قرآن
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: با شناسایی علل وقوع سیل فروردین‌ماه ۹۸ در دروازه قرآن، اقدامات لازم انجام و این نقطه در مقابل سیل احتمالی ایمن‌سازی شد.

    امیرحسین جمشیدی افزود: بر اساس طرح ارایه شده از سوی اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری و نظر مشاور شهرداری شیراز پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب حوزه آبخیز دروازه قرآن شیراز اجرا شد که این پروژه به مهار آب‌های سطحی کمک و از ایجاد دبی ناگهانی در ورودی شهر جلوگیری می کند.

    وی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در دروازه قرآن باعث می‌شود جلو آب در هنگام بارندگی لحظه‌ای که شدت آن در بازه زمانی کم باشد و دبی لحظه‌ای آن زیاد باشد، گرفته شود و آب را به مرور به سمت دروازه قرآن آزاد ‌کند.

    مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: با اجرای طرح آبخیزداری نیازی به افزایش قطر کالورت یا زیرآبگذر نداشت و حتی برآورد صورت گرفته براساس دور بازگشت ۱۰۰ ساله پاسخگو بود اما برای اطمینان بیشتر دور بازگشت را ۵۰۰ ساله گرفتیم و لوله کمکی در کنار کالورت قدیمی اضافه کردیم که اگر بارندگی استثنایی ایجاد شود حجم آب را از دروازه قرآن به رودخانه خشک انتقال دهیم.

    ایمن سازی دروازه قرآن
    ایمن سازی دروازه قرآن

    جمشیدی افزود: همچنین با بلند کردن دیوارهای و خاک برداری پایین حوضچه‌ای که قبل از ورودی کالورت قرار داشت، حجم آب نگهداری سه برابر شده است.
    وی ادامه داد: در منطقه سعدی شیراز نیز حجم لوله گذاری انجام شده مشکلی نداشت و ایراد در ورود مسیل طبیعی به لوله بود که در ۲ نقطه‌ای که مشکل وجود داشت دیواره‌های شیب دار ایجاد کردیم و کل کانال نیز لایروبی شده است.
    مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: مدیریت بحران استانداری فارس شیوه‌ نامه مقابله با سیل احتمالی را به شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده تا از هم اکنون پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهند.
    جمشیدی بیان کرد: براساس این شیوه‌نامه شهرداری‌ها باید نسبت به لایروبی جوی‌ها و آبروهای شهری اقدام کنند.
    پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب حوزه آبخیز دروازه قرآن شیراز که به نام سردار شهید قاسم سلیمانی نامگذاری شده پنجشنبه یکم آبان ماه ۹۹ با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به بهره‌برداری رسید.
    برای اجرای این پروژه با ۶ بند سنگ ملاطی افزون بر ۱۷۶ میلیارد ریال هزینه شد.
    دروازه قرآن شیراز در پنجم فروردین ۹۸ شاهد سیلاب بود که ۲۱ نفر از شهروندان و مسافران نوروزی در این سیلاب جان باختند و خسارت های زیادی به بناها و خودروها وارد شد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *