×
×

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی
افزایش۸برابری آتش سوزی عرصه های طبیعی

  • کد نوشته: 14533
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۸
  • ۰
  • مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی این استان امسال گستره‌ای بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ هکتار را درگیر کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۸.۵ برابر شده است.
    افزایش۸برابری آتش سوزی عرصه های طبیعی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی این استان امسال گستره‌ای بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ هکتار را درگیر کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۸.۵ برابر شده است.

    حسن وحیداظهار داشت: سال گذشته حدود ۴۰ هکتار از پهنه های منابع طبیعی این استان بر اثر آتش سوزی ها خسارت دیده بود.

    وی همچنین با اشاره به افزایش شمار آتش سوزی های عرصه ها نسبت به پارسال، افزود: سال گذشته تنها ۳۸ حادثه آتش سوزی در عرصه های مرتعی و جنگلی استان رخ داده بود که این رقم امسال به ۱۲۲ فقره رسیده که ۲۲۱ درصد افزایش نشان می دهد.

    افزایش۸برابری آتش سوزی عرصه های طبیعی
    افزایش۸برابری آتش سوزی عرصه های طبیعی

    بجنورد، بیشترین شمار آتش‌سوزی 

    وحید گفت: امسال به لحاظ تعداد آتش سوزی های عرصه های طبیعی، شهرستان بجنورد با ۳۱ فقره در صدر جدول استان است و گستره درگیر این شهرستان با آتش سوزی ۲۷.۵ هکتار بوده است و پس از آن شهرستان مانه و سملقان با ۲۲ فقره آتش سوزی و ۴۷ هکتار سطح درگیر، در رده بعدی قرار دارد.

    اسفراین، بیشترین سطح آتش‌سوزی 

    وی در خصوص بیشترین سطوح خسارت دیده از آتش سوزی در شهرستان ها نیز گفت: شهرستان اسفراین تنها با ۱۴ فقره آتش سوزی،  ۶۹.۵ هکتار عرصه خسارت دیده داشت که از این حیث رتبه نخست استان را به خود اختصاص داد و بعد از شهرستان گرمه با ۹ فقره آتش سوزی و ۶۱ هکتار عرصه مرتعی و جنگلی درگیر با این حوادث، در رده دوم قرار گرفت.

    وحید با بیان اینکه سنگین ترین آتش سوزی های امسال در منطقه کوه بهار گرمه و سالوک اسفراین روی داده است، گفت: متاسفانه عامل بیش از ۹۵درصد این آتش سوزی ها از جمله این ۲ آتش سوزی، سهل انگاری انسانی بوده است.

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: شرایط آب و هوایی ابتدای سال، غنای پوشش گیاهی و از سویی شیوع ویروس کرونا که موجب افزایش تردد مردم به طبیعت شد، سبب افزایش آمار آتش سوزی ها در استان شده است.

    وی حفاظت و احیای مراتع و جنگل ها را از اولویت های اداره متبوع خود برشمرد و گفت: خوشبختانه در استان، قاچاق سازمان یافته چوب و قطع درختان جنگلی با انگیزه های سودجویی اقتصادی نداریم.

    وحید افزود: باغداران و صنعتگران حوزه چوب باید حتما مجوز لازم را برای انتقال چوب دریافت کنند زیرا حمل و نقل بدون مجوز الوار و چوب درختان، ممنوع است و برای جلوگیری از این قبیل اقدامات و جلوگیری از قاچاق چوب، در گلوگاه های استان (دشت، گرماب مانه و سملقان و چمن بید) ایستگاه ایست و بازرسی ایجاد شده است.

    لایه‌های اطلاعاتی پهنه‌بندی و سوابق آتش‌سوزی‌های استان خراسان شمالی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد عرصه‌های مرتعی و جنگل‌های این خطه در شرایط بحرانی و نیمهبحرانی قرار دارد.

    گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.                  

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *