×
×

یک میلیون مترمکعب آب سهم مردم

  • کد نوشته: 13475
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۷
  • ۰
  • مرحله نخست آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی که روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری در غرب بندرعباس به بهره برداری رسید سهم هرمزگان ۵۰روز درطول یک سال است.
    یک میلیون مترمکعب آب سهم مردم
  • تبلیغ هدفمند

    مرحله نخست آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی که روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری در غرب بندرعباس به بهره برداری رسید سهم هرمزگان ۵۰روز درطول یک سال است.

    کاهش شدت بارندگی در کنار حفر چاه های غیرمجاز و استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی در مناطق مختلف هرمزگان که افت سطح آب زیرزمینی و خشک شدن بسیاری از رودخانه ها، چشمه و قنات ها را بدنبال داشته است، توجه ویژه و شتاب در سرمایه گذاری به منظور استحصال آب شیرین از دریا را بسیار ضروری ساخته است.

    در این راستا پروژه آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس و انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کویری نیز به عنوان بزرگترین سایت شیرین سازی انتقال آب دریا در کشور به صورت کاملا محیط زیستی با حمایت دولت و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و با سرمایه‌گذاری سه شرکت گل‌گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و چادرملو فعالیت اجرایی شد.
    پروژه انتقال آب خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران یکی از آن طرح‌هایی است که جزو آرزوهای چند ساله برای استان‌هایی همچون هرمزگان، کرمان و یزد بوده، چرا که این پروژه می‌تواند مشکل کم آبی و ذخیره ظرفیت‌های آبی را تا حد زیادی کاهش دهد.

    یک میلیون مترمکعب آب سهم مردم
    یک میلیون مترمکعب آب سهم مردم

    بهره برداری از این پروژه انتقال آب به فلات مرکزی در شرایطی صورت گرفت که کشور با تحریم‌های ظالمانه روبروست و می‌توان آن را نماد قدرت باور ایرانی و خوداتکایی ملی در برابر این تحریم‌ برشمرد که سه استان هرمزگان، کرمان ویزد ازآن منتفع خواهند شد.

    نیاز آبی سالانه هرمزگان از طریق آب شیرین کن ۵۰ میلیون مترمکعب است

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین ۵۰ میلیون مترمکعب درطول سال از طریق آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی شده درواقع ۵۰روز تولید این آب شیرین کن در اختیار هرمزگان قرار می گیرد که تاکنون مجوز برداشت ۱۵۰میلیون مترمکعب از آب دریا جهت شیرین‌سازی برای این مجموعه صادر شده است.

    هوشنگ ملایی در حاشیه افتتاح آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس که با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهور برگزارشد، اظهارکرد: با افتتاح این طرح روزانه ۴۰ هزار متر مکعب از نیاز آبی شهرستان بندر خمیر و روستاهای اطراف آن تامین می‌شود.

    وی، با اشاره نبود وجود محدودیت تامین آب صنایع از خط انتقال آب شیرین کن بندرعباس، خاطرنشان کرد: بنابر پیگیری‌های انجام شده محدودیتی از نظر تامین آب صنایع موجود در مسیر وجود نخواهدداشت و آب مورد تقاضا در دسترس قرار می‌گیرد.
    ملایی ادامه داد: طرح ملی آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس، یکی از نمونه‌های شاخص فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص تحقق جهش تولید و اقتصاد مقاومتی است که به دست جوانان، کارشناسان و متخصصان ایرانی به ثمر نشست.

    سقف استفاده از آب شیرین کن ها در هرمزگان به ۵۰درصد می رسد

    معاون آب و آبفای وزیر نیرو  نیز گفت: تاثیر آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی خلیج فارس علاوه بر صنایع برای شهر بندرعباس و هرمزگان خواهد بود، به طوری که استفاده از آب دریا برای این استان به سقف ۵۰ درصد خواهد رسید.

    قاسم تقی زاده خامسی در حاشیه افتتاح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران  در گفت وگو با ایرنا افزود: نیاز آبی در شهر بندرعباس حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که ۶۲ میلیون مترمکعب از محل سدهای میناب و شمیل و ۳۸ میلیون مترمکعب دیگر از محل آب شیرین کن‌ها تامین خواهیم کرد.

    وی بیان داشت: حتی بخشی از آب سد میناب نیز برای دوران پدافند آب در هرمزگان حفظ خواهیم کرد  ودر واقع استان هرمزگان نخستین شهری خواهد بود که در واقع بیشتر نیاز آبی شان از آب‌های سطحی استفاده خواهد کرد.

    وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته حدود هشت میلیون مترمکعب از آب دریا در هرمزگان استفاده می‌کردیم که این میزان تا پایان امسال به ۹۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱۰ برابر خواهد رسید که ۱۵ میلیون مترمکعب از آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی و ۱۵ میلیون مترمکعب از آب شیرین کن قبلی استفاده می‌شود.

    معاون آب و آبفای وزیر نیرو بااشاره به تامین وضعیت آبی هرمزگان یادآورشد: بیش از نیمی از آب شرب شهر بندرعباس و استان هرمزگان از آب‌های سطحی و آب شیرین کن‌ها تامین خواهد شد.
    تقی زاده خامسی یادآورشد: نیاز آب شرب حدود ۸۰۰ نفر از جمعیت شهر بندرعباس و خمیر، ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که بخشی از آن از آب شیرین کن‌ها تامین خواهد شد و در مجموع در استان هرمزگان تا پایان دولت دوازدهم نیمی از آب شرب توسط نمک زدایی تهیه خواهد شد.
    وی ابرازداشت: در سال ۹۲ کل ظرفیت آب شیرین کن‌های استان هرمزگان هشت میلیون مترمکعب بوده که تا پایان امسال به ۹۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱۰ برابر خواهد رسید که خبر خوشی برای مردم این منطقه است.
    این مسوول دروزارت نیرو اظهارداشت: آب شیرین کن بندرعباس، ۱۵ میلیون مترمکعب از نیاز آب شرب شهر بندرعباس و خمیر تامین خواهد کرد و این ۱۵ میلیون مترمکعب به همراه بخشی از آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی، نیمی از نیاز آبی این ۲ منطقه را تامین می‌کند.

    از ظرفیت آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی برای پایداری آب در هرمزگان استفاده می شود

    استاندارهرمزگان گفت: با استفاده از ظرفیت موجود در آب شیرین ‌کن اول بندرعباس و سهم آبی هرمزگان در مرحله نخست آب‌شیرین کن یک میلیون مترمکعبی خلیج فارس، آب شرب شهر بندرعباس و روستاهای بخش مرکزی، آب شرب مردم شهرستان خمیر و بخشی از نیاز آبی صنایع، بخش کشاورزی و آب شرب روستاها در مسیر خط انتقال آب خلیج فارس در شهرستان حاجی آباد نیز تامین خواهد شد که در پایداری منابع آبی استان اثر چشم‌گیری خواهد داشت.

     فریدون همتی افزود: باتوجه به برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در سال‌هایی که کشور با خشکسالی روبرو بوده است و نیاز مبرم صنایع و بخش کشاورزی به منابع آبی، احداث آب شیرین کن‌ها برای کاهش ضرر و زیان ناشی از این برداشت بی رویه به‌عنوان یک ضرورت در دستورکار دولت قرار گرفت.

    وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح در پاییز ۹۶ آغاز شده و در پاییز ۹۹ به مرحله راه اندازی اولیه رسیده است، گفت: تامین آب شرب هرمزگان و صنایع ۲ استان کرمان و یزد از جمله مزایای مهم این طرح است.

    افزایش ظرفیت آب شیرین‌کن‌های هرمزگان تا ۸۹میلیون متر مکعب

     مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با تاکید بر توسعه صنعت شیرین سازی آب دریا، گفت: میزان آب تولیدی توسط آب شیرین‌کن‌ها در استان تا پایان دولت دوازدهم به ۸۹ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

    امین قصی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: افزایش ظرفیت منابع آبی از طریق احداث آب شیرین کن ها از جمله اقدام هایی است که می‌تواند با توجه به وضعیت خشکسالی استان هرمزگان تاثیر زیادی بر منابع آبی پایدار داشته باشد.

    وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت دکتر روحانی میزان آب تولیدی توسط آب شیرین کن ها در هرمزگان ۸ میلیون مترمکعب بود، تیرماه امسال با بهره برداری از مرحله دوم آب شیرینکن بندرعباس ، میزان آب تولیدی توسط آب شیرینکن ها در هرمزگان به ۴۵ میلیون مترمکعب رسید.

    این مقام مسوول اظهارداشت: با بهره برداری از مرحله نهایی آب شیرین کن ۱۰۰هزار مترمکعبی بندرعباس تا پایان ۶ ماهه دوم امسال، علاوه برکاهش شوری، آب شرب بندرعباس ۲ برابر شیرین می شود و شاهد ارتقاء کیفیت و توزیع همگن آب در کلان شهر بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای مسیر خواهیم بود.

    مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان تصریح کرد: درحال حاضر برای تامین آب مورد نیاز هرمزگان از محل آب شیرین کن ها در بخش شهری ۲ طرح به ظرفیت ۶۲ هزار متر مکعب در شبانه روز در قالب مرحله نهایی آب شیرین کن بندرعباس و سیریک و در بخش روستایی ۱۱ طرح به ظرفیت ۲۱ هزار متر مکعب در شبانه روز در دست اجراست.

    قصمی یاد آورشد: با تامین آب شهر بندرعباس از محل آب شیرین‌کن‌های یک میلیون متر مکعبی و ۱۰۰ هزار مترمکعبی، مشترکان این شهر از آب سد استقلال بی‌نیاز شده و این ظرفیت می‌تواند در میناب مورد استفاده قرار گیرد که به پایداری آب شرق استان نیز کمک خواهد شد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *