×
×

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی
کاهش شماربیماران کرونایی خراسان شمالی

  • کد نوشته: 14773
  • ۱۳۹۹-۰۸-۳۰
  • ۰
  • مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: بیمه شده‌های این سازمان بیمه‌گر در استان نسبت به سال‌های گذشته به علت شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.
    کاهش شماربیماران کرونایی خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: بیمه شده‌های این سازمان بیمه‌گر در استان نسبت به سال‌های گذشته به علت شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.

    سیداحمد سیدی اظهار داشت:  تعداد بیمه شده های این استان در سال جاری ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ نفر است این در حالی است که پارسال ۱۰۴ هزار و ۲۰۰ نفر از هم استانی ها بیمه بودند.

    وی افزود: تعداد بیمه شده‌های اصلی در استان در سال ۹۷ نیز ۱۰۴ هزار نفر و در سال  ۹۶، ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ نفر بود که در این سال ها روند بیمه شده ها کاهشی است.

    مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی افزود: بیشترین ضریب اشتغال در استان ما را اصناف، کارگران ساختمانی، کشاورزی و آن هم به صورت سنتی تشکیل می دهند و کرونا و رکود اقتصادی محدودیت های گسترده ای را در فعالیت مشاغل ایجاد کرده است. 

    وی گفت: ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور ۴۲ درصد است که این استان هفت درصد از میانگین کشوری این شاخص عقب است.

    کاهش شماربیماران کرونایی خراسان شمالی
    کاهش شماربیماران کرونایی خراسان شمالی

    سیدی ضریب کنونی پوشش بیمه ای خراسان شمالی را ۳۵ درصد عنوان و بیان کرد: ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ نفر از شهروندان این استان بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند که شمار آنان با افراد تحت تکفل به ۲۶۱ هزار و ۳۷۸ نفر می رسد.

    وی اظهار داشت: همچنین ۱۷ هزار و ۸۰ نفر از هم استانی ها بازنشسته و مستمری بگیر هستند و با احتساب افراد تحت تکفل به ۴۵ هزار نفر می رسند.

    سیدی افزود: در مجموع ۳۰۶ هزار و ۳۷۸ نفر از جمعیت این استان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که در این شاخص از کشور عقب هستیم که باید تلاش کنیم تا به متوسط این شاخص در کشور برسیم.

    مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ساختار اشتغال استان در بحث صنعتی نسبت به سایر استان ها ضعیف است، در مجموع پنج صنعت بزرگ در استان وجود دارد و این در حالی است که در سایر استان ها جمعیت زیادی از مردم زیر پوشش بیمه صنایع و همچنین شهرک های صنعتی هستند.

    سیدی افزود: بیشترین آمار بیمه ای استان مربوط به صنعت دامپروری، صنایع دستی، صنعت ساختمان و کارگاه های کوچک است که ضریب اشتغال در استان را تشکیل می دهد اما در سال های اخیر این نوع اشتغال از جمله ساخت و سازها نیز پایدار نبوده است.

    وی اظهار داشت: در خصوص شهرک های صنعتی نیز نسبت به سایر استان ها بسیار ضعیف هستیم.

    وی بر افزایش ضریب پوشش بیمه ای در استان تاکید کرد و گفت: از جمله برنامه های کوتاه مدت برای افزایش ضریب پوشش بیمه ای، به استفاده از ظرفیت های درونی سازمان از جمله بازرسی از کارگاه ها و توسعه حسابرسی است.

    وی افزود: هم اکنون هیچ مانعی برای بیمه شدن افراد شاغل در بخش های مختلف یا دارای کسب و کار آزاد و زنان سرپرست خانوار به خصوص زنانی که در روستاها کسب و کار خرد دارند، وجود ندارد.  

    سیدی گفت: نسبت جمعیت روستایی به شهری یکی دیگر از دلایل ضریب پوشش بیمه ای پایین استان نسبت به کشور است ، ۴۴ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند که برخی از این اهالی می توانند زیر پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری قرار گیرند.

    وی پاین بودن سرانه درآمد خانوار ها را نیز یکی دیگر از دلایل شاخص پایین بیمه ای در استان دانست و افزود: افراد غیر شاغل توانایی پرداخت سهمی بیمه ای در خصوص پوشش بیمه ای مشاغل آزاد و اختیاری ندارند.

    مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۲۰ درصد از کارگاه‌های فعال در این استان به دلیل فعالیت‌های غیرمجاز و زیرزمینی به‌نوعی مرتکب فرار بیمه‌ای می‌شوند.

     سیدی اظهار داشت: فرار بیمه ای در استان زیاد است، بخشی از فعالیت کارفرمایان در استان زیرزمینی است که این امر بیشتر در حاشیه شهرها دیده می شود و هویت کارفرمایان برای این سازمان آشکار نیست.

    وی افزود: هنوز آمار دقیقی از کارگاه های فعال که فرار بیمه ای دارند، احصا نشده است اما با توجه به آمار جمعیت استان و نیروی کار برآورد شده است که حدود ۲۰ درصد فرار بیمه ای وجود داشته باشد.

    وی تصریح کرد: حتی برخی از مطب ها و مراکز درمانی استان نیز، برای فرار از بیمه، فهرست نیروهای خود را کامل نمی دهند و این بدان معنی است که بخشی از نیروهای فعال در مطب ها و مراکز درمانی استان نیز از بیمه برخوردار نشده و یا به طور کامل بیمه ندارند.

    سیدی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در راستای افزایش پوشش بیمه ای استان برنامه های بلندمدت و کوتاه مدتی دارد، گفت: از تمام ظرفیت  این سازمان برای توسعه ضریب بیمه استفاده خواهیم کرد و با استفاده از نیروهای مجرب، بازرسی از کارگاه ها را افزایش می دهیم.

    استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است، ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان نیز عشایر هستند.

    خراسان شمالی جزو استان های با سطح درآمدی پایین است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *