×
×

رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی
ناکارآمدی در آموزش مجازی

  • کد نوشته: 12854
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۰
  • ۰
  • رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای زیرساخت‌های آموزش مجازی را برای شرایط کرونایی فراهم نکرده است و این در حالی است که امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی ماهر و باتجربه در این بخش وجود دارد.
    ناکارآمدی در آموزش مجازی
  • تبلیغ هدفمند

    رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای زیرساخت‌های آموزش مجازی را برای شرایط کرونایی فراهم نکرده است و این در حالی است که امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی ماهر و باتجربه در این بخش وجود دارد.

    مجید وقار موسوی با انتقاد از تعلل این سازمان در آماده سازی زیرساخت برگزاری آموزش مهارتی به صورت مجازی اظهار داشت: با وجود اینکه این سازمان از نظر امکانات و زیرساخت ها در مقایسه با سایر سازمان ها و حتی دانشگاه ها و آموزش و پرورش وضعیت بهتری دارد اما در استفاده از آموزش مجازی عقب مانده است.

    وی افزود: این عقب افتادگی در ارایه برنامه های مجازی حتی باعث تعطیلی برخی از آموزشگاه های مهارتی شده است.

    وی بر ضعف مدیریتی در ارایه آموزش مجازی به مهارت آموزان اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه آموزش مجازی در آموزشگاه های آزاد بسیار ناچیز و پراکنده به صورت مجازی برگزار می شود در بخش دولتی نیز بسیار ضعیف است.

    وقار موسوی اظهار داشت: امکانات و تجهیزات سخت افزاری و حتی نرم افزاری و نیروی انسانی ماهر در رشته های مرتبط با ارایه آموزش های مجازی وجود دارد اما با وجود گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا تاکنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.

    وی این چالش را یک معضل در آموزش فنی و حرفه ای دانست و افزود: از مسوولان کشور انتظار می رود که به این حوزه توجه ویژه ای داشته باشند و با بردن بخشی از آموزش به فضای مجازی مانع تعطیلی آموزشگاه ها شوند و لازمه آن ایجاد زیرساخت های لازم برای ارایه گواهینامه های فنی وحرفه ای است.

    رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا آموزش مجازی روشی مناسب است اما نبود برنامه راهبردی در زمان بحران برای استفاده از ابزارهای الکترونیکی خود مسائلی را به دنبال داشته است.

    وقار موسوی اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا بر ضرورت بهره‌گیری از انواع روش‌های برخط و برون خط، همچنین ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت‌های آموزشی تأکید شده است اما سازمان فنی و حرفه ای در این خصوص اقدام موثری انجام نداده است.

    وی افزود: آموزش و پرورش در ایام شیوع کرونا شبکه ملی شاد را طراحی و ارایه کرد، این در حالی است که این سازمان باید جلوتر از آموزش و پرورش و حتی دانشگاه ها حرکت می کرد.

    ناکارآمدی در آموزش مجازی
    ناکارآمدی در آموزش مجازی

    وقار موسوی اظهار داشت: ارایه برنامه های مجازی، تولید محتوای الکترونیک، ارایه فیلم و آموزش برخط و دورکاری می تواند جلو بیکاری نیروهایی که در آموزشگاه ها فعالیت می کنند را بگیرد.

    خسارت ۲۰۰ میلیارد ریالی کرونا به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان 

    رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال به ۱۷۵ آموزشگاه آزاد زیر پوشش این سازمان خسارت زده است.

    وقار موسوی اظهار داشت: این آموزشگاه ها که در بخش های خدماتی، کشاورزی و فنی فعالیت داشتند از نیمه اسفند پارسال تعطیل شده اند و تنها در مقطع کوتاهی مجوز فعالیت داشتند.

    وی افزود: مسوولان ۲۰ آموزشگاه  مرخصی گرفته اند و پروانه ۱۵ آموزشگاه نیز باطل شده است که خسارت هنگفتی به بخش خصوصی مهارت آموزی استان در این ایام وارد شده است.

    وقار موسوی فضای مورد استفاده عمده این مراکز را استیجاری دانست و اظهار داشت: تنها فعالیت مراکزی در دوران شیوع کرونا ادامه یافته است که ساختمان ملکی داشته اند.

    وی افزود: هر مجموعه آموزشگاهی دست‌کم چهار تا پنج نفر نیرو به صورت رسمی و دایمی دارد و تعدادی نیرو نیز به صورت حق التدریسی در آن به فعالیت اشتغال دارند،

    وقار موسوی گفت: در مجموع حدود ۹۰۰ مربی و مدیر در آموزشگاه های استان فعال هستند که از این تعداد ۲۵۰ نفر فعال و مابقی به علت تعطیلی آموزشگاه ها غیر فعال شده اند.

    رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی اظهار داشت: بیشتر مربیان آموزشگاه های استان به صورت قراردادی فعالیت داشتند که متاسفانه اکنون بیشتر آنان بیکار شده اند.

    وی گفت: بیشتر آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان به علت شیوع کرونا و تعطیلی در چند ماه اخیر دچار ضرر و زیان زیادی شده‌اند که در این میان برخی آموزشگاه‌ها که اجاره بهای بیشتری می‌پردازند، خسارت بیشتری را متحمل شده‌اند.

    وی افزود: شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته تاکنون سهم بخش خصوصی استان را در ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی به حدود یک سوم کاهش داده است.

    وقار موسوی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال هزار و ۵۰۲ نفردوره توسط بخش خصوصی به فراگیران آموزش داده شد این در حالی است که پارسال در همین مدت سه هزار و ۸۵۵ نفردوره عملکرد این بخش بوده است.

    سال گذشته ۱۶۶ مرکز بخش خصوصی در حوزه فنی و حرفه ای خراسان شمالی فعالیت داشتند که اکنون شمار این مراکز به ۱۷۵ مرکز رسیده است.

    از مجموع آموزشگاه ها ۱۱۶ آموزشگاه ویژه دختران، ۱۴ آموزشگاه پسران و ۴۵ آموزشگاه نیز دومنظوره فعالیت دارند.

    سه هزار و ۸۵۰ نفر در نیمه نخست امسال در استان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی را فراگرفتند که این رقم، به علت شیوع ویروس کرونا، در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد کاهش یافته است.

    نرخ بیکاری جمعیت فعال در تابستان امسال در خراسان شمالی، ۸.۸ درصد گزارش شده که این رقم در کشور ۱۰.۵ درصد است.

    استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها ساکن هستند.

    بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان خراسان شمالی که از اوایل مردادماه وارد شرایط قرمز کرونایی شده هنوز گرفتار این وضعیت است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *