×
×

ازمهمترین نیازدانش آموزان روستایی غافل نشویم

  • کد نوشته: 14835
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۱
  • ۰
  • دسترسی به کتاب و کتاب­خوانی یکی از عوامل موثر و اساسی در رشد فرهنگی، اجتماعی، شناختی و شخصیتی کودکان است. به‌ویژه اگر سخن از عدالت آموزشی باشد دسترسی به کتاب‌­های با کیفیت حق همه کودکان این سرزمین است و این مساله باید در روستاها یا مناطق محروم از کتاب­‌های با کیفیت، به یک الزام تبدیل می‌شود.
    ازمهمترین نیازدانش آموزان روستایی غافل نشویم
  • تبلیغ هدفمند

    دسترسی به کتاب و کتاب­خوانی یکی از عوامل موثر و اساسی در رشد فرهنگی، اجتماعی، شناختی و شخصیتی کودکان است. به‌ویژه اگر سخن از عدالت آموزشی باشد دسترسی به کتاب‌­های با کیفیت حق همه کودکان این سرزمین است و این مساله باید در روستاها یا مناطق محروم از کتاب­‌های با کیفیت، به یک الزام تبدیل می‌شود.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرناپلاس، «کتابخانه­‌های روستایی کودکان، کارکردها و درس آموخته‌­ها» موضوع نشست ویژه‌­ای است که با تلاش مدرسه توسعه پایدار دانشگاه شریف در ۲۹ آبان‌ امسال بر بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد.

    این رویداد قرار است به انتقال دانش و تجربه فعالان این حوزه در روستاهای مختلف کشور بپردازد. در واقع پرسش محوری این نشست این خواهد بود که «اهمیت و نقش کتابخوانی در آینده کودکان روستایی چیست؟ و ایده کتابخانه‌­های روستایی چگونه می­‌تواند در پیشرفت مناطق هدف تاثیرگذار باشد؟»

    به بهانه این رویداد با تعدادی از فعالان حوزه کتاب کودک در مناطق روستایی گفت‌وگو کردیم.

    اسماعیل آذری‌نژاد از فعالان این حوزه و از مروجان کتابخوانی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار استان کهگیلویه و بویراحمد است.
    وی در باب ضرورت تاسیس و ایجاد کتابخانه‌­های روستایی به بحث عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: باید عدالت و برابری آموزشی برای نقاط روستایی و کم‌برخوردار همانند مناطق شهری فراهم شود تا کودکان روستایی از این طریق بتوانند رشد کرده و برآگاهی خود بیفزایند.

    وی درباره نقش کتابدار در روستا معتقد است، فردی که به عنوان کتابدار انتخاب می­‌کنیم پیش از آنکه دغدغه شغل را داشته باشد، باید دغدغه‌مند مردم و رواج فرهنگ کتابخوانی باشد، زیرا در غیر این صورت، فعالیت‌ها نتایج ماندگاری نخواهد داشت و کتابداران باید برای انجام نقش اجتماعی فعال، تلاش کنند.

    آذری‌نژاد با یادآوری آیه نهم سوره زمر، «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون» (آیا کسانی که می­‌دانند با کسانی که نمی­‌دانند، برابرند؟) معتقد است، کودکی که به واسطه کتاب و کتابخوانی دانایی کسب می‌­کند با کودکی که نمی‌­داند، تفاوت دارد.
    از نگاه وی، جامعه رشد یافته، جامعه‌ای است که اعضای آن اهل کتاب باشند. زیرا کتاب و کتابخوانی تفکر خلاق را پرورش داده و به فرد مهارت حل مساله یاد می­‌دهد.
    آذری‌نژاد درباره تاثیر کتابخوانی در تغییر و اصلاح سبک زندگی گفت: کودکان بازی می‌­کنند و از والدین خواسته می‌­شود که با کودکان خود بازی کنند؛ والدین می‌­بینند که به واسطه کتاب و بازی، شور و نشاط در خانواده ایجاد شده است.

    کودک از طریق کتاب چه می‌آموزد؟

    از نظر آذری‌نژاد، کتاب خوب ویژگی­‌های بسیاری باید داشته باشد اما مهم­تر از همه اینکه باعث رشد فکری کودک شود و کودک از طریق آن مهارت گفت‌وگو و حل مساله را یاد بگیرد.

    وی درباره راهکارهای غلبه بر چالش­‌های فضای مجازی و گوشی هوشمند به عنوان رقیب در مقابل کتابخوانی و کتابخانه‌های روستایی از تجربه خود در این رابطه گفت: برای پخش کتاب و انجام فعالیت ترویج کتابخوانی به روستایی رفته بودم که به لحاظ امکانات مالی در سطح خوبی قرار داشت و همه کودکان از گوشی هوشمند برای انتقال مطلب استفاده می­‌کردند. در این بین کودکی با وجود صحبت‌­ها و تلاش­‌های فراوان به کتاب‌­هایی که در اختیارش قرار داده بودم جذب نشد.
    تلاش کردم کنار او بنشینم و با او در رابطه با محتواهایی که در فضای مجازی و بازی‌­ها دنبال می‌­کند، صحبت کنم. بعد از آن کتابی را انتخاب کردم که به لحاظ محتوایی همان محتوایی باشد که کودک در فضای مجازی دنبال می‌­کرد و به این طریق، باب گفت‌وگو و نزدیکی با او باز شد.

    ازمهمترین نیازدانش آموزان روستایی غافل نشویم
    ازمهمترین نیازدانش آموزان روستایی غافل نشویم

    با روش­‌های خلاقانه می‌­توان همه افراد را کتابخوان کرد

    نهضت قریشی­‌نژاد از مروجان کتابخوانی در اصفهان و یکی از موسسان انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان است.
    وی در پاسخ به پرسشی در مورد ضرورت تاسیس و ایجاد کتابخانه­‌های روستایی گفت: دسترسی به کتاب‌­های با کیفیت، حق همه کودکان این سرزمین است. وقتی از عدالت آموزشی و شرایط عادلانه صحبت می­‌شود، دسترسی کودکان در روستاها یا مناطق محروم به کتاب‌­های با کیفیت یک الزام است و تامین رشد شرایط فرهنگی و اجتماعی برای کودکان در همه جا در برنامه کار باید باشد.

    وی ادامه داد:‌ نمی‌­شود فقط به تهران و شهرهای بزرگ توجه داشت و از شکاف فرهنگی بین مناطق جلوگیری کرد. یکی از عوامل موثر و اساسی در رشد فرهنگی، اجتماعی، شناختی و شخصیتی کودکان، دسترسی به کتاب و کتابخوانی است. تجربه نشان داده کودکان روستایی بسار مشتاق به کتاب و با استعداد هستند. تاسیس کتابخانه­‌های روستایی به این مهم کمک می‌­کند.

    قریشی‌نژاد به نقش کلیدی افراد محلی در موفقیت کتابخانه‌­های روستایی اشاره کرد و گفت: با افراد آشنای محلی، فعالیت­‌ها و طرح‌ها با مشکلات کمتری اجرا می‌­شوند.
    وی ویژگی مهم یک مروج را آشنایی او با فرهنگ، آداب و رسوم (بستر فرهنگی اجتماعی) منطقه می‌­داند. از نظر او، مروج خوب، برنامه و طرح را بومی‌سازی می‌­کند.

    وی با توجه به تجارب خود در زمینه ترویج کتاب و تاثیر این فعالیت­‌ها در افراد خانواده، افزود: با روش‌­های خلاقانه می‌­توان همه افراد را کتابخوان کرد. فقط لازم است نیاز هر کدام را تشخیص دهیم و کتاب مناسب را به آن­ها معرفی کنیم. به این ترتیب روابط خانواده صمیمی‌­تر و نزدیک‌تر می‌­شود.

    از نظر قریشی‌­نژاد، یک کتاب هم از نظر ظاهری باید جذاب باشد و هم به لحاظ محتوایی. محتوای کتاب­‌ها باید ارزش‌­های زندگی و اجتماعی و مهارت­‌های زندگی را به طور غیرمستقیم به کودکان بیاموزد و امید به آینده را در دل و ذهن آن­ها زنده نگه دارد. محتوای کتاب­‌ها همچنین باید متناسب با زندگی روزمره کودکان در این مناطق و برای آن­ها ملموس باشد.
     

    ازمهمترین نیازدانش آموزان روستایی غافل نشویم
    ازمهمترین نیازدانش آموزان روستایی غافل نشویم

    روستاها مکانی مناسب برای ترویج و گسترش کتابخوانی

    مهدی نوروز استادیار زبان و ادبیات فارسی، رئیس انجمن نویسندگان و پژوهشگران ابر شهر در نیشابور و از فعالان و مروجان حوزه کتاب و کتابخوانی بر این باور است که روستاها مکانی مناسب برای ترویج و گسترش کتابخوانی هستند زیرا تشنه فراگیری بوده و به سرعت تاثیر پذیرند. ترویج کتابخوانی در روستا ضمن کمک به ارتقای فرهنگی، به پیشرفت و آبادانی منطقه نیز یاری می‌رساند. از نظر او، ارزان‌ترین و سالم‌ترین راه برای رسیدن به زندگی سالم، کتاب است.

    وی ادامه داد:‌ افزایش آگاهی و تفکر منجر به عمل نیک شده و این عمل، به عادت تبدیل می‌شود؛ همین عادت‌های پسندیده شخصیت‌ها را می‌سازند و شخصیت‌ها تعیین‌کننده سرنوشت انسان‌ها خواهند شد. بنابراین کتاب، دریچه آگاهی و تفکر و زمینه‌ساز تعلیم و تربیت است.

    نوروز که ریاست دانشگاه سبحان نیشابور را برعهده دارد، بر این باور است که آموزش تسهیل‌گرانی از خود روستاها برای ترویج کتابخوانی دراین مناطق بسیار مفید و کارساز است.
    وی اضافه کرد: کار فرهنگی باید فرامنطقه‌ای باشد و در کار فرهنگی نباید فعالیت سیاسی انجام داد. از طرفی فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان نباید خیال‌پردازانه و رویاگونه بوده بلکه باید با واقعیت مطابقت داشته باشد.

    در این باره او به کتاب‌های خود در زمینه زندگی و خاطرات شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم اشاره کرد و گفت: نباید قهرمانان ملی و شخصیت‌های محبوب را برای کودکان و نوجوانان دست نیافتنی معرفی کنیم. بلکه باید به گونه‌ای به این الگوهای بزرگ در جامعه پرداخته شود که کودک و نوجوان به آنها احساس نزدیکی کرده و دستیابی به چنین شخصیت‌هایی را دور از دسترس نداند.

    از نظر وی، یک کتاب خوب باید از نظر ظاهر، محتوا و تکنیک در سطح مناسبی باشد. ظاهر کتاب باید جذاب و خوش آب و رنگ و از نظر محتوا متناسب با سن کودکان بوده، شادی را به کام آنها بریزد و کودکان و نوجوانان را برای رویارویی با بن‌بست‌های آینده آماده کند و در بحث تکنیک باید دقت شود که قواعد و اصول شعر و داستان در کتاب رعایت شده باشد.

    نوروز در بحث چگونگی جلب مشارکت ها و ایجاد تعامل، به ابزار تبلیغ، آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی اشاره کرد و براساس تجربه خود گفت: در بحث جلب مشارکت‌ها، کتاب خوب را تشخیص دادیم و از دلسوزان و خیران و …خواستیم کتاب نذر کنند و از طریق این حرکت مردمی، سهمی در افزایش دانش و بینش کودکان و نوجوانان منطقه خود داشته باشند.

    راه پیشرفت و آبادانی از فرهنگ می‌گذرد

    فاطمه‌السادات جعفری از فعالان حوزه کتابخوانی در روستاها و مدیر کتابخانه‌­های عمومی شهرستان نکا، از علاقه‌مندی به فعالیت‌­های فرهنگی و تلاش‌های خود در این عرصه از سال ۱۳۸۵ گفت: در ابتدای کار که تجربه کمتری داشتم، می‌­دیدم که کودکان به کتابخانه نمی‌­آیند؛ تصمیم گرفتم کتاب را با خود همراه بردارم و به طبیعت رفته و از این طریق بچه‌­ها را جذب کنم. می‌­دیدم که بعضی از سنت­‌ها از جمله سنت شب‌نشینی که اهالی مازندران شب­‌ها در منزل هم جمع می‌­شدند و سفره می‌­انداختند و با هم گفت‌وگو می­‌کردند، به فراموشی سپرده شده است. از همین رو با اجرای طرح «شونیشت فرهنگی» سعی کردم این سنت را حفظ کرده و در کنار آن از کتاب هم استفاده کردیم.

    وی با یادآوری یکی از طرح‌­های خود به نام «شهربانو غریبه نیست» به تاثیر کتابخوانی در تغییر سبک زندگی و بهتر شدن روحیات افراد پرداخت و گفت: «طی روزهای مکرر می­‌دیدم که خانمی در نزدیکی کتابخانه می‌آید و می‌نشیند. حس می‌کردم که می‌خواهد با من حرف بزند. در کتابخانه بیشتر به دنبال کتاب‌­هایی از جنس اینکه “چطور بهتر زندگی کنم؟” می­‌گشت. برای همین، اولین دورهمی زنان خانه‌دار را تشکیل دادم و بعد از اینکه رابطه دوستانه و حس اعتماد بین‌ آنها شکل گرفت، شروع به برگزاری کارگاه‌­هایی متناسب با نیازهایشان کردم.

    وی به برقراری عدالت فرهنگی اشاره کرد و افزود: نباید تفاوتی بین کودکان شهری و روستایی گذاشته شود؛ نیاز است برای کاهش آسیب‌­ها و برقراری عدالت، به بحث آموزش و ارتقای سطح فرهنگی کودکان روستا توجه شود زیرا رواج کتابخوانی باعث بهبود رشد فرهنگ می­‌شود و از این طریق کودکان یاد می‌­گیرند که عزت نفسشان را حفظ کنند.
    از نگاه وی، یکی از راه‌­های خنثی‌کردن نقشه دشمنان و جلوگیری از فساد این است که کودکان و نوجوانان با کتاب انس گرفته و به واسطه کتاب، مهارت‌­های مختلف زندگی را یاد بگیرند.

    جعفری معتقد است، برای جلب مشارکت حداکثری باید اعتمادسازی و جلسه‌های توجیهی برگزار شود.
    وی با انتقاد از برخی نگاه‌ها، معتقد است، یکی از چالش‌­ها در ترویج کتابخوانی این است که برخی مسئولان همراهی لازم را ندارند و عمدتا تنها راه پیشرفت و آبادانی را پیشرفت عمرانی می­‌ببنند. در حالی که اگر روی فرهنگ کار شود، نتایج به مراتب بهتر و ماندگارتری را شاهد خواهیم بود.
     


    زینب شهبازی دبیر برگزاری نشست «کتابخانه­‌های روستایی کودکان، کارکردها و درس آموخته‌­ها» نیز معتقد است، کتابخانه‌های روستایی کودکان در ۱۰ سال اخیر توانسته‌اند اتفاقات خوبی را در برخی نقاط روستایی کلید بزنند و به نظر می‌رسد زمینه برای شکل‌گیری یک جنبش راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی فراهم است.

    به گفته وی، اگرچه ایده کتابخانه‌های روستایی، یک ایده جذاب و انرژی‌بخش و قابل الگوبرداری است، اما ایجاد و اداره آنها مستلزم رعایت نکات زیادی است که بتواند به اثرات موردنظر در جهت کمک به پیشرفت و آبادانی و سرزندگی مناطق روستایی منجر شود؛ از این رو، تصمیم گرفتیم در این رویداد، به چرایی و چگونگی این نهادها در نواحی روستایی بپردازیم.

    رویداد «کتابخانه‌های روستایی کودکان _ درس آموخته‌ها و کارکردها»، پنجشنبه ۲۹ آبان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ بر بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.
    علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی شرکت در این برنامه و استفاده از محتواهای آن می‌توانند به تارنمای مدرسه توسعه پایدار دانشگاه شریف به نشانی www.sdschool.ir مراجعه کنند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *