×
×

مدیرکل امور عشایری گلستان
کاهش۱۰هزارتومانی قیمت دام زنده

  • کد نوشته: 14478
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۷
  • ۰
  • مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: ورود عشایر استان‌های خراسان شمالی و رضوی با ۴۵۰ هزار راس دام برای قشلاق و زمستان‌گذرانی به مراتع گلستان موجب کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم دام سبک زنده (گوسفند) در این استان شمالی بویژه گنبدکاووس شد.
    کاهش۱۰هزارتومانی قیمت دام زنده
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: ورود عشایر استان‌های خراسان شمالی و رضوی با ۴۵۰ هزار راس دام برای قشلاق و زمستان‌گذرانی به مراتع گلستان موجب کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم دام سبک زنده (گوسفند) در این استان شمالی بویژه گنبدکاووس شد.

    رضا علیپوری داشت: دام زنده (گوسفند) ۱۰ روز قبل به طور میانگین هر کیلوگرم ۵۳۰ هزار ریال در گلستان خرید و فروش می‌شد که در روزهای اخیر به کیلویی ۴۳۰ هزار ریال کاهش یافته است.

    وی کوچ قشلاقی عشایر و ممنوعیت خروج دام بدون مجوز از گلستان را در کاهش قیمت دام زنده موثر دانست و پیش بینی کرد این قیمت ثابت خواهد ماند.

    علیپوری افزود: عشایر کوچنده هر سال با ۴۵۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) به گلستان می‌آیند و تا پایان فروردین سال آینده در این استان می‌مانند.

    کاهش۱۰هزارتومانی قیمت دام زنده
    کاهش۱۰هزارتومانی قیمت دام زنده

    وی از صدور کارت تردد ویژه عشایر و نیز صدور شناسنامه برای دام‌های آنها به منظور جلوگیری از قاچاق دام خبر داد و افزود: تاکنون گزارشی از قاچاق دام توسط عشایر بومی و کوچنده این استان دریافت نشد.  

    به گفته وی جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده ۷۶۷ هزار راس دام سبک دارند و سالانه ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.  

    درهمین پیوند رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت گوشت قرمز از زمان ورود عشایر به استان تغییر نکرده اما به احتمال زیاد در روزهای آینده و با استقرار کامل عشایر کوچنده، قیمت این ماده پروتئینی کاهش خواهد یافت.  

    خلیل رجبلی، قیمت فعلی گوشت قرمز در گنبدکاووس را هر کیلوگرم یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۱۲۰ هزار ریال اعلام کرد.

    جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که قلمرو زیستی آنان در مجموع ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *