×
×

ماسک‌های خیس بارانی

  • کد نوشته: 14133
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۳
  • ۰
  • زمانی که ماسک صورت در پی بارش باران خیس شود دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت لذا باید بلافاصله تعویض شود.
    ماسک‌های خیس بارانی
  • تبلیغ هدفمند

    زمانی که ماسک صورت در پی بارش باران خیس شود دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت لذا باید بلافاصله تعویض شود.

    ماسک استاندارد حاوی سه لایه مجزا برای جلوگیری از ورود ذرات ریز است با این حال، این ماسک‌ها نیز وقتی خیس می‌شوند باید سریع تعویض شوند ضمن اینکه ماسک‌های معمولی نیز بسته به کیفیتشان یک تا سه ساعت می‌توانند کارایی داشته باشند، اما پس از گذشت سه ساعت اثربخشی خود را از دست می‌دهند و در صورت استفاده طولانی مدت از ماسک ممکن است در صورت سرفه یا عطسه ویروس از ماسک عبور کند و به سایرین انتقال یابد.

    متخصصان معتقدند هر نوع ماسکی چنانچه از صورت برداشته شد مجدد نباید استفاده شود حتی اگر زمان استفاده از آن کمتر از یک ساعت باشد.

    ماسک‌های خیس بارانی
    ماسک‌های خیس بارانی

    رطوبت، باعث تخلخل ماسک‌ها می‌شود و به همین دلیل در هوای مرطوب انواع ماسک‌ها آسیب‌پذیرهستند.
    محققان و پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی نیز معتقدند ماسک مرطوب با دستمال کثیفی که به صورت شما بسته شده تفاوتی ندارد حتی نفوذ بخار آب از تنفس انسان به ماسک و خیس شدن آن این اجبار را فراهم می‌کند که فرد ماسک خود را عوض کند.

    افرادی که مجبور به تردد در فضای بیرون از خانه هستند باید علاوه بر ماسکی که روی صورت آن‌ها قرار دارد یک ماسک دیگر هم همراه خود داشته باشند تا در صورت خیس شدن بتوانند تعویض کنند.

    هشدار درباره تعویض ماسک خیس فقط به دلیل بارش باران نیست، تنفس افراد و خیس کردن ماسک هم دلیل خوبی برای تعویض آن است.

    علیرضا فاطمی عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید می‌کند: استفاده از شال گردن به جای ماسک (در صورت اضطرار) در سرما منعی ندارد. شال گردن به دلیل بافت سنگینی که دارد می‌تواند به خوبی از انتقال و یا ورود ویروس پیشگیری کند، اما نکته اینجاست که اگر چنانچه ماسک در دسترس نباشد می‌توان از شال گردن استفاده کرد، زیرا ماسک‌های استاندارد تأثیر بهتری برای پیشگیری از بیماری دارند.

    وی می‌افزاید: باید شال گردن حتماً بعد از استفاده و در نخستین فرصت به دقت شست و شو شود تا ویروس و یا آلودگی احتمالی از سطح ویروس پاک شود.

    پوشیده شدن فک، بینی و دهان افراد پس از ماسک زدن نیز به شدت اهمیت دارد. اگر قرار باشد ماسک را صرفا روی دهان خود قرار دهید یا ماسک را درست روی صورت خود قرار ندهید، هیچ سودی از ماسک زدن نمی‌برید. درواقع بینی شما دقیقا همان بخشی است که باید بپوشانید. سعی کنید ماسکی تهیه کنید که زیاد کوچک یا بزرگ نباشد و دقیقا روی صورت شما تثبیت شود.

    درک سختی کار کارکنان درمان و مدافعان سلامت که علاوه بر ماسک به استفاده از سایر اقلام پوششی مناسب در هنگام درمان بیماران کرونایی مجبور هستند، کار سختی نیست اگر بخواهیم در کاهش این سختی و مشقت قدمی مثبت برداریم.

    نویسنده: مریم صادقی
    منبع: صدا و سیما

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *