×
×

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی
وجود۳۵طرح ناتمام در استان

  • کد نوشته: 13686
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۹
  • ۰
  • معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: ۳۵ طرح نیمه‌تمام مربوط به هفت دستگاه اجرایی استان قابلیت واگذاری به بخش خصوص را دارد.
    وجود۳۵طرح ناتمام در استان
  • تبلیغ هدفمند

     معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: ۳۵ طرح نیمه‌تمام مربوط به هفت دستگاه اجرایی استان قابلیت واگذاری به بخش خصوص را دارد.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا محمود قنبری روز یکشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت: این طرح های نیمه تمام مربوط به حوزه های جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و آب منطقه ای، محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

    وی افزود: در اجرای طرح های نیمه تمام، امکان اعطای مشوق هایی از جمله بخشودگی سود بانکی تا ۱۰۰ درصد وجود دارد و همچنین به هر میزان تسهیلات بانکی نیاز باشد از سوی بانک ها پرداخت خواهد شد.

    وی با انتقاد از دستگاه های اجرایی استان در خصوص واگذار نکردن طرح ناتمام خود به بخش خصوصی افزود: حتی در این حوزه به بخش خصوصی کمتر اطلاع رسانی شده است.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی با گلایه از کندی روند کار دستگاهها در این حوزه، از دستگاه های اجرایی استان خواست تا تمامی طرح های نیمه تمام مربوط به حوزه خود را احصا کرده و برای اجرا به بخش خصوصی اطلاع رسانی کنند.

    قنبری افزود: این استان در بسیاری از شاخص های توسعه نسبت به میانگین کشور از جمله تولید ناخالص داخلی عقب است اما در برخی از شاخص ها از جمله مشارکت اقتصادی در رده بسیار خوبی هستیم.

    قیمت کالاها باید کنترل شود

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم اعمال نظارت بیشتر بر بازار به منظور کنترل قیمت ها تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا دست کم قیمت کالاهای اساسی در استان کنترل شود.

    وی در خصوص قیمت نان در استان نیز افزود: قیمت نان در استان ما نسبت به دیگر استان ها پایین تر است که برای حفظ آن و جلوگیری از افزایش آن تلاش بسیاری شده است.

    قنبری در خصوص قیمت مرغ نیز گفت: با وجود اینکه استان خراسان شمالی تنها حدود ۴۰ درصد نیاز خود به مرغ را تامین می کند اما قیمت گوشت مرغ در بازار استان طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار است و برای کمک به اقشار نیازمند جامعه نیز روزانه پنج تن مرغ منجمد در استان توزیع می شود.

    وی بر تشدید بازرسی و نظارت بر خرده فروشی ها و کلی فروشی ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه بعضا در قیمت برخی کالاها رشد غیرمنطقی وجود دارد که اقشار مختلف جامعه، به خصوص اقشار ضعیف تر را به سختی می اندازد.

    قنبری با بیان اینکه سفره مردم نباید کوچک شود، اظهار داشت: گروه های نظارتی در استان ایجاد شده است که بر اصناف نظارت خواهند کرد.

    وی در خصوص طرح دریافت مالیات از فعالان بخش کشاورزی نیز گفت: با توجه به اینکه تولید در حوزه کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه است نباید از این بخش مالیات گرفته شود، همچنین تولید کشاورزی در استان سنتی است و کشاورزان آن هرساله با مشکلات زیادی مواجه هستند.

    وی از اتاق بازرگانی استان خواست تا پیشنهادهای بخش خصوصی را در خصوص رد این طرح ارایه دهند و افزود: با دریافت مالیات از این بخش، کار پیچیده خواهد شد و در نهایت نیز سودی عاید دولت نخواهد شد.

    گرفتن مالیات از بخش کشاورزی، استان را دچار مشکل می کند

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه بخش کشاورزی هم اکنون از پرداخت مالیات معاف است، گفت: اگر دریافت مالیات از بخش کشاورزی به قانون تبدیل شود، کشاورزان این استان که بیشتر به صورت خرده مالکی و سنتی به این کار مشغول هستند، با چالش زیادی مواجه خواهند شد.

    عبدالله یوسفی افزود: دریافت مالیات از تولید کننده عاملی بازدارنده در مسیر رونق تولید خواهد بود و انگیزه ای برای فعالیت در این بخش ایجاد نخواهد کرد.

    وی با بیان اینکه کشاورزان در بخشی از موارد از جمله فروش گندم به نوعی به دولت یارانه می دهند، اظهار داشت: حوزه کشاورزی پیشران اقتصادی استان است از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسوولان می خواهیم که وضعیت کنونی فعالیت در بخش کشاورزی حفظ شود و انگیزه کار در این حوزه از بهره برداران گرفته نشود.

    مدیران در معرفی طرح های نیمه تمام جدی نیستند 

    سرپرست معاونت برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با بیان اینکه مدیران دستگاه های اجرایی در معرفی طرحهای نیمه‌تمام جدیت لازم را ندارند، گفت: متاسفانه طرح های نیمه‌تمام زیادی در استان وجود دارد که قابل واگذاری به بخش خصوصی است اما مدیران  به نوعی گویا می خواهند خود را به دردسر نیندازند.

    ولی گریوانی افزود: مدیران دستگاه های اجرایی از نظارت و بازرسی هایی که در آینده اتفاق خواهد افتاد نگران هستند، زیرا برای واگذاری طرح ها خود باید در جلسات واگذاری حضور یافته و امضای خود را پای اسناد بگذارند.

    وی اظهار داشت: همچنین بیشتر طرح های نیمه تمامی که برای واگذاری به بخش خصوصی معرفی شده، به نوعی دچار مشکل هستند و قابلیت واگذاری ندارند، که ابتدا باید مسایل و مشکلات پروژه ها برطرف و سپس برای واگذاری آنها به بخش خصوصی اقدام شود.

    بخش خصوصی از واگذاری طرح های نیمه تمام بی خبرند

    رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بخش خصوصی از واگذاری طرح های نیمه تمام بی اطلاع هستند، اظهار داشت: متاسفانه دستگاه های اجرایی طرح ها را برای اجرا به اتاق معرفی نمی کنند و در این خصوص اطلاع رسانی مناسبی صورت نمی گیرد.

    سعید پورآبادی افزود: دستگاه های اجرایی باید طرح های نیمه تمام را به کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی استان معرفی کنند تا این حوزه نیز به بخش خصوصی ارائه کند.

    مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی نیز گفت: برای واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی باید مشوق هایی نیز منظور شود و حال آنکه متاسفانه در این مسیر حتی سخت گیری نیز می شود.

    سیدعلی میرکریمی افزود: دستگاه های نظارتی در خصوص نحوه و شرایط واگذاری سخت گیری های دارند که مانع اجرای این طرح است و رغبتی را در بخش خصوصی برای تحویل و اجرای این طرح ها برنمی انگیزد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *