×
×

رونق کشت غلات دیم همراه باباران

  • کد نوشته: 14165
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۴
  • ۰
  • بارندگی مناسب ۲ شبانه‌روز گذشته، که پس از چند هفته انتظار روی داد، کشت و کار پاییزه غلات در دیمزارهای خراسان شمالی را رونق داد.
    رونق کشت غلات دیم همراه باباران
  • تبلیغ هدفمند

    بارندگی مناسب ۲ شبانه‌روز گذشته، که پس از چند هفته انتظار روی داد، کشت و کار پاییزه غلات در دیمزارهای خراسان شمالی را رونق داد.

    مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: بارندگی آخر هفته کشاورزان این استان را شادمان کرد و زمینه آغاز کشت محصول را برای دیمکارانی که از مدتها پیش چشم به آسمان در انتظار بارانی موثر بودند، فراهم کرد.

    مهندس محمدنقی کاظمیان با بیان اینکه این بارندگی موثر می تواند شروع کشت پاییزه در دیمزار ها باشد، افزود: شمار زیادی از غلات کاران منطقه برای آغاز کشت منتظر اولین باران پاییزه بودند.

    وی افزود: برخی از گندمکاران استان نیز دیمزارهای خود را علیرغم نبود بارش موثر از ابتدای فصل پاییز به صورت «خشکه‌کاری» زیر کشت برده‌ بودند که این بارش باعث افزایش سطح سبز آنان خواهد شد.

    وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی مناطق سرد، کشت محصول معمولا تا پایان مهرماه، پایان می گیرد و کشاورزان بعد از آن گندم را بدون بارندگی به صورت خشکه کاری کشت می کنند که با بارش اولین باران سبز می شود.

    کاظمیان اظهار داشت: در کشت معمولی کشاورزان بعد از اولین بارندگی زمین را آماده کشت می کنند و در بارندگی بعدی محصول سبز می شود اما با توجه به اینکه امسال از ابتدای فصل پاییز باران موثری نداشته ایم برخی بهره برداران از روش خشکه کاری استفاده کرده و گروهی نیز منتظر اولین باران بودند.

    رونق کشت غلات دیم همراه باباران
    رونق کشت غلات دیم همراه باباران

    ۵۵ درصد مزارع آبی از رودخانه ها مشروب می شود 

    وی با بیان اینکه ۵۵ درصد مزارع آبی غلات استان از رودخانه ها سیراب می شود، گفت: بارندگی دبی رودخانه ها را بیشتر خواهد کرد که کشاورزان از این فرصت استفاده کرده و مزارع خود را آبیاری می کنند.

    وی سطح ابلاغی کشت گندم آبی استان در سال جاری را ۴۷ هزار و ۳۸۰ هکتار و ابلاغی گندم دیم را نیز ۹۸ هزار هکتار عنوان کرد.

    مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بهره برداران در روش خشکه کاری بذر را در زیر خاک می کنند و بذر در حالت انتظار قرار می گیرد که پس از یک بارندگی سبز خواهد شد.

    کاظمیان اظهار داشت: تغییر اقلیم و نوسانات درجه حرارت در سال های اخیر در استان بیشتر شده است و معمولا پاییزهای خنک و کم بارانی داریم اما زمستان ملایم تر و بارش باران بیشتر از معمول را تجربه می کنیم.

    وی سطح زیر کشت جو ابلاغی استان را نیز ۴۸ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح  ۲۵ هزار هکتار آبی و ۲۳ هزار هکتار دیم است.

    رونق کشت غلات دیم همراه باباران
    رونق کشت غلات دیم همراه باباران

    کشاورزان خراسان شمالی در تابستان امسال ۱۳۱ هزار و ۱۷۱ تن گندم مازاد بر نیاز خود را به سیلوها و مراکز خرید تحویل دادند، این در حالی است که در سال گذشته ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن محصول گندم تحویل شده بود که ۱۸.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

    برآورد شده بود امسال ۲۶۵ هزار تن گندم از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت و ۱۴۰ هزار تن آن به سیلوها تحویل شود.

    ۹۸ هزار هکتار از دیمزارها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی در سال زراعی گذشته زیر کشت گندم رفته بود.

    میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.   

    استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

    خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.  

    بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

    بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی خراسان شمالی، در شبانه‌روز گذشته بیشترین بارش استان به میزان ۱۸.۲ میلی‌متر در ایستگاه سرچشمه شهرستان اسفراین ثبت شده است.

    در ۲۴ ساعت گذشته در ایستگاه تیتکانلوی شهرستان فاروج ۱۸.۱ میلی متر و در ایستگاه گریوان شهرستان بجنورد نیز ۱۷.۸ میلی‌متر بارندگی گزارش شده است.  

    فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر هفته ادامه دارد و در مناطق مختلف بویژه در نیمه شرقی استان سبب بارش های پراکنده می شود.

    میانگین بارش سالانه استان خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *