×
×

کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
کشت نخستین کلزا نشایی درآذربایجان‌غربی

  • کد نوشته: 14963
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۲
  • ۰
  • کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برای نخستین بار در استان دانه روغنی کلزا در هفت هکتار از مزارع شهرستان نقده به صورت نشایی کشت شد.
    کشت نخستین کلزا نشایی درآذربایجان‌غربی
  • تبلیغ هدفمند

    کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برای نخستین بار در استان دانه روغنی کلزا در هفت هکتار از مزارع شهرستان نقده به صورت نشایی کشت شد.

    صولت قلی‌زاده اظهار داشت: کشت نشایی دانه روغنی کلزا توسط یکی از کشاورزان پیشرو در شهرستان نقده برای نخستین بار در آذربایجان‌غربی تجربه شده و در صورتی که موفقیت‌آمیز باشد، این روش کشت در سایر مزارع استان توسعه پیدا می‌کند.

    وی اضافه کرد: در کشت نشایی ابتدا بذر کلزا را به در محیط گلخانه‌ای کشت می‌کنند و سپس در آبان ماه بوته (نشا) را به مزرعه منتقل کرده و با دستگاه کارنده مخصوص آن را دوباره می‌کارند.

    کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: زمان طلایی کشت کلزا در استان هفتم مهر به پایان می‌رسد و کشاورزانی که هنوز محصول چقندرقند یا ذرت خود را برداشت نکردند، می‌تواند با کشت نشایی، کلزا را در آبان بکارند.

    وی افزود: رفع مسایل مربوط به کشت با بذرکار به علت ریزش بذر کلزا، آماده سازی و تهیه مناسب بستر کشت، کنترل علف‌های هرز، صرفه‌جویی در مصرف آب پاییزه، بذر و کودشیمیایی و استقرار مناسب بوته‌های کلزا از دیگر اهداف کشت نشایی است.

    وی اظهار داشت: امسال ۴۵ هکتار مزرعه الگویی کلزا در آذربایان‌غربی کشت شده که شامل ۲۰ هکتار تغذیه گیاهی در میاندوآب، ۲۰ هکتار تغذیه گیاهی در نقده و پنج هکتار نیز به صورت آبیاری میکرو در نقده است.

    وی اضافه کرد: امسال در ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع آبی استان کلزا کشت شده که این مقدار کشت در مقایسه با سه هزار و ۳۰۰ هکتار کشت سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

    کشت نخستین کلزا نشایی درآذربایجان‌غربی
    کشت نخستین کلزا نشایی درآذربایجان‌غربی

    “قلی‌زاده” گفت: برای سال زراعی جاری قمیت تضمینی کلزا از کشاورزان ۷۸ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده که در مقایسه با قیمت سال قبل که ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال بود ۳۱ هزار و ۳۹۸ ریال برای هر کیلوگرم افزایش یافته است.

    کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

    سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

    تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

    کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *