×
×

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی
ساریگل زیستگاه پلنگ

  • کد نوشته: 13322
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۵
  • ۰
  • معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تمام مناطق حفاظت شده در این استان محل زیست پلنگ است اما پارک ملی ساریگل در اسفراین، از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان است.
    ساریگل زیستگاه پلنگ
  • تبلیغ هدفمند

    معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تمام مناطق حفاظت شده در این استان محل زیست پلنگ است اما پارک ملی ساریگل در اسفراین، از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان است.

    حبیب لشکری اظهار داشت: بر اساس نتایج به دست آمده از تصایویر دوربین های تله ای کار گذاشته شده محیط زیست، تراکم جمعیت پلنگ در پارک ملی ساریگل بالا است.

    وی اظهار داشت: دوربین های تله ای در چند سال اخیر با نظارت این اداره کل به منظور رصد جمعیت وحوش در پارک ملی ساریگل کار گذاشته شده است.  

    معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بیشتر کوهستان‌های این استان زیستگاه پلنگ است و این استان به لحاظ جمعیت این گربه‌سان زیبا وضعیت مطلوبی دارد.

    وی افزود: البته نمی توان آمار دقیقی از جمعیت پلنگ در استان ارائه داد،  پلنگ حیوانی شبگرد و منزوی است و عمدتا خود را مخفی می کند از این رو، کمتر مشاهده می شود، اما در چند سال گذشته دوربین های تله ای کار گذاشته شده در پارک ملی ساریگل شهرستان اسفراین، تصاویر متعددی از پلنگ ثبت کرده است.

    معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: نقش های روی پوست پلنگ ها، علیرغم شباهت ظاهری، با هم متفاوت است و هیچ کدام شبیه هم نیست از این رو، با بررسی تصاویر ثبت شده، می توان تشخیص داد که تصاویر مربوط به چند پلنگ است.  

    رد شایعه رهاسازی عمدی پلنگ در ارتفاعات آلبلاغ

    وی درباره انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر رهاسازی یک قلاده پلنگ در ارتفاعات آلبلاغ در محدوده پارک ملی ساریگل اسفراین گفت: در این مطالب عنوان شده است که  اداره کل حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز ماده معدنی سرب و روی، اقدام به رهاسازی پلنگ کرده است اما این مطلب از اساس دروغ است.

    لشکری گفت: این اداره کل هیچ برنامه ای برای زنده گیری و یا رهاسازی پلنگ در مناطق مختلف ندارد و هیچ دلیل منطقی و علمی در خصوص زنده گیری، رهاسازی و یا انتقال این گربه سان به محل دیگر وجود ندارد.

    معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: منطقه حفاظت شده ساریگل، پارک های ملی سالوک و ساریگل از بهترین زیستگاه های پلنگ در کشور محسوب می شود.  

    در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

    برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

    اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است،  با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *