×
×

بانوی کارآفرین گلستان اندیشه
رونق مزرعه گردشگری تمشک

  • کد نوشته: 14819
  • ۱۳۹۹-۰۸-۳۰
  • ۰
  • بانوی کارآفرین اهل گالیکش که در حوزه پرورش تمشک مشغول فعالیت است، اندیشه رونق مزرعه گردشگری روستایی را در سر دارد که عملی کردن این هدف نیازمند حمایت مسوولان و پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین است.
    رونق مزرعه گردشگری تمشک
  • تبلیغ هدفمند

    بانوی کارآفرین اهل گالیکش که در حوزه پرورش تمشک مشغول فعالیت است، اندیشه رونق مزرعه گردشگری روستایی را در سر دارد که عملی کردن این هدف نیازمند حمایت مسوولان و پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین است.

    زهرا گرایلی اظهار داشت: تولید سبزیجات و توت فرنگی، پرورش حیوانات اهلی، زنبورداری و ساخت آلاچیق برای استراحت گردشگران از جمله فعالیت‌های جانبی مزرعه گردشگری روستایی با زمینه اصلی پرورش تمشک است.

    در گردشگری مزرعه به عنوان شاخه‌ای از گردشگری پایدار گردشگران از نزدیک و به طور فعال در جریان مراحل تولید و برداشت محصولات کشاورزی، باغی و دامی دیگر شاخه‌های کشاورزی قرار گرفته و مشارکت می‌کنند.

    گرایلی در تشریح آغاز فعالیت خود در بحث تولید تمشک، گفت: زمانی که به عنوان دانشجو در رامسر مشغول تحصیل بودم با مشاهد یک مزرعه تمشک اصلاح شده در این شهر و سودآوری خوب آن، به فکر ایجاد مزرعه‌ای مشابه در گالیکش افتادم.

    رونق مزرعه گردشگری تمشک
    رونق مزرعه گردشگری تمشک

    گرایلی افزود: خانواده‌ام یک قطعه زمین زراعی به مساحت ۲ هزار مترمربع در اراضی شیبدار روستای “یورت زینل” داشتند که بازده کشاورزی سنتی در آن بسیار اندک بود که پس از جلب رضایت آن ها و با همکاری برادرم ۷۰۰ میلیون ریال برای خرید هزار اصله نهال، ایجاد سیستم آبیاری قطره‌ای، خرید مخزن و نصب داربست هزینه کرده و از سال ۹۶ نخستین مزرعه تولید تمشک اصلاح شده شرق استان گلستان را راه اندازی کردم.

    این بانوی کارآفرین با یادآوری آتش گرفتن بخشی از مزرعه در سال نخست راه‌اندازی آن، ادامه داد: با این حادثه، خانواده ام از من خواستند از ادامه کار منصرف شده و یا اینکه درختان دیگری مانند گردو، هلو و گلابی را جایگزین تمشک‌ها کنم اما وقوع این حادثه و خسارت ناشی از آن هیچ خللی در اراده‌ام ایجاد نکرد و با کار و تلاش مضاعف موفق شدم در ۹۷ نخستین محصول نوبرانه این مزرعه را برداشت کنم.

    وی گفت: با گذشت سه سال از آغاز فعالت مزرعه تمشک، تابستان امسال با برداشت ۱.۵ کیلوگرم تمشک از هر بوته، درمجموع حدود ۴۰۰ میلیون ریال سود خالص به‌دست آوردم که امیدوارم در سال‌های آینده با افزایش باروری بوته‌ها،علاوه بر برداشت بیشتر تمشک، بخش‌های دیگر این مزرعه گردشگری را ایجاد و فعال کنم.

    گرایلی زمان برداشت محصول تمشک را از اواخر تیر به مدت ۴۰ روز اعلام کرد افزود: پنج نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت فصلی در این مزرعه اشتغال دارند.

    زهرا گرایلی بانوی کارآفرین تولید کننده تمشک گلستان به تازگی با آرای مردمی به عنوان یکی از ۲۰ بانوی کارآفرین برتر کشور برگزیده و از سوی معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده مورد تقدیر قرار گرفت.

    پیش از این نیز لیلا خسروی کارآفرین حوزه صنایع دستی اهل گالیکش به عنوان یکی از ۲۰ بانوی کارآفرین برتر کشور برگزیده شده بود.

    شهرستان گالیکش حدود ۶۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۵ درصد آن در ۶۳ روستا زندگی می‌کنند و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *