×
×

روزهای سیاه کرونایی برسایه مرگ

  • کد نوشته: 13609
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۸
  • ۰
  • تصویر اول؛ بی‌حوصله از روزمرگی زندگی یک آن تصمیم می‌گیرد، لباس‌هایش را عوض می‌کند، بدون آنکه ماسکی بزند راهی خیابان می‌شود، با وجود اینکه بازار تعطیل رسمی اعلام شده است اما همچنان برخی مغازه‌ها باز هستند و همین مساله او را برای خرید ترغیب می‌کند.
    روزهای سیاه کرونایی برسایه مرگ
  • تبلیغ هدفمند

     تصویر اول؛ بی‌حوصله از روزمرگی زندگی یک آن تصمیم می‌گیرد، لباس‌هایش را عوض می‌کند، بدون آنکه ماسکی بزند راهی خیابان می‌شود، با وجود اینکه بازار تعطیل رسمی اعلام شده است اما همچنان برخی مغازه‌ها باز هستند و همین مساله او را برای خرید ترغیب می‌کند.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، در لابلای بازار به نسبت خلوتی شهر و مغازه‌های بسته، هستند کاسبانی که بدون توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، مغازه‌های خود را باز و آماده پذیرایی از مشتریان هستند بدون آنکه کرونا را در کمین خود ببینند.

    علاوه بر وی، هستند افراد بی‌خیال دیگری که دست در دست کودکان‌شان راهی بازار شده‌اند، بی‌هدف چرخ می‌خورند و گهگاهی هم سر زدن به مغازه‌ها و خریدهای غیرضروری.

    در گوشه دیگر شهر خانواده‌ای در حال تدارک دورهمی هستند، برنامه‌ریزی برای میهمانی خانوادگی و جمع شدن فامیل زیر یک سقف و خوش‌گذرانی بدون هیچگونه توجه به هشدارهای مسوولان و بدون خبر از اینکه بدانند مرگ کرونایی در حال خانوادگی شدن است.

    روزهای سیاه کرونایی برسایه مرگ
    روزهای سیاه کرونایی برسایه مرگ

    آن طرف‌تر هم عروس و دامادی در حال تدارک مراسم عروسی هستند، مراسمی که آنرا قرار است در یکی از سالن‌های اطراف شهر که دور از چشم ناظران و مسوولان بهداشتی فعال است بصورت مخفیانه برگزار و  زندگی مشترکشان را آغاز کنند بدون آنکه خبر فوت دامادی را شنیده باشند که روز بعد از عروسی‌اش بر اثر کرونا فوت کرده است.

    تصویر دوم؛ بیمارستان مصطفی خمینی(ره) شهر ایلام شلوغ‌تر از همیشه، صدای سرفه‌های بیماران از چند متری بخش‌ها شنیده می‌شود، گوشه‌ای پدری دست به دعا و مادری با چشم گریان برای بهبودی فرزندش، فرزندی مضطرب و نگران در آرزوی آغوش گرم پدر که این روزها به سختی نفس می‌کشد نشسته است، صحنه‌ها پشت پرده حلقه‌های اشک چشم‌هایش همچون دلش به لرزه درآمده‌اند، دست بدعا گوشه بیمارستان نشسته، نه می‌تواند ملاقات پدر برود و نه با او سخنی بگوید، در مدت ۲۰ روزی که پدر در بیمارستان بستری است زخم بستر هم گرفته و هیچ بهبودی حاصل نشده است.

    اینجا تصویر دریافت خبر فوت عزیزان در اذهان همراهان بیماران روزانه نقش می‌بندد و با ترس و وحشت آنرا در ذهنشان پاک می‌کنند.

    آنطرف‌تر خواهری نگران برادر مریض است، آن طرف هم برادری نگران خواهر مباد آنکه اکسیژن خونش پایین‌تر بیاید و آن طرف‌تر هم پرستاری که روزانه پارچه سفید را بر سر هفت تا هشت نفر می‌کشد و با دلی غمبار فاتحه می‌خواند.

    کد ۹۹ بازهم تکرار می‌شود و چند دکتر و پرستار خود را بر بالین بیمار می‌رسانند، ترس و دلهره سرتاسر وجود همراهان بیماران را می‌گیرد، پرستار نگران‌تر از دیروز بازهم مجبور است امروز هم خبر فوت پدر، مادر یا فرزندی را به خانواده‌ای بدهد.

    پرسنل درمان خسته‌تر از دیروز، افسردگی ناشی از شنیدن اخبار فوت بیماران آنها را فرا گرفته ولی همچنان امیدوار در تلاشند تا برای حفظ سلامتی همنوعانی که درگیر کرونا هستند سعی خود را انجام دهند.

    آنقدر صحنه‌ها دردناک هستند که قلم از بیان آنها عاجز است، کرونا این بیماری هزار چهره وحشی‌تر از دیروز در همه جا خودنمایی می‌کند، اگرچه مسوولان بهداشتی پاییز سخت را پیش‌بینی کرده بودند اما کسی فکر نمی‌کرد ارقام ۲ رقمی کرونا در تابستان به سه رقم افزایش یافته و شمار فوتی‌ها نیز به مرز ۲ رقمی برسد.

    براستی چرا با وجود این همه هشدارها و صحنه‌های درناک فوت همنوعان و خانواده‌هایی که روزانه عزادار می‌شوند هنوز هستند عده‌ای که این ویروس کشنده را قبول نداشته و روز به روز نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌خیال‌تر شده‌اند، براستی به کجا چنین شتابان.

    چرا  هنوز دورهمی‌های خانوادگی در بسیاری از مناطق ادامه دارد، چرا مجالس ختم و عروسی مخفیانه پا برجاست، چرا عده‌ای ماسک را قبول ندارند و هزاران سئوال بی جواب دیگر که در اذهان بی‌پرسش است.

    در پی تشدید بحران کرونا اکنون وضعیت سه شهرستان استان ایلام از قرمز به سیاه تبدیل شده، وضعیت هفت شهرستان نارنجی و قرمز و تنها شهرستان هلیلان زرد است.

    به همین منظور بر اساس اعلام ستاد استانی کرونا برخی گروه‌های شغلی نیز در این شهرستان‌ها تعطیل و تنها مغازه‌های مواد غذایی و لوازم ضروری زندگی مجاز به فعالیت هستند ولی با این وجود برخی کاسب‌ها از این قانون تخلف کرده‌اند.

    پلمب ۴۳ واحد متخلف در ایلام

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از پلمب ۴۳ واحد متخلف در شهر ایلام خبر داد و گفت: در بازدید مشترک کمیته نظارت بر اجرای مصوبات ستاد کرونا در ایلام با حضور کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت ایلام، فرمانداری، صنعت، معدن و تجارت، اصناف و قاضی تعزیرات از سطح شهر ۵۷ مورد اماکن بازدید شده است که مورد اخطار شفاهی  قرار گرفتند.

    دکتر جمیل صادقی‌فر افزود: در این بازدید  همچنین  اخطار جریمه پنج مورد و پلمب در محل ۴۳  واحد نیز در مکان صورت گرفته است.

    وی همچنین از پلمب مجدد ۴۵ واحد زیبایی و آرایشی توسط کارشناسان بهداشت محیط مرکز شهید معیری و اتاق اصناف در  مرکز شهرستان دره‌شهر خبر داد.

    ایلام از نظر بستری کرونا رتبه سوم کشور را داراست

    دکتر صادقی‌فر همچنین  با ذکر اینکه اکنون ۳۷۱ بیمار کرونا در بیمارستان‌های ایلام بستری هستند، افزود: این استان به لحاظ بستری نسبت به جمعیت سوم کشور است.

    وی همچنین یادآور شد: همچنین این استان دومین میزان مرگ و میر نسبت به جمعیت را در کشور دارد.

    امکان ۲ رقمی شدن فوتی‌های روزانه کرونا در ایلام

     معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به وضعیت سیاه کرونا در ایلام امکان دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه ناشی از این بیماری و بدتر شدن وضعیت در این استان وجود دارد.

    وی از افزایش شمار مبتلایان کرونا در این استان به تعداد ۱۷ هزار و ۵۲۵ نفر خبر داد.

    دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: روز گذشته ۱۸۱ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی و  همچنین هفت مورد فوتی ناشی از کرونا در استان داشتیم و مجموع فوت شدگان به ۴۱۳ نفر رسیده است.

    وی اضافه کرد: از هفت مورد فوتی، پنج مورد مربوط به شهرستان ایلام و ۲ مورد ایوان است.

    پیش‌بینی بحرانی شدن کرونا در آبان‌ماه

    صادقی‌فر اظهار داشت: چنانچه تعداد بستری‌های کرونای بیمارستان‌ها کم و محدودیت‌ها به درستی رعایت نشود انتظار می‌رود بیماری در آبان‌ماه به نسبت مهرماه و حتی ماه‌های ماقبل بسیار بحرانی‌تر باشد.

    وی یادآور شد: مقایسه هفته اول آبان ماه با هفته اول مهرماه گواه افزایش ۲.۷ برابری مرگ‌ها، ۱.۵ برابری ابتلا و ۲.۵ برابری بستری‌ها و اشغال تخت‌های بیمارستانی است.

    وی افزود: کاهش سن مبتلایان به از ۶۸ سال به ۵۹ سال ( ۹ سال) نشان افزایش موارد فوت در سنین پایین‌تر است.

    صادقی‌فر یادآور شد: افزایش سهم موارد مرگ کرونایی افراد بدون داشتن بیماری زمینه‌ای از ۱۰ درصد به نزدیک ۳۰ درصد رسیده است که باید زنگ خطری جدی برای همه مردم استان باشد همچنین افزایش فوت در گروه‌های سنی پایین‌تر بدون داشتن بیماری زمینه‌ای نیز خطر دیگری برای استان است.

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کاهش میانگین سنی مبتلایان به ۴۰ سال نیز دلیلی بزرگ بر شیوع وسیع و ابتلای آسان در سطح جامعه است و بالا بودن موارد ابتلا و مرگ در مردان نیز نشان از تاثیر عوامل محیطی، شغلی و اجتماعی در شیوع بیماری دارد.

    دکتر صادقی‌فر در خصوص ظرفیت خالی بیمارستان‌ها برای بستری نیز گفت: ظرفیت خالی زیادی برای تعداد بسیار بیشتر بیمار بستری کرونایی موجود نیست.

    به گزارش ایرنا، اکنون شهرستان‌های ایلام، ایوان و چرداول در وضعیت سیاه کرونا قرار گرفته‌اند، شهرستان‌های دره‌شهر، دهلران، مهران، آبدانان، ملکشاهی، سیروان و بدره در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و تنها شهرستان هلیلان در این استان در وضعیت زرد قرار دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *