×
×

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی
واگذار۲۰راس قوچ ومیش پردیسان به بخش خصوصی

  • کد نوشته: 14441
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۶
  • ۰
  • معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: انتقال ۲۰ راس قوچ و میش از پارک پردیسان بجنورد و واگذاری آن به بخش خصوصی آغاز شده است.
    واگذار۲۰راس قوچ ومیش پردیسان به بخش خصوصی
  • تبلیغ هدفمند

    معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: انتقال ۲۰ راس قوچ و میش از پارک پردیسان بجنورد و واگذاری آن به بخش خصوصی آغاز شده است.

    حبیب لشکری اظهار داشت: نخستین مرکز تکثیر و پرورش قوچ و میش وحشی استان مجوز فعالیت دریافت کرده و توسط بخش خصوصی در منطقه گلی شهرستان بجنورد راه اندازی شده است.  

    وی افزود: با دریافت مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط زیست، ۲۰ راس قوچ و میش از پارک پردیسان بجنورد (در منطقه باباامان) به بخش خصوصی واگذار می شود که کار زنده گیری و انتقال آن آغاز شده است.  

    وی گفت: پیش از این، بهای قوچ و میش برای واگذاری به بخش خصوصی، به میزان نصف ضرر و زیان ناشی از تلف کردن این حیوان تعیین شده بود اما این میزان برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد، از این رو منتظر تعیین و اعلام قیمت جدید برای واگذاری وحوش هستیم.

    معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه سرمایه گذار تعهد کرده است که وجوه مربوط را پرداخت کند، گفت: سرمایه گذار، متقاضی دریافت تعداد بیشتری قوچ و میش شده است اما در این مرحله ۲۰ راس از این گونه در اختیار وی قرار می گیرد.  

    وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذار،  طرح راه اندازی مرکز تکثیر و پرورش قوچ و میش وحشی را به بهره برداری رسانده است و فعالیت خود را زیر نظر این اداره کل آغاز کرده است.

    لشکری گفت: قوچ و میش های پروش داده شده در این مرکز، در صورت رعایت شرایط، کشتار می شوند و برای پاسخ به ذائقه افراد به گوشت وحوش، عرضه می شوند.  

    واگذار۲۰راس قوچ ومیش پردیسان به بخش خصوصی
    واگذار۲۰راس قوچ ومیش پردیسان به بخش خصوصی

    وی گفت: پیش از این، ۱۰ راس مرال از پارک پردیسان بجنورد به مرکز تکثیر و پرورش این گونه وحشی در شهرستان جاجرم منتقل شده بود و قرار است ۱۰ راس دیگر هم منتقل شود.  

    معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: رویکرد این اداره انتقال تمام مرال ها و حتی قوچ و میش ها از پارک پردیسان است و اولویت در نگهداری این وحوش، بخش خصوصی است.  

    در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

    اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گستره ای افزون بر ۱۹۷ هزار هکتار شامل مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، مدیریت می کند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *