×
×

استاندار خراسان شمالی:
عقب ماندگی استان درفرآوری

  • کد نوشته: 12712
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۸
  • ۰
  • محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی گفت: در فرآوری محصولات کشاورزی با توجه به اینکه اولویت اقتصادی استان با وجود جمعیت 44درصدی روستایی کشاورزی می باشد و به همین خاطر عامل 37 تا 42 درصدی ایجاد اشتغال نیز حوزه کشاورزی محسوب می شود به خاطر پیشران توسعه استان نیز در این بخش برنامه‌ریزی شده اما متاسفانه پیشرفتی در این بخش حاصل نشده است.
    عقب ماندگی استان درفرآوری
  • تبلیغ هدفمند

    محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی گفت: در فرآوری محصولات کشاورزی با توجه به اینکه اولویت اقتصادی استان با وجود جمعیت ۴۴درصدی روستایی کشاورزی می باشد و به همین خاطر عامل ۳۷ تا ۴۲ درصدی ایجاد اشتغال نیز حوزه کشاورزی محسوب می شود به خاطر پیشران توسعه استان نیز در این بخش برنامه‌ریزی شده اما متاسفانه پیشرفتی در این بخش حاصل نشده است.

    شجاعی اظهار داشت: با وجود مناسب بودن زمین های استان در بخش کشاورزی اما به لحاظ کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش، موجب هدر رفت بخشی از محصول زمان برداشت می شود که این عامل باعث افت برداشت و از بین رفتن سرمایه و دست رنج کشاورز می شود.

    وی با تاکید بر افزایش و گسترش زنجیره تولید در استان گفت باید به دنبال جذب سرمایه برای ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی باشیم.

    عقب ماندگی استان درفرآوری
    عقب ماندگی استان درفرآوری

    وی با اشاره به مزیت نسبی استان را بخش کشاورزی ادامه داد: درکشور برخی از تولیدات کشاورزی جایگاه مطلوبی داریم که باید از این پتانسیل نسبت به توسعه آن به ویژه در بخش صنایع تبدیل و تکمیلی که باعث ارزش افزوده محصول می گردداستفاده کرد.

    شجاعی افزود: استان دارای رتبه سوم، ششم،هفتم،نهم،یازدهم، دوازدهم و سیزدهم دربخش تولیدات : توت، توتستان، نوغان و زعفران ،انگور و محصولات دانه ریز، گلابی ، زرشک ، گیلاس ، سیب و گل محمدی و پسته رتبه کشوری را دارد .

    شجاعی با بیان اینکه باید از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری شود گفت: سمت سوی ارائه تسهیلات حمایتی باید به سمت تولیدات کشاورزی باشد و با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از بیکاری فصلی کشاورزان جلوگیری شود.

    در حال حاضر ۵۰ درصد از ۹۳ واحد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی در استان راکد و یا نیمه فعال می باشد.

    مشکل مدیریتی مهم ترین علت غیرفعال بودن واحدها  فوق به لحاظ کمبود نقدینگی، بدهی معوق بانکی و یا فرسودگی ماشین آلات است.

    می توان گفت که ۷۰ درصد محصولات تولیدی در بخش کشاورزی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری می باشد.

    سهم خراسان شمالی در بخش کشاورزی از تولید ناخالص ۱٫۱ درصد بوده که ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور می باشد .

    می توان اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی،  صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز،  بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی میوه و سبزیجات مختلف دانست.
    عمده شاغلان خراسان شمالی با ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی در این بخش اشتغال دارند که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت دارند. که با این وجود نرخ بیکاری در تابستان سالجاری نسبت به فصل قبلش با کاهش نرخ یک درصدی اشتغال روبرو بوده است.

    به لحاظ کشاورزی بودن استان و وجود اشتغال در قسمت های مختلف کشاورزی در فصل تابستان موجب شد تا نرخ بیکاری در این منطقه کاهش داشته باشد.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *