×
×

رئیس انجمن ستاره شناسی معلمان ایران
دریافت کرسی رسمی ایران دراتحادیه بین المللی ستاره شناسی

  • کد نوشته: 14230
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۴
  • ۰
  • رئیس انجمن ستاره شناسی معلمان ایران گفت: این انجمن همراه با رصدخانه و پژوهش‌سرای مهر بوشهر در اتحادیه بین‌المللی ستاره شناسی دارای جایگاه رسمی شدند.
    دریافت کرسی رسمی ایران دراتحادیه بین المللی ستاره شناسی
  • تبلیغ هدفمند

    رئیس انجمن ستاره شناسی معلمان ایران گفت: این انجمن همراه با رصدخانه و پژوهش‌سرای مهر بوشهر در اتحادیه بین‌المللی ستاره شناسی دارای جایگاه رسمی شدند.

    حسن باغبانی افزود: اتحادیه بین المللی ستاره شناسی(آی.ای.یو) مرجع اصلی فعالیت‌های ستاره شناسی و تصمیم‌گیری‌ها این حوزه در سطح جهانی است و کشورها با پرداخت حق عضویت و اجرای فعالیت‌ها برای سند راهبردی این اتحادیه شرایطی فراهم می‌کنند تا ستاره شناسان و دانشمندان آنها بتوانند در این سازمان عضویت داشته باشند.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه هرگونه تصمیم‌گیری در حوزه ستاره شناسی زیر نظر این سازمان است عضویت در آن شرط اصلی قرار گرفتن در سطح فعالیت‌های این حوزه است.

    باغبانی اضافه کرد: یکی از بخش‌های این سازمان کمیته ملی است که هر کشور برای خودش یک کمیته دارد تا شهروندان آن براحتی بتوانند عضو آی.ای.یو شوند که کشور ایران هم یکی از آن کشورهای عضو است.

    دریافت کرسی رسمی ایران دراتحادیه بین المللی ستاره شناسی
    دریافت کرسی رسمی ایران دراتحادیه بین المللی ستاره شناسی

    وی گفت: بعضی از کشورها نمی‌توانند متناسب با خواسته‌های اتحادیه برنامه‌ها را تدوین و متناسب با سند راهبردی اتحادیه گام بردارند که با چنین شرایطی و پرداخت نکردن حق عضویت، عضویت آنها در اتحادیه به تعلیق در می‌آید که ستاره شناسی ایران نیز به عنوان زیر مجموعه وزارت علوم با کمال تاسف تعلیق شده‌است.

     رئیس انجمن ستاره شناسی معلمان  ایران اظهار کرد: از طرفی دیگر افراد یا مؤسسه‌هایی هم هستند که بدون اینکه عضو اتحادیه باشند هم‌راستا با سند راهبردی اتحادیه فعالیت‌هایی در توسعه دانش ستاره شناسی انجام می‌دهند که با معرفی این افراد یا سازمان‌ها به کمیته اجرایی آی.ای.یو به عنوان عضو رسمی دارای کرسی در اتحادیه جذب می‌شوند.

    وی گفت: این دعوت و اختصاص دادن جایگاه به فعالان ستاره شناسی کشورها با هدف ارائه فرصت‌های بهتر و نقش آفرینی بیشترشان در فعالیت‌های مرتبط با ستاره‌شناسی است.

    باغبانی افزود: با وجود اینکه ده‌ها هزار نفر زیر مجموعه اتحادیه جهانی ستاره شناسی هستند تنها ۱۰۲ نفر در جامعه جهانی به دلیل فعالیت‌ها دعوت و به آنها جایگاه رسمی تخصیص یافته است.

    وی بیان کرد کرد: در این زمینه اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران و رصد خانه مهر بوشهر با توجه به فعالیت‌هایی که در سطح ملی و جهانی انجام دادند در اتحادیه بین‌المللی ستاره شناسی دارای جایگاه شدند.

    باغبانی ادامه داد:  دلیل دعوت و سپس عضویت این دو مجموعه در  اتحادیه توسعه متد، محتوا و شیوه آموزش معلمان است که مورد استقبال جهانی قرار گرفت و باعث شد پروفسور “تومیتا” نماینده ژاپن در آی.ای.یو به رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه پیشنهاد حضور نمایندگان ایران را بدهد که پس از بررسی عملکردهای انجام شده مورد قبول واقع شد.

     رئیس انجمن ستاره شناسی معلمان ایران بیان کرد: این افتخار تاریخی باعث شده نام ایران در اتحادیه جهانی ستاره شناسی در کنار کشورهایی مثل ژاپن، آمریکا، برزیل و استرالیا به عنوان پیشگامان عرصه ستاره شناسی قرار گیرد.

    وی گفت: این جایگاه باعث می‌شود تا ظرفیت ستاره‌شناسی و استادان، معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان ایران بهتر معرفی و از ظرفیت اتحادیه بین‌المللی ستاره شناسی، به نفع کشور استفاده شود. 

    باغبانی اظهار کرد: این عضویت و جایگاه به ایران کمک می‌کند تا بهتر در مجامع بین‌المللی حضور یابد و ایرانیان بیشتری وارد اتحادیه بین‌المللی ستاره شناسی شوند.

    رئیس رصدخانه و پژوش‌سرای دانش آموزی مهر بوشهر ادامه داد: این اتفاق کمکی بزرگ به جامعه ایران است زیرا جامعه آموزش و پرورش تا به امروز متوجه اهمیت کاری رصدخانه مهر بوشهر به عنوان یک مرکز آموزشی پژوهشی پیشرفته نشده بود.

    وی گفت: تاسیس انجمن ستاره شناسی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش کار تاریخی و ارزشمن که اکنون تلاش‌های آن به ثمر نشسته و دارای اعتبار جهانی است.

    باغبانی ادامه داد: اکنون باید از ظرفیت‌های این مجموعه برای توسعه فعالیت‌های ستاره شناسی در وزارت آموزش و پرورش استفاده شود.

    وی افزود: این اتفاق ارزشمند تاریخی که با عضویت در نهادی بین المللی محقق شده اعتبار آموزش و پرورش و جایگاه معلمان ایران را ارتقا داده‌است.

    باغبانی بیانکرد: یک ماه پیش نیز سایت اتحادیه ستاره‌شناسی معلمان ایران به عنوان یکی از رفرنس‌های کمیسیون C۱ در حوزه آموزش ضمن خدمت معلمان قرار گرفت که این اتفاق بسیار مبارک و خوبی است.

    وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد ارزش کار علمی معلمان ایران به جایی رسیده که می‌تواند به عنوان یک رفرنس مورد اعتماد برای جامعه معلمان در سراسر کره زمین استفاده شود.

    باغبانی گفت: رخ داد مهم دیگر انتخاب اتحادیه کارشناسی معلمان ایران و رصدخانه دانش‌آموزی مهر بوشهر به عنوان نماینده و مرکز فعالیت‌های “ناسه” (ناسه شبکه آموزش ستاره شناسی مدارس و وابسته به اتحادیه بین المللی ستاره شناسی است) در غرب آسیا بود.

    رئیس اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران گفت: مجموعه عملکردها در اتحادیه ستاره  شناسی معلمان و رصدخانه مهر چنین جایگاه‌های ارزشمندی را برای کشورمان به ارمغان آورده است.

    وی عنوان کرد: در این زمینه از تک تک دانش‌آموزان، معلمان و انجمن ستاره‌ شناسی استان‌های مختلف قدردانی می‌شود.

    باغبانی ادامه داد: سال‌های متمادی این مجموعه بدون دریافت هیچ کمکی مالی و ابزاری دولتی و تنها بر پایه همت و اراده فرزندان توانمند خود کار را پیش برده‌است و امیدورایم  در آینده موانع موجود برسر راه این مجموعه برطرف و امکانات مورد نیاز تامین شود.

    وی همچنین از حمایت‌های  نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر که خود از محققان و علاقه مندان به حوزه ستاره شناسی است، نمایندگان دشتی و تنگستان و دشتستان در مجلس شورای اسلامی که بطور جد پیگیر رفع مشکلات رصدخانه مهر بوشهر هستند، تقدیر کرد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *