×
×

مسوول بهره‌برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی
زرشک وحشی نیازمندتوجه بیشتر

  • کد نوشته: 12858
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۰
  • ۰
  • مسوول بهره‌برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مردم از طرح‌های احیا، غنی سازی و توسعه زرشک وحشی به علت کاهش قیمت این محصول استفبال نکردندکه این امر نیازمند توجه بیشتر است.
    زرشک وحشی نیازمندتوجه بیشتر
  • تبلیغ هدفمند

     مسوول بهره‌برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مردم از طرح‌های احیا، غنی سازی و توسعه زرشک وحشی به علت کاهش قیمت این محصول استفبال نکردندکه این امر نیازمند توجه بیشتر است.

    علی رضا احمدی اسکویی اظهار داشت: به علت نبود بهره بردار از طرح های زرشک و هم چنین پراکندگی رویشگاه های این گیاه نمی توان در مورد برداشت زرشک وحشی آمار داد.

    وی اظهار داشت: جمع آوری زرشک وحشی از گستره منابع طبیعی ممنوع است و اگر ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی مردم را در حال جمع آوری و یا حمل مقدار زیادی از آن مشاهده کنند با برداشت کنندگان برخورد خواهندکرد.

    وی با بیان این که سال گذشته هم متقاضی برای اجرای طرح های توسعه و احیای زرشک نبود گفت: در سال ۹۶ در سطح ۶۸ هکتار از عرصه های زرشک در روستای چهار بید جاجرم به میزان ۱۵ تن زرشک وحشی به صورت فنی و اصولی و در راستای حفظ، احیا و بهره بردار  اصولی از عرصه های منابع طبیعی برداشت شد.

    زرشک وحشی نیازمندتوجه بیشتر
    زرشک وحشی نیازمندتوجه بیشتر

    احمدی اسکویی افزود: زرشک وحشی یکی از محصولات اصلی و عمده عرصه های منابع طبیعی استان است که علاوه بر ارزش غذایی دارای خواص دارویی متعددی دارد.

    وی افزود: مهم‌ترین رویشگاه زرشک در منطقه سالوک و سپس در ارتفاعات دیگر مناطق استان است.

    زرشک درختی کوتاه به ارتفاع دو الی سه متر و پر از شاخه های دارای تیغ های کوچک و نوک تیز با برگ های کوچک و نازک تخم مرغی شکل که به رنگ سبز تیره و گل هایی کوچک خوشه ای با رنگ زرد است.
    این درخت وحشی به صورت خودرو در مناطق کوهستانی در کنار رودخانه و مناطق مرطوب می روید.

    زرشک پایین آورنده و تنظیم کننده فشارخون و تنظیم کننده چربی خون و رافع یبوست است و اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند.
    تنوع آب و هوایی و شرایط اکولوژیک مختلف، موجب تنوع گونه ای و غنای گیاهان دارویی در سراسر استان شده است، به طوریکه بیش از۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی به صورت خودرو یافت می شود.
    گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *