×
×

نگرانی دیابتی هااز نبودانسولین

  • کد نوشته: 12824
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۹
  • ۰
  • کمبود انسولین در مناطق مختلف کشور از جمله آذربایجان‌شرقی، بیماران دیابتی را با مشکل مواجه کرده و باعث نگرانی آنان شده است.
    نگرانی دیابتی هااز نبودانسولین
  • تبلیغ هدفمند

    کمبود انسولین در مناطق مختلف کشور از جمله آذربایجان‌شرقی، بیماران دیابتی را با مشکل مواجه کرده و باعث نگرانی آنان شده است.

    به گزارش بازار کسب کار انلاین به نقل از ایرنا، گفته می شود ۱۰ درصد از جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی مبتلا به دیابت هستند؛ محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، چهار سال قبل شمار مبتلایان به دیابت در استان را بیش از ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرده بود. 

    از سوی دیگر هشدار رییس دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اینکه در یک بازه زمانی ۱۰ ساله شاهد افزایش ۳۵ درصدی دیابت در آذربایجان شرقی بوده ایم، اهمیت تلاش برای پیشگیری از این بیماری و تامین انسولین مورد نیاز مبتلایان را دوچندان می کند. 

    نگرانی دیابتی هااز نبودانسولین
    نگرانی دیابتی هااز نبودانسولین

    اما واقعیت این است که امسال به دلیل مشکلات ناشی از تشدید تحریم های ظالمانه و نامشروع آمریکا، مشکلات اقتصادی و مضیقه مالی ناشی از آن، بیماران دیابتی در مناطق مختلف کشور از جمنله آذربایجان شرقی در تامین انسولین قلمی دچار مشکل شده و تهیه این داروی حیاتی با محدودیت مواجه بوده است.

    یکی از بیماران که برای دریافت انسولین قلمی به داروخانه مرجع در تبریز مراجعه کرده است، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: این چهارمین داروخانه است که مراجعه کرده ام و هنوز نتوانسته ام انسولین قلمی پیدا کنم.

    محمد کاظمی با بیان اینکه در شرایط کرونایی بیرون رفتن برای بیماران دیابتی نیز خطرناک است، اضافه می کند: از بس به داروخانه ها سر می زنیم، خسته و کلافه شده ام و با وجود اینکه پزشک ۱۰ عدد انسولین تجویز کرده است، اما داروخانه ها می گویند فقط یک یا دو عدد انسولین می‌توانیم بدهیم.

    یک زن میانسال نیز که برای دریافت انسولین به داروخانه مراجعه کرده است، با تایید گفته های بیمار قبلی خاطرنشان می کند: در اخبار می خوانیم که انسولین در داروخانه های مرجع وجود دارد، ولی حتی از داروخانه مرجع نیز نتوانستم انسولین تهیه کنم.

    مدیر داروخانه مرجع نیز در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: انسولین حتی در داروخانه‌های مرجع هم بسیار کم شده است، از هفته گذشته انسولین به صورت سهمیه ای برای داروخانه تعاون آمد و طبق دستور معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سهمیه یک ماه را می توانیم به بیمار بدهیم .

    مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این باره می گوید: داروخانه‌ها موظف به رعایت این بخشنامه ها هستند و سازمان های بیمه گر هم دستورالعمل‌هایی دارند که باید بر اساس آن دارو به تایید این سازمان برسد و بعد به افراد تعلق بگیرد.

    آقاجانی، علت کمبود انسولین در داروخان ها را کاهش واردات و تحریم‌ها و انتقال ارز عنوان می کند و ادامه می دهد: امیدواریم طی روزهای آینده این مشکل حل شود تا نگرانی و دغدغه بیمه خاطراران دیابتی نیز رفع شود.

    ۱۰ درصد مردم آذربایجان شرقی مبتلا به دیابت هستند

    محمد هاشمی، رئیس انجمن دیابت آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به عضویت بیش از ۱۰ هزار دیابتی در این انجمن می گوید که ۱۰ درصد جمعیت کل استان مبتلا به دیابت هستند.

    به گفته وی،  اصلی‌ترین معضل افراد دیابتی، تامین هزینه‌های درمان و آموزش های لازم در این زمینه است.

    رئیس انجمن دیابت آذربایجان شرقی نیز می گوید: این انجمن جهت آگاهی و اطلاع رسانی مردم در خصوص بیماری دیابت، کلاس های رایگان برای مردم برگزار می کند و این کلاس ها یکی از عمده ترین خدمات انجمن دیابت استان به شمار می رود.

    هاشمی از مسئولان استان درخواست می کند تا با فرهنگ سازی، مردم را راغب به شرکت در کلاس های پیشگیری از دیابت بکنند و مردم از خدمات پیشگیری و درمان این انجمن بهره مند شوند.

    وی بر لزوم پیشگیری در کنترل بیماری دیابت تاکید می کند و می گوید: با اطلاع رسانی به موقع، ۸۰ درصد بیماری دیابت قابل درمان و پیشگیری است.

    هاشمی با بیان اینکه متاسفانه دیابت در استان رو به افزایش است، تاکید می کند: از مسئولان می خواهیم تا با اطلاع رسانی دقیق از از این بیماری با افزایش مبتلایان به بیماری دیابت در استان جلوگیری کنند.

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان این که بیش از ۹۰ هزار فرد مبتلا به دیابت در استان شناسایی شده است، می گوید: دیابت یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‎ها به شمار می‌آید، به طوری که ۱۵ درصد هزینه‎ های تحمیل شده به نظام سلامت، مربوط به دیابت است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *