×
×

خواص چای سبزوبرخی آب میوه‌هادرپیشگیری ازکرونا

  • کد نوشته: 13747
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۹
  • ۰
  • نتایج یک مطالعه نشان می‌ دهد مصرف چای سبز، آب توت آرونیا و آب انار، ویروس‌های آنفلوانزا و SARS-CoV-۲ را از بین می‌برند و غرغره و شستشوی دهان با آنها می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ موثر باشد.
    خواص چای سبزوبرخی آب میوه‌هادرپیشگیری ازکرونا
  • تبلیغ هدفمند

    نتایج یک مطالعه نشان می‌ دهد مصرف چای سبز، آب توت آرونیا و آب انار، ویروس‌های آنفلوانزا و SARS-CoV-۲ را از بین می‌برند و غرغره و شستشوی دهان با آنها می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ موثر باشد.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال، «توت آرونیا» یا «چوکبری سیاه» ( نام علمی: Aronia ) یکی از میوه های شمال آمریکاست. این میوه به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطانی همانند سایر گونه های توت از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین می توان توت آرونیا را هم در غذاها و خوراک های دیگری مانند آب میوه و کیک و غیره مصرف کرد و یا به تنهایی آن را خورد.

    طبق تحقیقاتی که بر روی این میوه انجام شده، توت آرونیا به دلیل داشتن مواد مغذای پلی فنولی برای سلامتی بسیار مفید بوده و ادعاهایی ثابت کرده است که این میوه اثر درمانی بر روی برخی از بیماری ها دارد.

    «سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس ۲» (SARS-CoV-۲) ، ویروسی که باعث شیوع جهانی کووید-۱۹ شده است، دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد. این ویروس حتی قبل از مشاهده علایم به سرعت قابل انتقال است و باعث می شود این بیماری به سرعت منتشر شود. 

    این ویروس ابتدا دستگاه تنفسی فوقانی را آلوده می کند و عمدتا از طریق بینی و گلو وارد بدن می شود و علایم تنفسی مانند گلودرد و سرفه را ایجاد می کند.

    به تازگی چند مطالعه نشان داده اند که غرغره با دهان شویه های تجاری می تواند باعث کاهش میزان عفونت و انتشار ویروس شود.

    از سوی دیگر مشخص شده است بسیاری از محصولات طبیعی، فعالیت ضد ویروسی دارند. به عنوان مثال ، گزارش شده است که عصاره انار و توت آرونیا در آزمایش هایی که در محیط آزمایشگاه انجام شده اند علیه ویروس آنفولانزا فعالیت می کنند و غرغره کردن با چای سبز باعث کاهش میزان عفونت های آنفلوانزا می شود. بنابراین بررسی فعالیت ضد ویروسی طیف وسیعی از محصولات طبیعی که می توانند گسترش ویروس های تنفسی را مهار کنند، حائز اهمیت است.

    خواص چای سبزوبرخی آب میوه‌هادرپیشگیری ازکرونا
    خواص چای سبزوبرخی آب میوه‌هادرپیشگیری ازکرونا

    اکنون محققان موسسه ویروس شناسی مولکولی مرکز پزشکی «اولم» آلمان و چند دانشگاه دیگر در این کشور اثر چای سبز و آب توت آرونیا، انار و «آقطی سیاه» را بر پیشگیری از ابتلای سلول ها به عفونت های ویروسی در محیط آزمایشگاه بررسی کردند. آقطی سیاه که در همدان «انگور کولی» نامیده می شود، از زمان های قدیم مورد مصرف مردم بوده و از آن برای رفع امراض مختلف مانند دفع بلغم و صفرا استفاده می کرده اند.

    محققان عصاره این میوه ها را با ویروس ها مخلوط کردند و آنها را در دمای اتاق قرار دادند. آنها با استفاده از بافت هایی که در ظروف آزمایشگاهی پرورش داده بودند میزان عفونت این ویروس ها را بعد از قرار گرفتن در معرض این عصاره ها ارزیابی کردند.

    محققان متوجه شدند آب توت آرونیا پس از ۵ دقیقه میزان عفونت را تقریبا ۳ هزار برابر کاهش داد. این در حالی است که آب آقطی سیاه، انار و چای سبز عفونت را حدود ۱۰ برابر کاهش دادند. 

    محققان همچنین متوجه شدند با افزایش زمان قرار گیری ویروس ها در معرض این عصاره ها به مدت حدود ۲۰ دقیقه ، فعالیت ضد ویروسی این میوه ها اندکی افزایش می یابد که این موضوع نشان دهنده بروز سریع فعالیت ضد ویروسی است. این تحقیق نشان داد عصاره این میوه ها بطور کلی در برابر ویروس های پوشش دار فعال هستند. 

    محققان با آزمایش ویروس های آنفلوانزای خوکی (IAV) و SARS-CoV-۲ نیز متوجه شدند عصاره این چهار میوه پس از ۵ دقیقه بیش از ۹۹ درصد ویروس آنفلوانزای خوکی را غیر فعال کرد. نتایج این آزمایش ها نشان داد که آب توت آرونیا پس از پنج دقیقه حدود ۹۷ درصد ویروس SARS-CoV-۲ را از فعالیت انداخت؛ این درحالی است که چای سبز و آب انار حدود ۸۰ درصد این ویروس را غیر فعال کردند. همچنین آب آقطی سیاه تاثیری بر ویروس SARS-CoV-۲ نداشت. 

    نتایج این مطالعه نشان داد که آب آرونیا در مقابل ویروس SARS-CoV-۲  کاملا موثر بود و آب انار و چای سبز نیز میزان ویروس ها را کاهش می دهد.

    پیش از این مطالعات نشان داده بودند که غرغره کردن با چای و عصاره های چای و یا آب گیاهان می تواند موجب کاهش بار عفونتی آنفلوانزا و علایم ناشی از آن شود. به همین ترتیب غرغره با آب های آرونیا و انار را نیز می توان علاوه بر چای ها در مقابله با SARS-CoV-۲ مورد استفاده قرار داد. 

    محققان اظهار داشتتد، غرغره و شستشوی مداوم دهان با آب میوه های یاد شده و چای ها و به دنبال آن نوشیدن آنها می تواند یک استراتژی پیشگیری موثر برای SARS-CoV-۲ به ویژه برای افرادی مانند کارکنان مراقبت های بهداشتی و افراد مسن باشد که در معرض خطر زیاد عفونت قرار دارند.

    مشروح این مطالعه در نشریه  bioRxiv منتشر شده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *