×
×

بازارکسب و کار بررسی کرد؛
موازی کاری پاشنه آشیل آسیب های اجتماعی

  • کد نوشته: 1476
  • ۱۳۹۸-۰۷-۰۳
  • ۰
  • چند سالی از اجرای طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گلستان می گذرد و به رغم فعالیت ها و هزینه های انجام شده در این زمینه اما هنوز نتیجه مطلوبی از اجرای برنامه های متعدد در زمینه کاهش و یا پیشگری از این آسیب ها عاید استان نشده است. بنا به گفته مسئولان، شهرهای […]

    موازی کاری پاشنه آشیل آسیب های اجتماعی
  • تبلیغ هدفمند

    چند سالی از اجرای طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گلستان می گذرد و به رغم فعالیت ها و هزینه های انجام شده در این زمینه اما هنوز نتیجه مطلوبی از اجرای برنامه های متعدد در زمینه کاهش و یا پیشگری از این آسیب ها عاید استان نشده است.
    بنا به گفته مسئولان، شهرهای گنبد کاووس و گرگان به عنوان دو شهر بزرگ گلستان ۶۵ درصد آسیب های اجتماعی را به خود اختصاص داده اند. به گونه ای که عبدالرضا چراغعلی رئیس کمیته پیشگری از آسیب های اجتماعی استان اعلام کرده است که از ۱۸ آسیب مهم کشور ۵ آسیب اصلی طلاق، اعتیاد، خودکشی، مفاسد اخلاقی فضای مجازی و حاشیه نشینی و مهاجرت هستند که در استان گلستان وضعیت مطلوبی ندارد.

    تاثیرگذاری کاهش آسیب ها بر جامعه زمان بر است

    مدیر کل امور اجتمای و فرهنگی استانداری گلستان با بیان اینکه نشانه های کاهش آسیب ها و تاثیر فعالیت های انجام شده در این حوزه زمان بر است، به کسب و کار گفت: فعالیت و هزینه کرد اعتبارات در حوزه آسیب ها به گونه ای نیست که همگان احساس کنند هر سال باید نتیجه جدیدی از آن بگیرند و این فرایند مستلزم بررسی های بلند مدت برای بازبینی کاهش آسیب های مختلف و میزان عملکرد دستگاه ها در این حوزه است.
    دکتر برزمینی افزود: وقتی صحبت از تخصیص اعتبارات در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی می شود،منظور فعالیت در همه زمینه های اجتماعی و فرهنگی( اعم از توانمند سازی، راهنمایی، مشاوره، مقابله و….)است.
    وی ادامه داد: سال ۹۶در مجموع ۳ و نیم میلیاردتومان اعتبار برای کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در نظر گرفته شده بود که سهم اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری فقط ۸۲۰ میلیون تومان بود و مابقی آن سهم دیگر دستگاه‌ های متولی در این بخش بوده است.
    مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان با بیان اینکه هنوز اعتباری برای سال ۹۸ به این اداره کل تخصیص داده نشده، اظهار کرد: اعتبار ۸۲۰ میلیون تومانی این دفتر در سال۹۶ باافزایش ۱۶۰درصدی در سال ۹۷به مبلغ ۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان رسیدکه برای فعالیت در حوزه های کاهش طلاق، اعتیاد، ساماندهی کودکان کار و متکدیان، کاهش مفاسد اخلاقی، ارتقا وضعیت مناطق حاد و بحرانی(گمیشان) و دیگر آسیب ها و همچنین ارتقا مشارکتهای اجتماعی اختصاص یافت.
    وی تصریح کرد: از مبلغ اعلام شده ۷۰۵ میلیون تومان آن جهت راه اندازی سه دفتر تسهیل گری در استان اختصاص داده شدکه قبلا این دفاتر در استان وجود نداشت و در سال ۹۷برای نخستین بارفعالیت رسمی خود را برابر ضوابط ابلاغی از سوی وزارت کشور آغاز کردند.
    برزمینی ادامه داد: بر اساس مصوبات شورای اجتماعی کشور در هر استان کشور یک شهرستان به عنوان منطقه حاد و بحرانی موردتوجه سیاست های حمایتی دولت قرارگرفته اند که در گلستان،گمیشان با این عنوان نام گرفت و مبلغ ۳۰۰میلیون تومان هم جهت انجام اقدامات فرهنگی -اجتماعی از قبیل ایجاد بازارچه دایمی، احیا مشاغل خانگی و ایجاد نشاط به این بخش اختصاص داده شد.

    وی افزود :مابقی اعتبارت یاد شده در قالب تفاهم نامه های دو و سه جانبه از طریق وزارت کشور به برخی دستگاه های فرهنگی و اجتماعی استان از جمله آموزش و پرروش ، ورزش و جوانان ستاد مبارزه با مواد مخدر و…. تخصیص یافته و هزینه می شود.
    مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان در ادامه اظهار داشت: در زمینه صیانت از حقوق شهروندی و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مبلغ ۳۰ میلیون تومان و در بخش سواحل استان مبلغ ۵۰ میلیون تومان ونیزمجدداوبه عنوان متمم وبه منظور گسترش فعالیت های دفاترتسهیل گری درمناطق حاشیه ای مبلغ ۲۱۰میلیون تومان اختصاص یافته است.

    تخصیص یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به مناطق سیل زده

    وی افزود: مساله ای که عدد اعتبارات را بزرگ تر می کند، اعتبارات مربوط به سیل استان گلستان است که بعد ازوقوع سیل و پیگیری های به عمل آمده از طریق اداره کل اجتماعی مبلغ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار به استان وبه منظور اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در مناطق سیل زده تخصیص یافت.
    این مسئول حوزه آسیب های اجتماعی استان اظهار کرد: مبالغ در نظر گرفته شده برای شهرستان های استان متناسب با طرح هایی که ارائه می دهند به آن ها تخصیص پیدا می کند و تلاش کرده ایم که همه شهرستان های استان از این اعتبارات بی نصیب نمانند.
    برزمینی مهم ترین آسیب اجتماعی استان را افزایش اعتیاد و طلاق عنوان کرد و افزود: اگر چه شرایط اقتصادی در بروز برخی آسیب ها از جمله اعتیاد بی تاثیر نیست ولیکن در نتیجه گسترش حاشیه نشینی، با مقوله افزایش آسیب هایی چون افزونی تعداد کودکان کار،تکدی گری، سرقت ونزاع و درگیری روبرو هستیم.
    وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از این اعتبارات از طریق استفاده از ظرفیت و توانمندی تشکل های مردمی و مشارکت اجتماعی بخش غیر دولتی هزینه می شود هم اظهار کرد: تلاش داریم تا در سنوات آتی نیز با کمک و همیاری تشکل ها و دریافت طرح های مناسب نسبت به کیفیت اجرا با نگاه استانی اقدام کنیم.
    وی در ادامه به تخصیص اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تملک دارایی های سرمایه ای در استان اشاره کرد،که این اعتبارات به آموزش و پرورش، بهزیستی، ورزش و جوانان، فنی و حرفه ای و شهرداریهای استان برای انجام اقدامات فوق العاده در مناطق حاشیه نشین اختصاص یافت.
    بازسازی مراکز اورژانس اجتماعی و ایجاد خانه مهر، تجهیز خانه های فرهنگ، باز سازی مدارس آسیب دیده از سیل، تجهیز دو زمین چمن مصنوعی، تجهیز مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و… نمونه ای از عناوین هزینه کرد اعتبارات تملک استان است.
    برزمینی ادامه داد: از این مقدار سهم آموزش و پرورش حدود ۳ و نیم میلیاردتومان،ورزش و جوانان ۴۰۰میلیون تومان،فنی و حرفه ای۲۸۲میلیون تومان، بهزیستی حدود۲میلیارد تومان وشهرداری های استان(به منظورتجهیزخانه های فرهنگ) ۶۳۰میلیون تومان بوده است.
    وی با تاکید بر ضرورت سرلوحه قرار دادن طرح تقسیم کار ملی درحوزه آسیب های اجتماعی از سوی ادارات و نهادهای استان، خواستار پرهیز از موازی کاری دراین حوزه شد.

    موازی کاری سمن ها را با مشکل مواجه کرده است

    اگر چه از تشکل های غیر دولتی یا همان سمن ها به عنوان یکی از پایه های اساسی کاهش آسیب ها نام برده می شود اما فقدان ساختار مناسب و تخصیص نیافتن بودجه های عادلانه به این سمن ها موجب شده تا به تعدادی از این سمن ها آن گونه که باید نتوانند در این حوزه ورود کنند.
    مدیران این سمن ها معتقدند که آسیب های اجتماعی همانند گسلی زیر پای جامعه هستند و موازی کاری دستگاه های اجرائی در موافقت و اختصاص بودجه به آن ها، پاشنه آشیل کاهش آسیب های اجتماعی در گلستان است.
    یکی از مسئولان سمن های فعال در حوزه آسیب های اجتماعی به کسب و کار گفت: این سازمان‌ ها تلاش دارند با هدفگذاری در جهت ایجاد تحولی بنیادین در عرصه فعالیت های مردم نهاد به خصوص در کاهش و یا رفع آسیب‌های زنان و کودکان نقشی جدی ایفا کنند.
    طاهره –ص افزود: جنبه‌های آگاهی رسانی و حمایتی که این تشکیلات در فراهم کردن زمینه کاهش معضلات و شناسایی آن‌ها داشته‌اند بر کسی پوشیده نیست. با این حال هر جا که نام زنان و کودکان با معضل و آسیبی گره می‌خورد ناخودآگاه بار حساسیت موضوع افزایش می‌یابد و به طور قطع فعالیت در این حیطه، دانسته‌ها و توانایی‌هایی خاص‌تر طلب می‌کند و نیاز به دقت بیشتری دارد.
    این فعال اجتماعی با بیان اینکه بسته‌های حمایتی فقط مسکن موقتی برای افراد آسیب دیده است، بیان کرد: اگر چه رقابت پیامدهای توسعه را به همراه دارد، اما این رقابت در بین سمن های استان برای به دست آوردن بودجه بیشتر در برخی مواقع با ارائه طرح هایی همراه است که خروجی تاثیر گذاری ندارد و به فعالیت سمن ها آسیب می زند.
    وی ادامه داد: بهتر است مسئولان حوزه اجتماعی و فرهنگی استان به جای دلسوزی برای سمن ها ابتدا از ارائه جواز با فعالیت های تکراری بپرهیزند و به جای تخصیص دادن بودجه به چند سمن و تیکه و پاره کردن آن با یک یا دوسمن قرارداد ببندد.
    وی گفت: وقتی سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها درصدد همکاری با هم نباشند، موازی کاری بروز می یابد و با حجمی از طرح‌های نصفه نیمه ای طرف می‌شوند که به طور قطع در سایه همدلی، می توانست به صورت بهینه و کارآمد قابلیت اجرا یابد و روند کاهش آسیب‌های این حوزه به مراتب سرعت بیشتری پیدا کند.
    اگر چه اردیبهشت سال گذشته از سند پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی گلستان با تاکید بر ۶ آسیب و مشکل شاخص جمله حاشیه نشینی، اعتیاد، خودکشی، طلاق، زنان سرپرست خانوار و فضای مجازی به عنوان رونمائی شد اما شواهد موجود در افزایش برخی آسیب ها در استان نشان از آن دارد که این سند آن طور که مد نظر مدیران بوده نتوانسته کمک شایانی به پیشگیری و یا کاهش این تعداد آسیب شاخص کند و در بسیاری موارد نیز آسیب های دیگری هم دامن گیر جامعه گلستان شده است.

    نویسنده: مهین نورافروز
    منبع: بازار کسب وکار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *