×
×

فوائدکوچ عشایربه مناطق قشلاقی

  • کد نوشته: 14796
  • ۱۳۹۹-۰۸-۳۰
  • ۰
  • چند روزی است که عشایر شیروان خراسان شمالی کوچ پاییزی خود را به سمت مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان آغاز کرده‌اند اما، دغدغه سوخت و افزایش هزینه‌های حمل بار، مشکلات کوچ آنان را دوچندان کرده است.
    فوائدکوچ عشایربه مناطق قشلاقی
  • تبلیغ هدفمند

    چند روزی است که عشایر شیروان خراسان شمالی کوچ پاییزی خود را به سمت مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان آغاز کرده‌اند اما، دغدغه سوخت و افزایش هزینه‌های حمل بار، مشکلات کوچ آنان را دوچندان کرده است.

    بارش برف هم اکنون برخی مناطق کوهستانی شیروان بویژه مسیر تردد عشایر را سفیدپوش کرده و دمای هوا نیز تا منفی هفت درجه سانتیگراد رسیده است که این وضعیت موجب افزایش مشکلات این قشر تولید کننده در کوچ قشلاقی شده است.

    عشایر شیروان که امسال به علت شرایط کرونایی باید دام ها و اسباب و اثاثیه خود را با وسایل نقلیه حمل کنند با مشکلات دوچندانی مواجه شده اند.

    کمبود سوخت مهم‌ترین مشکل عشایر

    در این روزهای سرد پاییز عشایر شیروان برای گذراندن فصل سرما، با مشکل کمبود سوخت مواجه هستند.

    فوائدکوچ عشایربه مناطق قشلاقی
    فوائدکوچ عشایربه مناطق قشلاقی

    شماری از عشایر شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تامین سوخت  را یکی از دغدغه های اصلی خود عنوان کردند و گفتند: سهمیه سوخت تخصیصی برای امسال ۵۰ درصد کاهش یافته است که این میزان پاسخگوی نیاز  آنها در فصل سرد سال نیست.

    یکی از عشایر این شهرستان از طایفه روتانلو که حدود ۲ هفته ای است به منطقه مراوه تپه کوچ کرده است، می گوید: امسال سهمیه سوخت ماهانه به هرخانوار ۵۰ لیتر نفت سفید است در صورتی که این میزان در سال های گذشته بین ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر بود.

    مجید نظری کیا اظهار داشت: سهمیه تخصیصی سوخت عشایر پاسخگوی فصل سرد نیست و از سویی برای تهیه نفت سفید در جایگاه های سوخت در استان گلستان به دلیل نبود اسم و مشخصات در سامانه سوخت با مشکل مواجه شده ایم.

    وی گفت: هر گالون ۲۰ لیتری سوخت بیش از ۶۰۰ هزار تا یک میلیون ریال به فروش می رسد که با شرایط فعلی و توان اقتصادی پایین، خرید سوخت آزاد برای این قشر مقدور نیست.

    محمد نظری از طایفه بیچرانلو یکی دیگر از عشایر این شهرستان خواستار برطرف شدن هر چه سریع تر موضوع توسط مسوولان شد و تصریح کرد: سامانه مزبور برای قشلاق عشایر گلستان که از این شهرستان به آنجا کوچ کرده اند قابلیت اجرا ندارد.

    یکی دیگر از عشایر شیروان گفت: به خاطر مشکلات سامانه سوخت، امسال عشایر شهرستان موفق به دریافت سهمیه خود در تابستان نشدند و چنانچه هر خانواری سهمیه خود را دریافت نکند آن میزان باطل می شود.

    حمیدرضا خوش آینه بیان کرد: همه ساله سوخت عشایر در ۲ مرحله نیمه اول و دوم سال شارژ می شود که با توجه به عدم دریافت سوخت تابستان امسال از مسوولان انتظار می رود سهمیه نیمه اول را باطل نکنند.

    افزایش هزینه های حمل دام عشایر با وسایل نقلیه

    عشایر شیروان در سال های گذشته کمتر از وسایل نقلیه برای حمل دام و اسباب و اثاثیه خود استفاده می کردند اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا بناچار دام ها و وسایل خود را با کامیون جابجا می کنند که افزایش کرایه ها موجب ناخرسندی این قشر شده است.

    فوائدکوچ عشایربه مناطق قشلاقی
    فوائدکوچ عشایربه مناطق قشلاقی

    یکی از عشایر شیروان در این زمینه گفت: برای حمل و جابجایی بار و دام این قشر هیچ تعرفه ای وجود ندارد.

    همه ساله سوخت عشایر در ۲ مرحله نیمه اول و دوم سال شارژ می شود که با توجه به عدم دریافت سوخت تابستان امسال از مسوولان انتظار می رود سهمیه نیمه اول را باطل نکنند.

    وی افزود: برای مسیر کوچ ییلاق شیروان تا قشلاق مراوه تپه هر کامیون ۴۰ میلیون ریال هزینه بار دریافت می کند که این خود در توان پرداخت بسیاری از عشایر نیست و خسارت مالی بسیاری به آنان وارد می کند.

    رییس اداره امور عشایری شیروان گفت: سهمیه سوخت تخصیصی ماهانه به هر خانوار عشایر کوچرو این شهرستان ۵۰ لیتر تعیین شده، که با توجه

    به برودت هوا و سرمای زودرس این میزان سهمیه بسیار اندک است.

    علی ابراهیمی اظهار داشت: اینک ماهانه پنج هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت برای شرکت تعاونی عشایر شیروان منظور می شود که این میزان باید بین هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر کوچرو شهرستان توزیع شود.

    وی افزود: خانوار های عشایری از سامانه ای که قرار بوده در کارت بانکی آنان شارژ شود گلایه دارند چرا که این سامانه به صورت منطقه ای تعریف نشده است، قبلا سهمیه سوخت سالانه عشایر، هزار تا ۸۰۰ لیتر بود.

    که برای سال جاری به ۶۰۰ لیتر کاهش یافت که در این خصوص پیگیری های لازم صورت گرفته و قرار است با افزایش سوخت این مشکل حل شود.

    ابراهیمی مشکل سامانه را ورود و ثبت اطلاعات عنوان کرد و افزود: علاوه بر کمی میزان سهمیه سوخت عشایری، دسترسی آنان برای دریافت سوخت نیز به سختی انجام می شود.

    وی گفت: علاوه بر مشکل سوخت کم، هزینه‌های کوچ ماشینی امسال از افزایش زیادی برخوردار بوده است که این امر موجب کمبود نقدینگی این قشر شده است، عشایر به دلیل شیوع ویروس کرونا به اجبار باید با ماشین کوچ کنند.

    وی تصریح کرد: علاوه بر این مسیر کوچ زمینی ایل راه ها در اطراف روستاها در منطقه جرگلان و خشلی منتهی به استان گلستان نیز بعضا کشت، تخریب و تصرف شده است.    

    فاصله ییلاق در شهرستان شیروان تا قشلاق در مراوه تپه استان گلستان ۳۵۰ کیلومتر است که برای جابجایی آن، هزینه حمل بار ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال است که باید توسط عشایر پرداخت شود.                                                                                                  

    وی گفت: فاصله ییلاق در شهرستان شیروان تا قشلاق در مراوه تپه استان گلستان ۳۵۰ کیلومتر است که برای جابجایی آن، هزینه حمل بار ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال است که باید توسط عشایر پرداخت شود.

    ابراهیمی با اشاره به شروع زمان کوچ عشایر هرساله از مناطق ییلاقی به قشلاقی از ۱۵ آبان ماه تا ۱۵ آذرماه افزود: عشایر کوچرو این شهرستان با هزار و ۲۰۰ خانوار مشتمل بر پنج هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت که ۱۸۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند در قشلاق های داخل استان و مراوه تپه استان گلستان مستقر می شوند.

    رییس اداره امورعشایری شیروان گفت: سازمان امور عشایری کشور در نظر دارد برای کمک  به جابجایی عشایر بین ییلاق و قشلاق و کوچ ماشینی یارانه حمل در نظر بگیرد که هنوز چیزی اعلام نشده است.

    شهرستان شیروان ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارد که در قالب ۹ طایفه ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *