×
×

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
صدورمجوزپرورش ماهی درقفس

  • کد نوشته: 13857
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۰
  • ۰
  • مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پرورش ماهی در قفس اولویت مهم شیلات استان است و در این زمینه مجوز پرورش ماهی در سد غلامان شهرستان مرزی راز و جرگلان صادر شده است.
    صدورمجوزپرورش ماهی درقفس
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پرورش ماهی در قفس اولویت مهم شیلات استان است و در این زمینه مجوز پرورش ماهی در سد غلامان شهرستان مرزی راز و جرگلان صادر شده است.

    محمدعلی مصباحی اظهار داشت: اولویت وزارتخانه مربوطه پرورش ماهی در قفس در دریا، رودخانه و سد  است که ظرفیت و پتانسیل در این استان نیز وجود دارد.

    اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که نیمی از مخازن این سدها پر است.

     وی افزود: تعدادی سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس در سدهای استان اعلام آمادگی کرده اند.

    رشد ۲ برابری تولید آبزیان در خراسان شمالی

    مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان تولید ماهی در این استان به ۲ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است که این رقم نسبت به پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۲ برابر شده است.

    صدورمجوزپرورش ماهی درقفس
    صدورمجوزپرورش ماهی درقفس

    مصباحی اظهار داشت: در سال ۹۲ در این استان تنها هزار و ۲۶ تن انواع ماهی از استخرها و مزارع تولید ماهی برداشت شده بود.

    وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۲۲۵ تن ماهی از مزارع استان برداشت شد افزود: شیوع ویروس کرونا و مشکلات پس از آن فعالیت ها را محدود کرد.

    وی بیشترین ماهی تولید شده در مزارع سردابی این استان را گونه قزل آلا و در مزارع گرمابی را کپور و آمور دانست و گفت: ذائقه مردم استان این نوع ماهی را بیشتر می پذیرد، بنابر این بازار خوبی هم دارد و  به همین دلیل تولید کنندگان مشکلی برای فروش محصول خود ندارند.

    مصباحی افزود: شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

    وی اظهار داشت: از نظر تعداد مزارع پرورش ماهی در مقایسه با سال ۹۲ نیز استان حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

    مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی رشد تولید آبزیان در این استان را نتیجه افزایش بهره وری، توسعه ظرفیت ها و تولید ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی عنوان کرد.

    وی اظهار داشت: شیروان با ۲۶ استخر پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و تولید ۳۵ درصد آبزیان استان، رتبه نخست خراسان شمالی در این بخش را دارد.

    ایجاد پنج مزرعه تولید ماهی زینتی در استان 

    مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پنج مزرعه تولید ماهی زینتی در استان فعال است که سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی تولید می شود، تولیدات این خطه به سایر استان حمل می شود.

    مصباحی افزود: اما بیشتر تولیدات به استان گلستان و آذربایجان غربی حمل و از آنجا به کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد، ظرفیت و استعداد پرورش ماهیان زینتی نیز در این خطه وجود دارد.

    وی اظهار داشت: امسال مجوز پرورش یک مزرعه گرمابی نیز در پایین سد شیرین دره صادر شده است.

    وی گفت: مجوز یک استخر دو منظوره در منطقه دشت نیز صادر شده است، سال گذشته در این منطقه سامانه آبیاری تحت فشار ایجاد شد که ظرفیت برای ایجاد یک استخر ماهی نیز وجود دارد.

    وی اظهار داشت: در برنامه داریم تا تولید ماهی در استان را به سه هزار تن برسانیم.

    مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سرانه مصرف ماهی در این استان  را با احتساب مصرف تن ماهی ۷.۱ کیلوگرم دانست و گفت: میانگین مصرف ماهی در کشور ۹.۵ کیلوگرم است.

    وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در توسعه شیلات، رشد خوبی داشته است، افزود: کمترین میزان تولید ماهی استان مربوط به شهرستان مرزی راز و جرگلان است و عمده ترین گونه ماهی تولیدی در این استان قزل آلای سردابی است.

    مصباحی با اشاره به اینکه به ازای تولید هر ۳۰ هزار قطعه ماهی یک شغل ایجاد می‌شود، گفت: هم اکنون با استفاده از این فرصت در خراسان شمالی برای علاقه مندان در این حوزه اشتغال ایجاد شده است.

    تولید آبزیان در ۱۰ درصد منابع آبی استان

    مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون تنها از ۱۰ درصد منابع آبی استان در بحث تولید آبزیان استفاده می شود افزود: برخی از قوانین برای ایجاد مزارع پرورش ماهی سخت گیری می کند که بعضا متقاضیان از ایجاد آن پشیمان خواهند شد.

    وی اظهار داشت: برای ایجاد مزرعه پرورش ماهی در استان متقاضیان زیادی وجود دارد اما به علت اینکه در قوانین سخت گیری هایی از جمله دوری محل طرح از رودخانه وجود دارد که هزینه اجرا را بالا خواهد برد،  از منابع آبی استان بهره برداری لازم در تولید آبزیان نداریم.

    در استان ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

    میزان بارندگی سالانه در این استان در نواحی مختلف ۱۳۰ تا ۵۰۰ میلی متر متغیر است که بیشترین آن با مقدار ۴۶۸ میلیمتر در شهرستان مانه و سملقان  و کمترین آن به مقدار ۱۲۰ میلیمتر در ایستگاه جاجرم گزارش شده است.

     منابع آبی استان شامل آبهای سطحی و زیرزمینی است، ۴۱ رودخانه دائمی و فصلی در استان وجود دارد و مهمترین رودخانه ها عبارتند از رودخانه اترک با ۲۱۱ کیلومتر طول، کال شور با ۱۹۵ کیلومتر و گرگان رود با طول ۴۱ کیلومتر در استان جاری هستند.

    سدهای مهم استان شامل سد بارزو  با حجم ۹۲.۵  میلیون متر مکعب در شیروان، سد شیرین دره با حجم ۹۰ میلیون متر مکعب در مانه و سملقان، سد بیدواز با حجم ۵۴ میلیون متر مکعب در اسفراین، سد چری با حجم ۵ میلیون متر مکعب در فاروج است.

    چهار هزار و ۳۰۳ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و دستی، ۶۳۷ رشته قنات و سه هزار و ۱۱۰ دهنه چشمه‌ نیز در استان وجود دارد.  

     کل نزولات سالیانه استان ۸.۳  میلیارد متر مکعبی است که ۶.۱  میلیارد متر مکعب تبخیر و ۲.۲ میلیارد متر مکعب آب قابل مدیریت بوده که از این میزان ۱.۳۳ میلیارد متر مکعب جاری می شود.

    طول رودخانه های خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۰۰  کیلومتر است که از این میزان، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر، رودخانه حساس و مهم است.  

    روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *