×
×

اندیشکده آمریکایی «شورای اتلانتیک»
توان تسلیحاتی ایران ترس آوراست

  • کد نوشته: 13528
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۷
  • ۰
  • اندیشکده آمریکایی «شورای اتلانتیک» در گزارشی عنوان داشت پایان تحریم تسلیحاتی ایران فرصت حضور پرقدرت ایران در بازار جهانی سلاح را ایجاد می‌کند که با استقبال کشورهای آفریقایی هم روبرو خواهد شد.
    توان تسلیحاتی ایران ترس آوراست
  • تبلیغ هدفمند

    اندیشکده آمریکایی «شورای اتلانتیک» در گزارشی عنوان داشت پایان تحریم تسلیحاتی ایران فرصت حضور پرقدرت ایران در بازار جهانی سلاح را ایجاد می‌کند که با استقبال کشورهای آفریقایی هم روبرو خواهد شد.

    تحریم تسلیحاتی ایران پس از حدود ۱۳ سال روز ۲۷ مهرماه گذشته لغو شد و کشورمان به صورت رسمی مجوز حضور در بازار جهانی تسلیحات را کسب کرد. با این حال ساختار فشار حداکثری ایالات متحده اما باعث برقرار ماندن برخی محدودیت‌ها در زمینه تبادلات بانکی و مالی با ایران می‌شود. همین امر می‌تواند برای تجارت بین المللی سلاح ایران مانع ایجاد کند و برخی مشتریان بالقوه تسلیحات ایرانی دچار هراس و تردید شوند.

    اگرچه جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از حوزه‌های دفاعی به مرز خودکفایی رسیده است اما از این به بعد قادر خواهد بود نیازهای خود به تسلیحات متعارف خاص را همچون دیگر کشورها تامین کند. از سوی دیگر این موفقیتی بزرگ برای کشورمان به شمار می‌رود که توانست موانع قانونی برای حضور در بازار جهانی تسلیحات را بردارد؛ تجارتی که رسانه‌ها ارزش آن را بین ۴۰۰ میلیارد تا چند هزار میلیارد دلار برآورد می‌کنند.

    ظرفیت‌های صادرات تسلیحاتی ایران از نگاه اندیشکده آمریکایی

    هراس از حضور جمهوری اسلامی ایران در بازار فروش تسلیحات یکی از مهمترین نگرانی‌های سران کاخ سفید بود و به همین دلیل تلاش‌های بسیاری را در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد و خارج آن برای تمدید نامحدود تحریم‌ها علیه تهران به کار گرفت اما در پایان نتیجه‌ای جز شکست برای واشنگتن به همراه نداشت. کشورهای غربی خوب می‌داند کیفیت بالا و قیمت به نسبت مناسبتر سلاح‌های ایرانی می‌تواند بر سهم آن‌ها در این بازار تاثیرگذار باشد و انحصار آن‌ها را حداقل در منطقه خاورمیانه دچار خدشه کند.

    اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» ۲۱ اکتبر در گزارشی با عنوان «فروش تسلیحاتی ایران پس از رفع تحریم‌ها» به این پرسش مقام‌های غربی پاسخ داد که «ایران پس از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد، چه چیزی را ممکن است به فروش برساند؟».

    در این گزارش آمده است: هجدهم اکتبر تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد (سازمان ملل) در مورد ایران پایان یافت، موضوعی که گمانه زنی های گوناگونی را در مورد خرید سلاح از طرف جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. در هر صورت، پایان این تحریم‌ها بدان معنی است که ایران نه تنها می‌تواند تجهیزات سخت افزار نظامی را وارد کند بلکه این اجازه را نیز خواهد داشت که به عنوان صادرکننده به بازار بازگردد.

    توان تسلیحاتی ایران ترس آوراست
    توان تسلیحاتی ایران ترس آوراست

    در تحلیل این مرکز پژوهشی می‌خوانیم: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به طور واضح بیان کرده است که انتظار دارد، ایران بیش از آنچه خریداری می کند، اسلحه بفروشد. این سخنان روحانی با توجه به نیاز ایران به تقویت صادرات غیرنفتی و همچنین آمادگی قبلی برای صادرات تجهیزات سخت افزار نظامی، موضوعی دور از ذهن نبود. در سال ۲۰۱۷، صنعت دفاعی ایران در نمایشگاه دفاع، امنیت و هواپیمایی (IQDEX) در بغداد، جایگاه دوم را پس از چین کسب کرد. البته ایران در زمینه فروش اسلحه در مقایسه با سایر کشورهای منطقه سابقه کمتری دارد.

    این اتاق فکر آمریکایی تصریح کرد: هنوز میزان توانایی ایران برای صادرات سلاح به طور کامل مشخص نیست. چراکه شرکت های دفاعی ایران در نمایشگاه های مهم دفاعی بین المللی شرکت نمی‌کنند. تمام تجزیه و تحلیل‌ها، برآورد است و اطلاعات دقیقی در این حوزه وجود ندارد. اما به احتمال زیاد صنایع دفاعی ایران می‌توانداز ظرفیت‌های تسلیحاتی که  بومی شده‌اند نیز در صادرات استفاده کند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *