×
×

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری
خام فروشی زعفران

  • کد نوشته: 14238
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۴
  • ۰
  • مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بِرند خاصی در استان برای صنعت نوپای زعفران وجود ندارد، گفت: اکنون محصول زعفران در استان خام فروشی می‌شود.
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بِرند خاصی در استان برای صنعت نوپای زعفران وجود ندارد، گفت: اکنون محصول زعفران در استان خام فروشی می‌شود.

    ابراهیم شیرانی افزود:در استان ۲۳۸ هکتار زیر کشت زعفران قرار دارد که از هر هکتار به طور میانگین براساس عملکرد چهار تا پنج کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه صنعت زعفران‌کاری در استان نوپاست، گفت: بیش از ۸۰ درصد محصول زعفران تولیدی در استان به خراسان رضوی و جنوبی صادر می‌شود و با برند آن استان به فروش می‌رسد.

    به گفته وی، خرید تضمینی زعفران نیز فقط در استان‌های که تولید کننده عمده این محصول هستند از جمله خراسان جنوبی و رضوی انجام می‌شود و محصول زعفران تولید شده در چهارمحال و بختیاری بیشتر به صورت فله‌ای و یا مشارکتی با استان‌های دیگر به فروش می‌رسد.

    شیرانی اظهار داشت: کشاورزان استان پس از تولید محصول زعفران و جداسازی محصول به صورت مشارکتی زعفران را در اختیار خریداران استان‌های خراسان قرار می‌دهند و آنها نیز محصول استان را با برند خود به فروش می‌رسانند.

    خام فروشی زعفران
    خام فروشی زعفران

    وی افزود: خرید تضمینی محصول زعفران تا زمانی که تشکل خاص و یا بِرند خاصی در استان تشکیل نشود، صورت نمی‌گیرد و کشاورزان مجبورند که محصول خود را به خریداران استان‌های خراسان واگذار کنند.

    شیرانی با اشاره به اینکه اشتغالزایی این محصول کشاورزی به صورت فصلی است، افزود: کشت زعفران در زمان برداشت محصول که از دهه آخر مهرماه تا اوایل آبان‌ماه، در هر هکتار ۲۰ تا ۲۵ نفر اشتغالزایی در حوزه برداشت و جداسازی دارد.

    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و حفظ و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای جداسازی زعفران، محصول برداشت شده به صورت کیلوی در اختیار زنان ساکن در روستاها قرار داده می‌شود و امسال هیچ‌گونه تجمعی برای جداسازی محصول در استان وجود نداشت.

     وی بر توسعه زیرکشت زعفران در استان تاکید کرد و گفت: این محصول از گیاهان کم آب‌بَر است و دوره رشد گیاه در زمان بارش‌ است و همچنین ارزش افزوده بالای گیاه باعث شده که رغبت کشاورزان به کشت این محصول افزایش پیدا کند.

    شیرانی افزود: این محصول به دلیل اقلیم آب و هوایی و توپوگرافی استان از کیفیت، عطر و قدرت رنگ دهی بالای برخوردار است و خریداران محصول که بیشتر از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی هستند این محصول را به محصول خود اضافه کرده و با برند خود به فروش می‌رسانند.

    وی به توسعه کشت گیاهان دارویی در استان و همچنین بِرندسازی محصولات گیاهان دارویی در هر منطقه به نام آن منطقه تاکید کرد و گفت: در حوزه صنعت زعفران به دلیل نوپا بودن از سوی صنعت، معدن و تجارت و مدیریت صنایع مجوزهای برای فراوری و بسته بندی محصول و تعیین برند صادر شده اما هنوز برندخاصی برای استان فعال نشده است.

    مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بخش عمده تولید و کشت زعفران استان در شهرستان‌های کیار، بن و فارسان است.

    به گزارش ایرنا، ۶۶ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی، باغبانی و زراعت فعالیت دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *