×
×

استاندار خراسان شمالی
فراموشی مسوولیت اجتماعی توسط صنایع

  • کد نوشته: 14357
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۶
  • ۰
  • استاندار خراسان شمالی با انتقاد از کوتاهی صنایع بزرگ استان در انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود، گفت: از صاحبان صنایع استان انتظار می‌رود به تکلیفی که در قبال جامعه میزبان خود دارند، به‌درستی عمل کنند.
    فراموشی مسوولیت اجتماعی توسط صنایع
  • تبلیغ هدفمند

    استاندار خراسان شمالی با انتقاد از کوتاهی صنایع بزرگ استان در انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود، گفت: از صاحبان صنایع استان انتظار می‌رود به تکلیفی که در قبال جامعه میزبان خود دارند، به‌درستی عمل کنند.

    محمدعلی شجاعی،در خراسان شمالی اظهار داشت: در استان های دیگر، صنایع برای رونق، توسعه و پیشرفت، وارد عرصه شده اند و مسوولیت اجتماعی را کم و یا زیاد، انجام داده اند، اجرای بخشی از اقدامات در زمینه های مختلف از جمله فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و حتی عمرانی توسط صنایع بزرگ انجام شده است اما در استان خراسان شمالی، در این باره بسیار ضعیف کار شده است.

    وی خاطرنشان کرد: البته با پیگیری های انجام شده، ورود صنایع استان به انجام مسوولیت های اجتماعی، بهتر از پیش است و اقداماتی را در دستور کار قرار داده اند اما همچنان با انتظاری که از آنان می رود، فاصله دارند.

    پروازهای بین المللی فرودگاه بجنورد عملیاتی می شود

    شجاعی درباره انجام پرواز در مسیر بجنورد – عشق آباد و بجنورد – عتبات عالیات گفت: در این زمینه، نیاز است که برخی تجهیزات تکمیلی به فرودگاه بجنورد افزوده شود که در این باره در نشست با وزیر راه و شهرسازی، پیگیری های لازم انجام شده است.

    وی گفت: دستگاه آی. ال. اس در فرودگاه بجنورد نصب شده است اما برای کارآیی لازم آن، باید تجهیزات مکمل تامین و نصب شود، از طرفی برخی صاحبنظران اعلام کرده اند که مکان نصب آی. ال. اس مناسب نیست و این موارد بررسی می شود تا بسترها برای انجام پروازهای خارجی آماده شود.

    وی درباره انجام پرواز به عتبات عالیات و نیز سوریه اظهار داشت: این موضوع در نشست با رییس سازمان حج و زیارت مطرح شد و پیگیر هستیم تا محقق شود، البته کرونا سبب شده تا اعزام کاروان های زیارتی به این مکان های زیارتی متوقف باشد.

    استاندار خراسان شمالی افزود: انجام پرواز بجنورد – عشق آباد هم در دست پیگیری است و منتظر موافقت کشور ترکمنستان هستیم.

    وی تصریح کرد: در نشستی که در کشور ترکمنستان داشتیم، در تفاهم میان ۲ دولت ایران و ترکمنستان، نام «بجنورد» به عنوان یک طرف پرواز به میان آمده و در سطحی عالی در این تفاهم نامه گنجانده شده است و در داخل کشور هم پیگیری شده است تا برقراری ۲ پرواز در هفته در خط بجنورد – عشق آباد توسط شرکت ایران ایر محقق شود.

    وی خاطرنشان کرد: اقدامات در کشور کامل انجام شده است، نشستی با حضور سازمان ها و اداراتی که به این پرواز ارتباط دارند، برگزار شده و پیگیری ها انجام شده است و اکنون منتظر جواب دولت ترکمنستان هستیم.

    فرودگاه دوم استان باید ایجاد شود 

    نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به بحث لزوم ایجاد فرودگاه دوم در استان، گفت: باید تلاش کنیم ضمین حفظ و تقویت فرودگاه کنونی بجنورد، که هزینه زیادی برای ساخت و تجهیز آن شده است، با ساخت فرودگاهی دیگر در نقطه دیگری از استان، توان پروازی استان را افزایش دهیم.

    شجاعی افزود: البته تا صحبت از فرودگاه دیگر در استان می شود، عده ای گمان می کنند که باید فرودگاه کنونی بجنورد برچیده شده و فرودگاه جدید جایگزین آن شود و حال آنکه چنین نیست و این فرودگاه به قوت خود می ماند و فرودگاه دیگر که پس از مطالعات و بررسی های کافی در نقطه ای دیگر از شهرستانهای تابعه جانمایی خواهد شد، به نوعی مکمل فرودگاه مرکز استان خواهد بود. 

    وی تاکید کرد: اکنون بسیاری از استانها علاوه بر مرکز استان، در دیگر شهرستان های خود نیز فرودگاه دارند و چرا خراسان شمالی نباید از این امتیاز برخوردار باشد.

    نگرانی در تامین اعتبار مصوبه حوزه راه سفر رییس جمهوری وجود ندارد

    استاندار خراسان شمالی درباره اجرای مصوبات سفر رییس جمهوری به استان گفت: در این سفر، چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای ۲ پروژه مهم یعنی تکمیل پروژه راهسازی بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان و نیز پروژه ریلی جوین-اسفراین مصوب شد.

    شجاعی اظهار داشت: یکی از نگرانی های ما برای اجرای این پروژه ها، افزایش قیمت ها است، البته در این زمینه، رییس سازمان برنامه و بودجه، قول مساعد داده است که اعتبار مورد نیاز اجرای این ۲ طرح با لحاظ افزایش قیمت ها، به طور کامل تامین شود.

    استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: اجرای طرح ریلی جوین- اسفراین با مشکل آزادسازی زمین های آستان قدس روبه رو شد که البته این مشکل با ۲ دیداری که با تولیت آستان قدس رضوی داشتیم، به کلی برطرف شده است.

    وی با اشاره به اینکه برخی موانع، اجرای کار را کند کرده است، گفت: ساکنان سه روستا در خراسان رضوی، که خط ریلی مزبور از زمین آنان گذر می کند، با اجرای این طرح مخالف هستند که با هماهنگی های انجام شده و با ورود سیستم امنیتی، مشکل تا حدی برطرف شده است، البته روند انجام کار کند شده است.

    در انتصاب مدیران با هیچ فشاری مواجه نبوده ایم

    استاندار خراسان شمالی درباره اصرار و یا دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران، گفت: هیچگاه در عزل و نصب ها، زیر فشار نبوده ام و هیچ انتصابی در استان با فشار گروه و یا فردی، انجام نشده است.

    شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای توسعه استان باید از ظرفیت های ملی استفاده کنیم، گفت: آمد و شد مسوولان ارشد وزارتخانه های مختلف و نیز حضور ما در تهران و نشست با مسوولان کشوری، تاثیر زیادی در جذب اعتبارات و کمک ها دارد که در نهایت سود آن نصیب مردم می شود.

    وی با بیان اینکه اعتباری که در سفر مقامات کشوری به استان جذب می شود و یا منابعی که با حضور در تهران به استان اختصاص می یابد، تا سه برابر اعتبارات عمرانی استان است، گفت: اخیرا، تفاهم نامه ای با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منعقد شده است که ارزش آن چند هزار میلیارد تومان است.

    شجاعی اظهار داشت: در نشست با کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، مشکلات و مطالبات استان بررسی شد و وزیر جهاد کشاورزی هم به زودی به استان سفر می کند و در این سفر ۲ روزه، مشکلات بخش کشاورزی استان بررسی می شود.

    وی با اشاره به اینکه اولویت نخست توسعه استان، بخش کشاورزی است و ۴۴ درصد از جمیعت استان در روستا  سکونت دارند، گفت: بخش کشاورزی و توسعه آن اهمیت بسیار زیادی دارد، برای توسعه کشاورزی استان، نیاز است تا کشت و کار از تنوع و تشتت خارج شود و باید با توجه به مزیت های نسبی استان، روی محصولات خاصی متمرکز شود.

    شجاعی تصریح کرد: استان در برخی از محصولات کشاورزی، دارای مزیت است، محور توسعه در کشاورزی باید مشخص باشد، خراسان شمالی در زمینه تولید زعفران، انگور و نوغانداری از استان های برتر و مطرح کشور است، همچنین قطب دامپروری کشور است، برای رونق این مزیت ها تمرکز باید بر روی نقاط قوت باشد، باید زنجیره تولید کامل شود تا سود آن نصیب مردم شود.

    طرح انتقال آب از سرانی

    استاندار خراسان شمالی با اشاره به طرح انتقال آب «سرانی» شیروان به چند شهرستان استان، گفت: یکی از پروژه های مهم در استان در زمینه تامین آب، طرح انتقال آب های زیرزمینی سرانی است، وزارت نیرو با تخصیص آب به میزان ۱۶.۵ میلیون مترمکعب موافقت کرده است اما این میزان، برای سرمایه گذار بخش خصوصی قانع کننده نیست از این رو پیگیری کردیم تا میزان تخصیص آب بیشتر شود.

    وی افزود: منابع کارستی آب سرانی، از منابع ارزنده است، قرار است مردم چند شهرستان از جمله شیروان، بجنورد و حتی اسفراین از این مزیت بهره مند شود.

    شجاعی اظهار داشت: با اجرای این طرح و انتقال آب سرانی، آب باکیفیت در مدار مصرف آشامیدنی شهروندان قرار می گیرد و در مقابل بخشی از منابع آب آشامیدنی کنونی، که کیفیت کمتری دارد، به بخش کشاورزی اختصاص می یابد.

    پیگیری برای بهره مندی استان از آب عمان 

    استاندار خراسان شمالی گفت: یکی دیگر از مواردی که برای توسعه استان پیگیری شد، بهره مندی خراسان شمالی از طرح انتقال آب دریای عمان است.  در طرح اولیه انتقال آب دریای عمان، بهره مندی استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از این طرح دیده شده است که ما پیگیر هستیم تا این استان هم در این طرح دیده شود.

    ممنوعیت صنایع از استفاده از آب دست اول

    استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی خراسان در بجنورد، از آب دست اول استفاده می کنند،  گفت: در سند سازگاری با کم آبی، صنایع مکلف شده اند که در پنج سال، پساب را جایگزین مصرف آب دست اول کنند.

    وی با بیان اینکه آب دست اول در صنایع استان عمدتا برای خنک کردن سیستم ها به مصرف می رسد، افزود: در این پنج سال، سالانه ۷۰۰ میلیارد ریال از صنایع بزرگ بابت آب مصرفی دریافت می شود و پس از پنج سال، استفاده از منابع دست اول آب در این واحدها، ممنوع خواهد شد.

    طرح توسعه پتروشیمی خراسان

    شجاعی درباره اجرای طرح توسعه پتروشیمی خراسان گفت: طرح توسعه پتروشیمی در سفر دور نخست رییس جمهوری به استان کلنگ خورد اما اختلاف نظر میان سهامداران پتروشیمی سبب شد تا طرح جی. تی. پی. پی به سرانجام نرسد.

    وی افزود: پیگیری های زیادی از طرف مدیریت ارشد استان انجام شد، در یکی از نشست ها، تامین نشدن آب مورد نیاز توسط استان، علت اجرایی نشدن طرح توسعه عنوان شد این در حالی بود که آب مورد نیاز قابل تامین و اسناد آن هم ارائه شد، ما اعلام کردیم اجرای خط انتقال را هم قبول می کنیم، با وجود اینکه بهانه آب گرفته شد اما اراده ای برای اجرا وجود نداشت.

    شجاعی اظهار داشت: پس از آن، اجرای طرح مینی جی. تی. پی. پی با ظرفیت کمتر از طرح جی. تی. پی. پی مطرح شد اما این کار هم عملیاتی نشد که در دیدار اخیر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلام با معاون اول رییس جمهوری،  قول داده شده است تا پیگیری لازم برای اجرای طرح توسعه پتروشیمی انجام شود.

    وی درباره اجرای خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان نیز گفت: این پروژه تاکنون چند بار کلنگ زنی شده اما همچنان، اجرایی نشده است و علت آن نامشخص بودن نوع تامین مالی این پروژه است.

    استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: ما پیگیری کردیم و قرار است نوع تامین مالی این پروژه مشخص شود.

    استانداری خراسان شمالی در ارتقای عملکرد، هفتم کشور شد

    شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تلاش های انجام شده، سبب شده تا استانداری خراسان شمالی در ارزیابی های وزارت کشور، حائز رتبه برتر شود، گفت: رتبه هفتم جهش امتیاز عملکرد استانداری های کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل آن، به خراسان شمالی رسید.

    وی اظهار داشت: استانداری خراسان شمالی در ارزیابی عملکرد سال گذشته، رتبه ۱۳ استان های کشور را از آن خود کرده است که نسبت به سال پیشین، که رتبه ۲۳ کشور را داشت، ۱۰ پله ارتقا یافته است.

    وی گفت: در ارزیابی های انجام شده، استانداری خراسان شمالی در بیشتر محورهای اختصاصی تمام ۱۰۰ امتیاز لازم را به صورت کامل کسب کرده است.

    ۲ فرمانداری در ارزیابی عمکرد امتیاز عالی کسب کرد

    شجاعی گفت: ۲ فرمانداری در استان، در ارزیابی انجام‌شده از عملکرد سال ۹۸، موفق به کسب امتیاز عالی شدند.

    استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: فرمانداری شیروان و فرمانداری مانه و سملقان در ارزیابی عملکرد سال ۹۸ عنوان عالی را دریافت کرده اند.

    استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.  

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *