×
×

فرهنگیان استان البرز
رسالت کرونایی همراه بافرهنگیان

  • کد نوشته: 13282
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۴
  • ۰
  • فرهنگیان استان البرز با رویکرد جهاد پیشگیرانه به یاری مدافعان سلامت در راه مبارزه با ویروس کرونا آمدند تا به رسالت خطی رخود بار دیگر جامه عمل بپوشانند.
    رسالت کرونایی همراه بافرهنگیان
  • تبلیغ هدفمند

    فرهنگیان استان البرز با رویکرد جهاد پیشگیرانه به یاری مدافعان سلامت در راه مبارزه با ویروس کرونا آمدند تا به رسالت خطی رخود بار دیگر جامه عمل بپوشانند.

     ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی “دی‌ماه ” در چین شروع شد، به تمام کشورهای جهان از جمله ایران نیز سرایت کرد.

    شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرایط‌  را تحت تاثیر قرار داده که از جمله پیامدهای آن را می توان در عرصه تعلیم و تربیت و بهداشت و درمان نام برد که دراین مدت شاهد جهاد گری نیروها ی شاغل دراین ۲ عرصه مهم درجامعه بوده و هستیم.

    با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا، مدارس دچار تغییراتی از جمله آموزش مجازی، برپایی حداقل کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد که در این راه فرهنگیان با روحیه جهادی و خلاقانه توانستند بسترتداوم فرآیند تعلیم و تربیت را برای دانش آموزان بوجود آورند.

    رسالت کرونایی همراه بافرهنگیان
    رسالت کرونایی همراه بافرهنگیان

    فرهنگیان اکنون دراین وضعیت خاص کرونایی با تولید محتواهای آموزشی با موضوع ویروس کرونا از جامعه هدف آموزش و پرورش می خواهند که با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به مدافعان سلامت کمک کنند.

    فرهنگیان با نگاهی جهادی توانستند بسترلازم را برای تداوم فرآیند تعلیم و تربیت درشرایطی غافلگیرکننده به دلیل شیوع بیماری کرونا درجامعه بوجودآورند اکنون نیز به میدان آمده اند تا از مدافعان سلامت پشتیبانی کنند.

    معلمان  البرز با توجه به قرارگرفتن این استان در وضعیت قرمز کرونایی درمیدان آگاهی بخشی در شبکه شاد با عنوان ” کلاس درس معلم و کرونا ” حاضر شدند تا به یاری کادر بهداشت و درمان بشتابند.

    آنان با توجه به خستگی و تلاش طاقت فرسای هشت ماهه سفید پوشان حوزه سلامت از دانش آموزان و والدین در بستر فضای مجازی می‌خواهند که موازین بهداشتی را جدی بگیرند.

    معلمان البرزی با همراهی مراقبین بهداشت و معاونین پرورشی مدارس دراین کلاس براستفاده از ماسک، شستن دست‌ها، پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت فاصله اجتماعی تاکید دارند تا با رعایت این اصول با کرونا مقابله کنند.

    معلمان دراین کلاس، مدافعان سلامت را لقب رزمنده داده اند که دربرابر هجوم ویروس کرونا مقاومت می کنند تا جان مردم را نجات دهند پس هرفردی باید با سلاح بهداشت و خود مراقبتی به آنان کمک کند.

    رزمندگان امروز

    مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج گفت: امروزمدافعان سلامت، رزمندگانی پای‌کار هستند که با ویروسی منحوس می‌جنگند بدون آنکه خاکریزی  دربرابرشان وجود داشته و یا اینکه سلاح مؤثری برای مقابله داشته باشند، این رزمندگان بدون مرز همان پزشکان، پرستاران، بهورزان و کادر سلامت هستند.

    مراد مالمیربا اشاره به اینکه ملت ایران درتاریخ دارای گنجینه ای ارزشمند به نام دفاع مقدس هستند، اظهارداشت: هفته دفاع مقدس یادآور روزهای به‌یادماندنی از تاریخ انقلاب اسلامی است که به ثمره خون شهدا رزمندگان اسلام در تاریخ کشورمان ثبت و ماندگار شد.

    وی بیان داشت: با شیوع ویروس کرونا و اقدامات جهادی درعرصه سلامت بار دیگرحماسه آفرینی ملت ایران درآن دوران با جهاد کادر درمان درمبارزه با این بیماری درذهن ها تداعی شد.

    وی با اشاره به اینکه دراین مدت تعداد زیادی ازمدافعان سلامت به خیل شهدا پیوستند، خاطرنشان کرد: گرچه امروز از دفاع رزمندگان در نبرد با دشمن از جنس توپ و تانک در کتاب دفاع مقدس ایران خبری نیست اما همچنان فصل‌های ایثار، مقاومت، پایداری، ازخودگذشتگی و ماندن در وسط میدان به ویژه دربخش تعلیم و تربیت و بهداشت و درمان در مبارزه با ویروس کرونا خودنمایی می‌کند.

    وی تصریح کرد: مدافعان سلامت از وارثان همان رزمندگان دفاع مقدس هستند که اکنون به‌ جای دفاع درآن‌سوی مرزها درمراکز بیمارستانی و درمانی با ویروس بیگانه و مهاجم می‌جنگند لذا فرهنگیان البرز دراین میدان جهادی به یاری آنان آمدند.

    وی اضافه کرد: معلمان دراین کلاس زحمات شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیرمدافعان سلامت را با بکارگیری از روش های نوین آموزشی برای دانش آموزان به تصویر می کشند تا سطح خودمراقبتی درمقابله با ویروس کرونا که این روزها شدت یافته، بالا برود.

    مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج ادامه داد: دراین کلاس درس همواره مطرح می شود که تنها راه فعلی مصون ماندن از ویروس کرونا ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

    وی گفت: ایثار مدافعان سلامت و معلمان نشان داد که دفاع درهرعرصه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و لحظه‌لحظه‌های حضور کادر بهداشت و درمان درایام کرونا از ابتدای شیوع کرونا تا کنون گواهی براین ادعا است.

    مالمیر تاکید کرد: علیرغم اینکه ویروس کرونا مضرات فراوانی را در جهان داشته اما همین ویروس به‌خوبی توانست قدرت لایزال الهی را به رخ همگان بکشد.

    مصون ماندن

    مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و فردیس هم دراین زمینه گفت: باردیگر معلمان درکلاس های درس به این مهم اشاره می کنند که تنها راه فعلی مصون ماندن از ویروس کرونا همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص ماسک زدن و ضد عفونی کردن است.

    ولی اله احمدی افزود: همت معلمان و رشادت‌های وصف ‌ناپذیر کادرسلامت به ‌ویژه پزشکان و پرستاران درمراکز بیمارستانی و درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا و نجات جان مبتلایان قابل تحسین است.

    وی خاطرنشان کرد: در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا دراغلب بیمارستان‌های کشورواستان ماسک و دستکش به‌ اندازه کافی وجود نداشت اما درعین‌حال مدافعان سلامت درصف مقدم بهداشت و درمان ماندند و صحنه را خالی نکردند.

    وی یادآورشد: دراین کلاس معلمان و تیم تولید محتوای آموزشی دربخش تربیتی – بهداشتی به ‌روزهای نخست شیوع ویروس کرونا اشاره و به بیان فداکاری‌های جان‌ برکفان عرصه سلامت از زحمات گروه‌های جهادی، پاسداران و تشکل‌های مردم ‌نهاد که به شیوه‌های مختلف به کمک مدافعان سلامت آمده اند، می پردازند.

    احمدی تصریح کرد: به تصویر کشیدن خدمات مدافعان سلامت در راستای آموزش و اطلاع رسانی دربین دانش آموزان و اولیا از اهمیت زیادی برخوردار است که این روزها شاهد این اقدام پیشگیرانه از سوی فرهنگیان هستیم.

    وی عنوان کرد: اکنون به صورت روزانه پیام های آموزشی، بهداشتی با هدف آگاهی دانش عمومی جامعه هدف درزمینه مبارزه با ویروس کرونا درفضای مجازی قابل دسترس دانش آموزان بارگذاری می شود.

    مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و فردیس ادامه داد: کادر درمانی در سنگر جهاد علیه کرونا غرورآفریدند، به همین دلیل فرهنگیان این حرکت صادقانه و خالصانه را ارج می نهند ودرتقویت سطح مشارکت جویی دانش آموزان و خانواده هایشان دربخش رعایت بهداشت و سایر پروتکل های مقابله با این بیماری به میدان آمده اند.

    نگاه خلاقانه

    مدیر آموزش و پرورش شهرستان ناحیه یک کرج هم گفت : معلمان دردوران کرونا با تولید محتواهای آموزشی و تربیتی با نگاه خلاقانه ثابت کردند که دردوران بحران توانایی ادامه فرآیند تغلیم و تربیت را دارند و امروز با همین تفکر و همت به یاری مدافعان سلامت درامور بهداشتی آمده اند.

    فرزاد شعبانی با اشاره به اینکه سیاست های وزارت آموزش و پرورش طی سال های گذشته به ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی و مدرسه محوری کمک کرده است، افزود: همسو شدن کادرآموزش و پرورش برای تحقق اهداف ساحت های شش گانه از جمله دراین شرایط کرونایی قابل تحسین است.

    وی خاطرنشان کرد: مقابله با ویروس کرونا با آموزش نکات بهداشتی به صورت کلیپ،عکس، نقاشی، شعر، نمایش وقصه گویی به یکی ازمهمترین های بخش های آموزشی کلاس روزانه معلمان تبدیل شده است.

    وی با بیان اینکه چندین ماه از شروع همه‌گیری کرونا درکشور می‌گذرد، اضافه کرد: کادر درمان خسته‌تر از همیشه ایستاده‌اند و به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.

    شعبانی یادآورشد: این حجم فشار کاری روی کادر درمان بدون هزینه نبوده و کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت عدم چاره‌اندیشی، بخش زیادی از نیروی انسانی نظام سلامت که از سرمایه‌های ارزشمند کشورند از دست خواهد رفت لذا فرهنگیان درصحنه آموزش رعایت پروتکل های بهداشتی به دانش آموزان و خانواده ها حاضر شدند.

    وی تصریح کرد: خدمت صادقانه و خالصانه به مردم از اهداف بنیادین و آرمان های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و سعادتی است که اجر الهی و دعای خیر مردم را برای خادمان متعهد به آن، به همراه دارد.

    مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج بیان داشت: درعرصه جهادی مبارزه با این ویروس باید همگام با خادمان بهداشت و سلامت درعرصه پیشگیری ومراقبت حرکت کنیم.

    وی یکی از محورهای اثرگذار مقابله با ویروس کرونا را آموزش و فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: از همه فرهنگیان درخواست می‌شود در راه مقابله با این بیماری از همه راه های انتقال پیام های آموزشی – هشداری به دانش‌ آموزان و اولیا استفاده کنند.

    خودمراقبتی

    روانشناس البرزی گفت: خود مراقبتی به فعالیت‌هایی گفته می شود که افراد برای مراقبت از خود یا خانواده برای حفظ سلامت و پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌ها انجام می‌دهند زیرا خود مراقبتی ستون سلامت انسان را تشکیل می دهد.

    مصطفی سوری افزود: درخود مراقبتی درسطح فردی باید با بهره گیری از دانش، تونایی و مهارت، نسبت به مراقبت ازخودهنگام بیماری یا پیش از بیماری اقدام کرد.

    وی بیان داشت : در خود مراقبتی گروهی، افراد از طریق تشکیل گروه‌ های همسان و مشارکت درخود مراقبتی مانند آموزش در فضای مجازی از مزایای خود مراقبتی بهره مند می‌شوند.

    وی با اشاره به اینکه سلامت شاخص پایه دردستیابی به توسعه پایدار است که با خود مراقبتی در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی حاصل می شود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تاکید بررفتارهای سلامت محور بسط دهنده دایره کیفیت زیستی دارند.

    سوری تصریح کرد: خودمراقبتی رفتاری داوطلبانه و آموخته شده است و حق و مسئولیتی همگانی محسوب می‌شود که افراد برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان خود انجام می‌دهند که به این موضوع مهم درکلاس های درس معلمان استان البرز با هدف آگاهی دادن به دانش آموزان در زمینه شیوع ویروس کرونا اهمیت داده شده است.

    وی اضافه کرد:یکی از مهمترین مسائل درزمینه تضمین سلامت جامعه، توانمندسازی اجتماع محور و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه خودمراقبتی است که امروزه هر فردی با اهمیت دادن به آن می تواند به مدافعان سلامت در راه سخت مبارزه با ویروس کرونا کمک کند.

    این روانشناس ازخودمراقبتی به عنوان یکی از قطعات مهم تضمین کننده سلامت جامعه یاد کرد وگفت: خودمراقبتی فعالیتی است که مردم برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند، اما گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان و جامعه پیرامونی هم گسترش پیدا می‌کند.

    سوری ادامه داد: ریشه و منشاء بسیاری از بیماری‌ها، نداشتن سبک زندگی سالم و عدم مراقبت از خود است در حالی که خودمراقبتی کم هزینه ترین و پرسود ترین اقدام برای ارتقاء سلامت است.

    وی یادآورشد: بسیاری از سازمان‌ها از جمله آموزش ‌و پرورش برای خود مراقبتی وظیفه دارند و این وزارتخانه باید فرهنگ سلامت را میان دانش‌آموزان گسترش دهد.

    وی به نترسیدن از کرونا با توجه به موضوع مهم خود مراقبتی پرداخت و افزود: بیماری کرنا ترس ندارد چون با خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی می توان آن را کنترل و مهار کرد.

    روانشناس البرزی بهترین راه برای پیشگیری ازاین بیماری را رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از جمله زدن ماسک ، شستن مرتب دست‌ها با صابون مایع و دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران ذکر کرد.

    سوری تاکید کرد: همه ما باید برای حمایت عملی از کادر درمان که از زمان شیوع بیماری کرونا کارشان سخت و طاقت فرسا تر از گذشته شده است باید به بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک از خانه تا خانه اهمیت زیادی دهیم زیرا مدافعان سلامت نیاز به این همراهی و همدلی عمومی درجامعه دارند.

    کلاس پیشگیری

    مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: کلاس پیشگیری از بیماری کرونا درفضای مجازی به منظور آموزش و فرهنگ ‌سازی برای مقابله با ویروس کرونا از سوی معلمان این استان در راستای حمایت از مدافعان سلامت مورد توجه قرارگرفته است.

    دکترسالار قاسمی با اشاره به اینکه ازهمان ابتدای شیوع ویروس کرونا ستاد پیشگیری و کنترل این بیماری درآموزش و پرورش تشکیل شد، افزود: برای آشنایی جامعه هدف آموزش و پرورش هزاران پوسترآموزشی با مشارکت آموزش و پرورش ودانشگاه علوم پزشکی البرزدرمدارس توزیع شد.

    وی تصریح کرد: دراین کلاس دانش آموزان درباره رعایت بهداشت فردی شامل استفاده از دستمال و ماسک در مواقع عطسه و سرفه کردن و قرار نگرفتن در کنار فرد بیمار را آموزش می بینند.

    قاسمی با بیان اینکه برای عبور از کرونا باید به خودمراقبتی اهمیت ویژه ای داد، اضافه کرد: یکی از موضوعات مهمی که امروز می تواند در پیشگیری از آسیب ها به افراد کمک کند آموزش خود مراقبتی است که بهترین زمان آموزش خود مراقبتی، دوران تحصیل است.

    وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در خصوص این بیماری؛ شیوه انتقال آن است چرا که در صورت عدم رعایت بهداشت فردی، بیماری به راحتی گسترش پیدا می‌کند لذا باید به رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی اهمیت داد.

    مدیرکل آموزش و پرورش البرز تاکید کرد: همه فرهنگیان این استان درحمایت میدانی ازمدافعان سلامت پای کارهستند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *