×
×

کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
برداشت بیش از۱۰۰تن چغندرقنددرسال جاری

  • کد نوشته: 14872
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۱
  • ۰
  • کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود با شروع برداشت چغندر قند 100 هزار تن محصول از سطح بیش از 2هزار هکتار از مزارع استان که طی یک ماه گذشت آغاز گردیده برداشت گردد.
    برداشت بیش از۱۰۰تن چغندرقنددرسال جاری
  • تبلیغ هدفمند

     کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود با شروع برداشت چغندر قند ۱۰۰ هزار تن محصول از سطح بیش از ۲هزار هکتار از مزارع استان که طی یک ماه گذشت آغاز گردیده برداشت گردد.

    فاطمه ستایش‌مهر اظهار داشت: میزان زیر کشت این مجصول در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۰۰ هکتاری روبرو بوده است.

    وی با بیان کرد :تاکنون ۵۰ درصد محصول از مزارع استان برداشت شده که میانگین این عملکرد در هر هکتار ۴۵ تن است.

    وی اظهار داشت: پارسال از سطح هزار و ۷۰۰ هکتار مزارع چغندرقند استان حدود ۷۶ هزار تن محصول برداشت شده بود.

    وی دلیل افزایش سطح زیر کشت چغندرقندر در این استان را فروش تضمینی چغندر قند عنوان کرد و گفت: محصول رقیب چغندرقند در استان گوجه فرنگی است که در سال گذشته قیمت گوجه کاهش یافت و محصول کشاورزان فروش نرفت.

    برداشت بیش از۱۰۰تن چغندرقنددرسال جاری
    برداشت بیش از۱۰۰تن چغندرقنددرسال جاری

    ستایش مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه محصول چغندرقند توسط کارخانه خرید تضمینی می شود کشاورزان از فروش آن مطئمن هستند.

    وی قیمت هر کیلو چغندر قند تحویلی به کارخانه قند را ۶ هزار و ۵۲۰ ریال عنوان کرد و افزود: کشاورزان برای کشت محصول با کارخانه قرارداد می بندندکه همچون سایر محصولات ریسک نمی کنند.

    ستایش مهر از کشاورزان خواست تا با توجه به سرمای پیشرو در برداشت محصول شتاب کنند و اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه برداشت چقندرقند در استان به پایان برسد و در برخی از سال ها تا ۱۵ آذر ماه نیز طول می کشد.

    کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری کشاورزان استان آذربایجان غربی نیز محصول چغندرقند را به کارخانه قند شیروان تحویل می دهند، پیش بیینی شده است که تا ۱۸۰ هزار تن محصول تحویل کارخانه قند شود.

    استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

    کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

    سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

    حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *