×
×

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
شناسنامه‌دارشدن۳۹۳ هزار راس دام

  • کد نوشته: 14002
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۲
  • ۰
  • مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۳۹۳ هزار راس دام سبک و سنگین این استان شناسنامه‌دار و کد ۱۵ رقمی بین‌المللی بر گوش آنها آویخته شده است.
    شناسنامه‌دارشدن۳۹۳ هزار راس دام
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۳۹۳ هزار راس دام سبک و سنگین این استان شناسنامه‌دار و کد ۱۵ رقمی بین‌المللی بر گوش آنها آویخته شده است.

    مهدی شکاری اظهار داشت: از مجموع ۷۹ هزار راس دام سنگین در استان نیز ۹ هزار و ۳۷۲ راس گاو و گوساله تاکنون هویت گذاری شده اند.

    وی افزود: از مجموع ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز نیز تاکنون ۳۸۲ هزار و ۶۳۷  راس شناسنامه دار شده اند.

    وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر نیز در استان وجود دارد گفت:  تاکنون ۹۹۳ نفر شتر شناسنامه دار و کد ۱۵ رقمی بین‌المللی بر گوش آنها آویخته شده است.

    شکاری با بیان اینکه اکنون پیمانکار هویتدار کردن دام ها، سازمان نظام مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی استان است گفت: هویت گذاری پس از وقفه کوتاه مدت از هفته آینده دوباره آغاز  می شود.

    شناسنامه‌دارشدن۳۹۳ هزار راس دام
    شناسنامه‌دارشدن۳۹۳ هزار راس دام

     مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: دامداران صنعتی دام سنگین به مدت دو ماه فرصت دارند تا هویت گذاری کنند در غیر اینصورت از نهاده های دامی بی بهره هستند و همچنین روستاییان نیز باید دام های  سبک خود را بیمه کنند تا از ارائه خدمات بهره مند شوند.

    شکاری افزود: به دلیل اینکه دام داران سنتی دام های خود را جا به جا نمی کردند ضرورتی نیز برای پلاک گذاری نمی دیدند اما هم اکنون تمامی ارائه خدمات منوط به هویت گذاری و شناسنامه دار کردن دام ها شده است.

    وی اظهار داشت: دامی که در داخل استان جا به جا شود و مجوز لازم را نداشته باشد به عنوان دام غیرمجاز شناخته می شود اما دامی که از این استان خارج شود و مجوز لازم را نیز نداشته باشد دام قاچاق محسوب می شود.

    مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تمامی اطلاعات مربوط به دام در خصوص نژاد دام، تاریخ تولد، جنسیت، کد گله، نام و شماره تلفن صاحب دام و موارد دیگر در این کد تعریف شده است و همچنین شناسنامه دار کردن دام علاوه بر صیانت از ذخایر ژنتیکی، سبب سهولت در ردیابی دام در نقل و انتقال و خرید و فروش ها می شود.

    وی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد.

    مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه ۷۰۰ هزار راس دام مازاد بر نیاز استان به صورت زنده و پرواری برای کشتار به دیگر استان‌ها حمل می‌شود.

    شکاری اظهار داشت: این میزان دام تولیدی استان به صورت خام به استان های گلستان، تهران، خراسان رضوی و یزد حمل شده و پس از کشتار روانه بازار می شود.

    وی در خصوص قاچاق دام نیز گفت: قاچاق دام کشور بیشتر از مرزهای غربی انجام می شود و دام خراسان شمالی به صورت قاچاق خارج نمی شود اما بخشی از دام های استان که به سایر استان ها حمل شده ممکن است به شکل قاچاق از آن استان ها به خارج از کشور منتقل شود.

    شکاری بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان در حوزه دام و طیور تاکید کرد و اظهار داشت: نبود واحدهای تولیدی، صنایع بسته بندی و فراوری محصولات دامی در استان موجب شده تا دام به صورت خام و بدون ارزش افزوده از استان خارج شود.

     مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میزان تولید گوشت قرمز در این استان را سالانه افزون بر ۲۲ هزار و ۱۴۰ تن ذکر کرد.

    شکاری افزود: استان در تولید گوشت قرمز در سطح کشور رتبه ۲۱ را دارد و از نظر زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور در جایگاه نهم کشور است.

    وی بر ایجاد زنجیره گوشت قرمز در استان و اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک تاکید کرد و گفت: ارتقای بهره وری پرورش دام سبک و افزایش تولید گوشت قرمز و اقتصادی کردن آن از جمله اهداف این سازمان است.  

    در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر و هزار راس اسب وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود.  

    استان خراسان شمالی با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *