×
×

مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی
کشت۲۵۰هزارهکتاری کلزا دراراضی کشور

  • کد نوشته: 14655
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۹
  • ۰
  • مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت که از مجموع ۳۰۰ هزار هکتار اراضی پیش‌بینی شده برای کشت دانه روغنی کلزا در کشور تاکنون در ۲۵۰ هزار هکتار کلزا کشت شد.
    کشت۲۵۰هزارهکتاری کلزا دراراضی کشور
  • تبلیغ هدفمند

    مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت که از مجموع ۳۰۰ هزار هکتار اراضی پیش‌بینی شده برای کشت دانه روغنی کلزا در کشور تاکنون در ۲۵۰ هزار هکتار کلزا کشت شد.

    علیرضا مهاجر روز چهارشنبه در نشست بررسی طرح کشت کلزا در اراضی دیم استان گلستان اظهار داشت: با توجه به فرصت یک ماهه باقی مانده برای کشت این محصول، پیش بینی می شود سطح زیر کشت این محصول همچنان بیشتر شود.

    وی با اشاره به طرح کشت دانه روغنی کلز در اراضی دیم با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در این طرح که امسال برای نخستین بار اجرا خواهد شد، ۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم مناطق شمالی گلستان و ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان خوزستان به زیر کشت این محصول خواهد رفت.

    کشت۲۵۰هزارهکتاری کلزا دراراضی کشور
    کشت۲۵۰هزارهکتاری کلزا دراراضی کشور

    مهاجر اضافه کرد: این طرح در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا به منظور خودکفایی در تولید روغن خوراکی و استفاده از کنجاله و تفاله آن برای مصارف دام و طیور اجرا می‌شود.

    وی گفت: این طرح ملی با مشارکت وزارت جهادکشاورزی و حمایت مالی و تجهیزاتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اجرا می‌شود و درصورت موفقیت در سال نخست، چشم انداز پنج ساله برای آن پیش بینی شده است.

    مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی همچنین گفت: برای حمایت از کشت کلزا در اراضی دیم، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ، ۳۰ تا ۵۰ درصد حق بیمه محصول، خرید بذر، خرید نهاده‌ها مثل کود و سم و هزینه استفاده از تجهیزات و ادوات کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول را پرداخت می‌کند.

    مهاجر افزود: با توجه به روند افزایش قیمت دانه‌های روغنی در بازار نسبت به قیمت تضمینی و نیز حذف تدریجی ارز ۴۲ هزار ریالی خرید روغن خوراکی، به احتمال زیاد قیمت دانه روغنی کلزا در زمان برداشت به کیلویی ۱۰۰ هزار ریال خواهد رسید.

    وی اضافه کرد: با این شرایط کشت دانه روغنی کلزا در اراضی دیم مناطق شمالی گلستان علاوه بر تناوب کشت، فرصت مناسبی برای افزایش درآمد کشاورزان خواهد بود.

     رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز دراین نشست از مدیران و کارشناسان کشاورزی استان خواست، کشاورزان را برای کشت کلزا در اراضی دیم تشویق کنند.

    مختار مهاجر گفت: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی سه ماه زمستان بارش‌ بیش از حد نرمال در گلستان رخ خواهد داد و کشاورزان نگران خشکسالی احتمالی برای کشت کلزا نباشند.

    وی اضافه کرد: کشاورزان گلستانی در سال زراعی جاری تاکنون برای کاشت ۶۵ هزار هکتار دانه روغنی کلزا قرارداد منعقد کردند که تاکنون ۲۰ هزار هکتار از این محصول کشت شد.

    گلستان با داشتن افزون بر ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی از استان‌های برتر کشور در کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *