×
×

هلهله ای که سرانجامش خاک است

  • کد نوشته: 12843
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۰
  • ۰
  • صدای بلند هلهله کرونا این روزها بیشتر از گذشته شنیده می‌شود، برای این موجود ذره‌ای فرق نمی‌کند که این هلهله را در جمع عروسی همراه با سرور موقت دیگران فریاد زند و یا ناهمگون در کنار ناله و زجه عزاداران در آیین‌های ختم؛ ویروس کوید ۱۹ این روزها از بی‌خیالی مردم حسابی مسرور است.
    هلهله ای که سرانجامش خاک است
  • تبلیغ هدفمند

    صدای بلند هلهله کرونا این روزها بیشتر از گذشته شنیده می‌شود، برای این موجود ذره‌ای فرق نمی‌کند که این هلهله را در جمع عروسی همراه با سرور موقت دیگران فریاد زند و یا ناهمگون در کنار ناله و زجه عزاداران در آیین‌های ختم؛ ویروس کوید ۱۹ این روزها از بی‌خیالی مردم حسابی مسرور است.

    پاییز به نیمه رسیده و کرونا جان و نیروی تازه‌ای گرفته است، از شانس و اقبال این ویروس منحوس، مردم نیز امسال در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گویی یکی شده و حسابی لج‌شان گرفته است، ترسشان از بیماری و مرگ ریخته است، دروهمی‌ها همچنان  برقرار بوده و مسافرت‌های آخر هفته به مناطق با آب و هوای ملایم در جریان است.

    کشاورزان و روستاییان هم که از فصل کشت و زرع تا حدودی خلاصی یافته و اندک اندوخته‌ای جمع کرده‌اند در فکر سور و سات عروسی هستند؛ در روستاها آرام آرام مجالس عروسی پر ازدحام در حال برگزاری است.

    آیین‌های ختم نیز همچنان برقرار است، تنها به جای مسجد مردم در خانه‌ها و شاید به تعداد کمتر از گذشته ازدحام می‌کنند، مراسم سوم،هفتم و چهلم و شام و احسان هم همچنان برقرار است، تازه در برخی مواقع  برگزاری آیین ترحیم بر سر مزار تازه درگذشته نیز بر آیین‌های گذشته افزوده شده است.

    در صحنه بازار هم که اوضاع عادی‌تر شده است، در کنار و گوشه‌های شهر قلیان‌سراها هنوز فعالند، جوانان و پیرمردها ردیف نشسته و دود از حلق حواله همدیگر می‌کنند، ماسک در حال تبدیل شدن به ابزاری تزیینی است، خیلی‌ها  اصلا از آن استفاده نمی‌کنند و آنهایی هم که استفاده می‌کنند جشنواره مد به راه انداخته‌اند، تعدادی ماسک بر زیر چانه دارند، برخی آن را بر گوش آویزان کرده‌اند،  برخی بر بازو و حتی برخی بر روی چشم.

     کارگر جماعت و مکانیک و نمایشگاه‌دارها  هم که از ابتدا با این موجود پارچه‌ای غریبه بوده‌اند و بسیاری هنوز باور ندارند که موجودی به نام کرونا از هشت ۹ ماه پیش میهمان جامعه است؛ خوردوهای عمومی هم که مملو از مسافر است، تاکسی‌ها کمتر از چهار نفر راضی به سوار کردن نیستند، اتوبوس‌ها و خوردوهای جمعی هم که حکایت خود دارند و مملو از مسافر.

    هلهله ای که سرانجامش خاک است
    هلهله ای که سرانجامش خاک است

    فاصله‌ اجتماعی نیز فرهنگی است که گویا در زمانه خطر نیز با ما غریبه است، ما شرقی‌ها عجیب به نزدیکی و کنار هم بودن اعتیاد داریم، به هر بهانه کوچکی ازدحام کرده و حتی دوری متری را نیز برنمی‌تابیم و هر حادثه‌ای از جنگ در آنسوی مرز گرفته تا یا تصادف جزیی در خیابان ما را  در کنار هم ردیف کرده و شکل‌گیری ازدحام و بحث‌های کارشناسی. 

    خلاصه اینکه این روزها حسابی این عادت شرقی ما در نرنجاندن میهمان حتی اگر ویروسی خطرناک به نام کوید ۱۹ هم باشد گرفتارمان کرده و در این میان بیمارستان‌ها هر روز پر ازدحام شده و پزشکان و پرستاران خسته و ناتوان‌تر از گذشته می‌شوند.

    مسوولان بهداشتی در اردبیل با اعلام وضعیت قرمز کرونایی در استان هشدار روزهای سخت آینده را در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دهند، کار از توصیه  گذشته و به التماس پزشکان و پرستاران نیز رسیده است، ویدئوهای بسیاری در فضای مجای پخش می‌شود که از وضعیت وخیم بیمارستان‌ها حکایت می‌کند.

    برای چندمین بار تعداد بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل به رکورد بیشترین میزان نزدیک شد و روز چهارشنبه به آمار ۷۰ بستری رسید و این در حالی است که بسیاری نیز در خانه‌ها خود به نوعی بستری هستند. تعداد فوتی‌ها نیز همچنان روند ثابت صعودی داشته و بین ۴ تا ۶  نفر در روز متغییر است.

    سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز چهارشنبه  در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به بستری شدن ۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان اعلام کرد: هم‌اکنون ۵۹ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری شده و تحت درمان قرار دارند.

    دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: در ادامه وضعیت قرمز شیوع کرونا در استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته ۶ نفر دیگر از مبتلایان جان خود را از دست دادند و به این ترتیب، تعداد جانباختگان کرونا در این استان به ۷۳۵ نفر رسید.

    وی بیان کرد: هم‌اکنون شهرهای اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، شهرستان پارس‌آباد در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خلخال، گرمی، بیله‌سوار، اصلاندوز، نمین، نیر، کوثر و سرعین نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

    وی تاکید کرد: با توجه به افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در سراسر کشور و فرارسیدن فصل پاییز و احتمال همزمانی این بیماری با آنفلوآنزا لازم است که اهالی استان دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

    دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان کرونای بستری همزمان در مراکز درمانی استان به رقم بیش از ۳۵۱ نفر پس از ۶ ماه اظهار داشت: مردم برای کنترل بیماری کرونا به ویژه در فصل پاییز باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک را رعایت کنند.

    وی، ۲ هفته پیش نیز نسبت به شیوع پیک بعدی کرونا در این استان در اواسط آبان ماه هشدار داده بود ولی شواهد آماری و اظهارات این مقام مسوول نشان می دهد که استان اردبیل وارد پیک سوم شیوع کرونا شده است.

    هلهله ای که سرانجامش خاک است
    هلهله ای که سرانجامش خاک است

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان، به مردم توصیه کرد که در رعایت مقررات کنترل و مهار کرونا با جدیت و دقت بیشتر همکاری و تلاش کنند.

    دکتر علیرضا رضایی‌تبار وضعیت استان اردبیل را درباره شیوع کرونا نامناسب خواند و اضافه کرد: روند رو به صعود شیوع کرونا هر روز ادامه دارد و بدون همراهی و رعایت مردم این فرایند قابل کنترل نیست.

    این در حالی است که  شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل در پی همکاری مردم از طریق رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و با ابتلای روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار تا یک ماه پیش در وضعیت پایدار قرار گرفته بود ولی از حدود چهار هفته قبل روند صعودی ابتلا آغاز شده که ادامه دارد.

    در هشت ماه گذشته از مجموع ۹ هزار و هشت نفر بیمار کرونایی بستری شده در مراکز درمانی استان اردبیل، هفت هزار و ۸۳۶ نفر پس از بهبودی ترخیص شده‌ و در این مدت ۷۳۵ نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند.

    بالاترین آمار ثبت شده ابتلا به بیماری کرونا در استان اردبیل با ۷۶ بستری روزانه و بالاترین رقم فوتی روزانه نیز ۱۷ مورد بوده است.

    آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری اردبیل اوایل امسال به بیش از ۴۰۰ مورد رسیده بود.

    آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا که طی پنج ماه اخیر روند ثابت ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را طی کرده بود از چند روز پیش با افزایش مستمر به بیش از ۳۵۰ مورد رسیده است.

    در این حال استاندار اردبیل هم با اشاره به وضعیت رو به بحرانی شیوع بیماری کرونا از تشدید برخی محدودیت‌ها در استان خبر داد و بیان کرد: نباید پرستاران و کادر درمان را بیش از این با مشکل مواجه کنیم ، باید با اعلام پیشنهاد از سوی دانشگاه علوم پزشکی و اعمال قانون از سوی نیروی انتظامی، بسیج محلات، اصناف و همچنین رعایت قانون و پروتکل بهداشتی از سوی مردم و کارمندان را شاهد باشیم.

     اکبر بهنامجو  بر رعایت پروتکل بهداشتی در محل کار، محل زندگی و مطب‌ها و فضصاهای عمومی تاکید کرد و از مردم خواست ماسک را از درب منزل تا برگشت به خانه استفاده کنند و فاصله اجتماعی و تماس با سایرین را نیز با جدیت رعایت کنند.

    رییس ستاد مدیریت کرونا در استان اردبیل همچنین با اشاره به اینکه میزان مبتلایان بانوان نسبت به آقایان در استان بیشتر شده است، افزود: یشتر فوتی‌ها هم بانوان بوده که و این نشاند دهنده کم‌توجهی این طیف به پروتکل بهداشتی است.

    به گفته وی ، طبق بررسی‌های انجام شده انتقال این ویروس در دورهمی‌های خانوادگی و کم‌توجهی افراد بستری شده به پروتکل‌های بهداشتی گزارش شده و همه باید این موضوع را  جدی بگیرند.

     فرماندار اردبیل هم گفت : با توجه به تعطیلی میان هفته‌ای، از روز دوشنبه هفته آینده به مدت چهار روز مراکز گردشگری، رفاهی و تفریحی شهرستان اردبیل تعطیل می‌شود.

    مسعود امامی یگانه اظهارداشت: هم اکنون شهرستان اردبیل در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته است و با توجه به شرایط موجود محدویت‌هایی در حوزه‌های مختلف برای پیشگیری از ویروس کرونا در شهرستان اردبیل اجرا می‌شود.

    وی گفت: فعالیت رستوران‌ها و تالارها نیز در شهرستان اردبیل با ظرفیت ۳۰ درصد خواهد بود و نیاز است این فعالیت با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گیرد.

    فرماندار اردبیل تشریح کرد: خدمات‌رسانی در ادارات، بانک‌ها، مراکز خدماتی و ناوگان شهری نیز برای افراد دارای ماسک امکان‌پذیر است و قرار شد در تاکسی‌ها و ناوگان شهری به افرادی که از ماسک استفاده نکنند خدمات ارائه نشود.

    امامی یگانه افزود: استفاده از ماسک در سطح شهر نسبت به گذشته کاهش یافته است و انتظار می‌رود مردم با توجه به شرایط موجود اهتمام ویژه‌ای برای استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشند تا شاهد گذر از پیک سوم کررونا با وضعیت مناسب در شهرستان اردبیل باشیم.

    وی گفت: کاروان‌های عروسی در شهرستان اردبیل ممنوع است و برگزاری مراسم ختم و حضور در آرامستان‌ها نیز با حداقل افراد و اولویت با بستگان نزدیک و درجه یک با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

    وی افزود: از مردم انتظار داریم از تجمع‌ها خودداری و برگزاری هرگونه مراسمات با تجمع افراد و ازدحام خودداری کنند.

    امامی خواستار رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و وقت‌دهی منظم در مطب‌ها شد و از تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر مراکز خدماتی و اصناف در شهرستان اردبیل خبر داد و گفت: با اصناف و مراکزی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد وحتی مراکز آنها پلمب می‌شود.

    اکبر صمدی ، فرماندار مشگین‌شهر هم از تشدید محدودیت‌های کرونایی با تصویب ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: تداوم وضعیت قرمز مشگین‌شهر موجب اتخاذ این تصمیم شده و بر اساس آن  مدارس به مدت ۲ هفته همچنان تعطیل بوده و آموزش غیرحضوری خواهد بود.

    وی گفت: اقامتگاه‌ها، مراکز گردشگری ،مجتمع‌های آبدرمانی، آرایشگاه‌های زنانه ، سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی تعطیل بوده و برگزاری هرگونه مراسم عروسی و ختم و برنامه‌های پر ازدحام فرهنگی ممنوع است. 

    او استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی کارکنان ادارات دولتی بصورت دورکاری را از دیگر مصوبات این ستاد دانست و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان مشگین‌شهری شد.

    هلهله ای که سرانجامش خاک است
    هلهله ای که سرانجامش خاک است

    همچنین ابراهیم امامی فرماندار پار س‌آباد مغان با اشاره  به سیر صعودی بیماری در این شهرستان بر لزوم رصد تجمعات و تذکر و برخورد قانونی تاکید کرد و گفت: تجمعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل اصلی انتقال و شیوع بیماری است و ماسک و فاصله اجتماعی یکی از ابزار مهم و موثر در پیشگیری بشمار می‌آید.

    وی وضعیت این شهرستان در زمینه کرونا را نارنجی اعلام و به مردم توصیه کرد پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

    او شرایط فصل کاری منطقه و جابجایی‌های نیروهای کارگری و تجارت  غیربومی و کوچ عشایر و عدم رعایت شایسته پروتکل‌های بهداشتی در برخی از مراکز خدمات‌رسان همچون مرکز تعویض پلاک و داروخانه‌ها و مطب‌های پزشکی را نگران‌کننده دانست و گفت: باید نظارت‌ها تشدید و غربالگری‌ها دوباره احیا شود.

    وی با بیان اینکه باید همه مشارکت و کمک کنند تا جلوی سیر صعودی بیماری گرفته شود، تشریح کرد: در صورت عدم رعایت و ورود به شرایط قرمز کرونایی مجبور به اعمال محدودیت‌های قانونی شدیدتر شده و با خسارت‌های سنگین برای کسبه و بازاریان و فعالان اقتصادی و اجتماعی رو به رو خواهیم شد.

    تجربه چند ماه گذشته نشان داده است که هر زمان حساسیت‌ها  نسبت به خطر کرونا کمتر شده این بیماری بر موج بی‌توجهی مردم به پروتکل های‌بهداشتی سوار شده و به تاخت و تاز  خود افزوده است.

    تکرار مکرر خطر ویروس کرونا ، نهادینه کردن رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تکرار بدون وقفه هشدارها در کنار تشدید اقدامات سلبی و قاطعیت در عملی کردن قوانین و تصمیم های اخذ شده و نیز اعمال جرایم مهم‌ترین راهکار در  وادار کردن اکثریت جامعه به رعایت اصول بهداشتی و مهار نسبی بیماری کرونا می‌باشد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *