×
×

کاهش ملایم ارز ومقاومت درمقابل افزایش قیمتها

  • کد نوشته: 14804
  • ۱۳۹۹-۰۸-۳۰
  • ۰
  • در روزهای اخیر با توجه به روند نزولی و کاهش قیمت ارز از یک طرف و افزایش بی واسطه اقلام مصرفی مردم توسط واسطه ها و مراکز تولیدی و عرضه ای از سوی دیگر که گاهاً با بی تفاوتی یا چراغ سبز مسئولین نسبت به این افزایش قیمت ها همراه است تا جایی که صرفا برخورد با چند عامل خوردپا تمام میشود و دیگر هیچ و افزایش قیمت ها با لبخند ملیحی که از سوی عوامل افزایش قیمت صورت گرفته به راه بی پایان خود ادامه می دهد.
    کاهش ملایم ارز ومقاومت درمقابل افزایش قیمتها
  • تبلیغ هدفمند

    در روزهای اخیر با توجه به روند نزولی و کاهش قیمت ارز از یک طرف و افزایش بی واسطه اقلام مصرفی مردم توسط واسطه ها و مراکز تولیدی و عرضه ای از سوی دیگر که گاهاً با بی تفاوتی یا چراغ سبز مسئولین نسبت به این افزایش قیمت ها همراه است تا جایی که صرفا برخورد با چند عامل خوردپا تمام میشود و دیگر هیچ و افزایش قیمت ها با لبخند ملیحی که از سوی عوامل افزایش قیمت صورت گرفته به راه بی پایان خود ادامه می دهد.

    بازار ارز در هفته‌ای که که گذشت در ادامه روند کاهش قیمتی هفته‌های گذشته، شاهد تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان و یورو در کانال ۳۰ هزار تومان بود.

    به گزارش ایرنا، در هفته آخر آبان‌ماه بازار ارز همچنان شاهد ادامه روند کاهش قیمت‌ها بود. این روند که از ابتدای آبان و در شرایطی که دلار در محدوده قیمتی بالاتر از مرز ۳۰ هزار تومان معامله می‌شد،  آغاز شد و در طول سی روز گذشته با شدت و ضعف‌هایی مسیر خود را حفظ کرد تا جایی که در آخرین روز این ماه قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان تثبیت شد.

    کاهش قیمت ارز با شیب ملایم

    در اولین روز هفته قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۱۰۰ تومان ارزان‌تر از آخرین نرخ هفته پیش از آن و به بهای ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان ثبت شد. در این روز بهای فروش هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۶۷۰ تومان ثبت شد. با گذر روزهای هفته این قیمت‌ها با شیبی ملایم روند کاهشی خود را حفظ کردند و در آخرین روز هفته در صرافی‌های بانکی فروش هر دلار با بهای ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان و هر یورو نیز به قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان انجام شد. همچنین در تمامی روزهای این هفته صرافی‌های بانکی، این دو ارز را با قیمتی حدودا ۱۰۰۰ تومان کمتر از قیمت فروش، از مشتریان خریداری می‌کردند.

    بنابراین در طول این هفته که به اذعان شاهدان عینی، با استقبال کمتر خریداران ارز هم مواجه بود، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی یک هزار و ۱۳۰ تومان و قیمت یورو هم یک هزار و ۳۷۰ تومان کاهش داشت.

    قیمت گذاری ارز در بازار آزاد هم روندی مشابه داشت.  چرا که در بازار غیررسمی هم دلار در ابتدای هفته با سقف قیمتی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید و پس از تجربه کاهشی آرام قیمت‌ها در آخرین معاملات روز پنجشنبه قیمت آن به رقم ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

    ورود قیمت دلار بازار آزاد به کانال ۲۵ هزار تومان در حالی رخ داد، که طی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه، با وجود آنکه در صرافی ملی نرخ فروش دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفته بود، فعالان بازارغیررسمی مقاومت زیادی برای حفظ بهای دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی از خود نشان داده بودند.

    تعطیلی معاملات شبانه ارز

    البته باید در نظر داشت که معاملات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت کار خود را تحت تاثیر مجموعه اقدامات و هشدارهایی آغاز کرد که بانک مرکزی در هفته پیش از آن علیه فعالان غیرمجاز در معاملات فردایی و معاملات شبانه، انجام داده بود. در اثر این اقدامات که حتی به دستگیری برخی از دلالان بازار ارز از سوی نهادهای نظارتی هم منجر شد، کانال‌های اعلام نرخ لحظه‌ای ارز در روزهای ابتدایی هفته جاری روند اعلام نرخ‌های خود را تغییر دادند. برخی از این کانال ها در روزهای شنبه و یکشنبه، اعلام نرخ لحظه‌ای را تعطیل کرده بودند و برخی دیگر تنها تا در ساعات فعالیت صرافی ها نرخ‌های لحظه ای را اعلام می کردند. البته در تمامی این بازارهای مجازی، معاملات شبانه ارز در روزهای ابتدایی هفته تعطیل بود.

    این روند از روز سه شنبه به تدریج تغییر کرد و برخی کانال‌ها از این روز اعلام نرخ معاملات شبانه را آغاز کردند. روندی که در برخی از این کانال‌ها مجددا از روز چهاشنبه آن را متوقف کردند و در برخی دیگر اما همچنان ادامه پیدا کرد. ولی در هر صورت این نرخ‌گذاری‌های شبانه، در روند کلی بازار این هفته تغییر محسوسی ایجاد نکرد. انجام معاملات شنبه‌ای هم از روز سه‌شنبه در بازار انجام شد که نشان داد فعالان این معاملات انتظار ندارند در هفته آینده نیز در روند کاهشی قیمت ارز تغییری ایجاد شود.  

    پیش‌بینی ادامه کاهش قیمت ارز

    کاهش ملایم ارز ومقاومت درمقابل افزایش قیمتها
    کاهش ملایم ارز ومقاومت درمقابل افزایش قیمتها

    میل کاهشی قیمت ارز در بازار باعث شد تا در هفته‌ای که گذشت حتی دلالان این بازار هم به آن تن دهند و از تلاش برای افزایش قیمت‌ها دست بردارند. ایجاد این میل کاهشی علاوه بر تاثیراتی که از تحولات بین‌المللی گرفته، نتیجه اقداماتی است که بازارساز و بانک مرکزی در بیش از یک ماه گذشته در بازار انجام داده‌اند. اقداماتی که در نهایت منجر به کاهش انتظارات تورمی و توجه به نشانه‌های بروز رشد اقتصادی در شرایط سخت فعلی کشور شده است. موضوعی که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم روز دوشنبه در نشست معاون اول رئیس جمهور ی با مدیران ارشد شبکه بانکی به آن اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود شاخص های اقتصادی در آبان ماه نسبت به ماه قبل بهبود داشته باشد و خوشبختانه نرخ ارز در روزهای گذشته کاهنده بوده و با توجه به انتظارات مثبت ایجاد شده در خصوص رشد اقتصادی، این روند با ثبات تداوم خواهد داشت و تعادل و آرامش در بازار برقرار خواهد بود.

    همتی در این نشست همچنین گفت: کنترل همزمان نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز و مراقبت از سایر بازارها و نیز حمایت از جهش تولید، شرایط پیچیده ای را برای بانک مرکزی و نظام بانکی ایجاد کرده است که بعضا تکالیف دولت و مجلس به نظام بانکی علی‌رغم تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی به این پیچیدگی افزوده که خوشبختانه نظام بانکی تاکنون از این آزمون سربلند بیرون آمده است.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین

    در روزهای اخیر با توجه به روند نزولی و کاهش قیمت ارز از یک طرف و افزایش بی واسطه اقلام مصرفی مردم توسط واسطه ها و مراکز تولیدی و عرضه ای از سوی دیگر که گاهاً با بی تفاوتی یا چراغ سبز مسئولین نسبت به این افزایش قیمت ها همراه است تا جایی که صرفا برخورد با چند عامل خوردپا تمام میشود و دیگر هیچ و افزایش قیمت ها با لبخند ملیحی که از سوی عوامل افزایش قیمت صورت گرفته به راه بی پایان خود ادامه می دهد.

    می توان به طور مثال که در این چند روز اخیر خبر آن توسط رسانه های مختلف در حال انتشار است به افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایر خودرو و یا لبنیات اشاره داشت یا اینکه کمبود روغن خوراکی در فروشگاه های عرضه مواد غذایی که این خود نشان از حرکت مقاومتی در مقابل کاهش نرخ ارز است .

    همانطور که در چند ماه اخیر همه آن را به نوعی درک و لمس نمودند با کوچترین حرکت این کاغذ سبز کشورتروریستی تاثیر چشم گیری بر افزایش قیمت ها به بهانه این افزایش صورت می گیرد اما در یک نگاه ساده با کاهش آن که باید شاهد همان سرعت در افزایش بود در کاهش قیمت ها نیز باید تاثیر خود را نشان دهد که متاسفانه برخی افراد نمی خواهند کاهش را درک کنند و بلعکس این روند نزولی قیمت ارز عمل کرده که با همراهی مسئولین و دستگاه های نظارتی نیز مواجه گردیده تا جایی که برخورد صرفا با عده ای کم توان بیشتر نبوده و یا اگر هم که بوده به جریمه ای ختم شده که تاثیر آن جریمه بر بازار و مصرف کننده چندین برابر نمایان گردیده است.

    حال مردم انتظار دارند در این شرایط سخت که دامن گیر اکثر کسب و کارهای شان شده دولت و مسئولین نیز همانند آن ها در کنارشان باشند و با عوامل گرانی به قدرت ایستاده و مقابل هرگونه افزایشی را بگیرند .

    همانگونه مقام معظم رهبری در بسیاری از سخنان خود مکررا تاکید دارند تمام این گرانی ها را نمی توان به گردن تحریم ها انداخت و بخش هنگفتی از این تحریمها خود تحریمی است تا تحریم.

    چه معنی می دهد کالای ۱۰۰ درصد تولید داخل گرفتار تحریم و ارز باشد و تولید و عرضه این کالا ارتباطی با نوسانات ارز نباید داشته باشد.

    لذا می طلبد مسئولین به رای مردم خود احترام گذاشته و همچون فرماندهان دفاع مقدس به جای پشت میز نشستن جلوتر از خط مقدم حرکت کنند و مقابل هر گونه تهدید دشمن بایستند.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *