×
×

غاز بودن مرغ همسایه

  • کد نوشته: 15019
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۳
  • ۰
  • تامین بخشی از مرغ مورد نیاز خراسان شمالی از استان‌های همجوار، که با قیمتی بالاتر از مرغ داخلی صورت می گیرد، سبب افزایش قیمت گوشت تولیدی و در نتیجه ۲ نرخی شدن این کالا و بروز مشکلاتی برای شهروندان و مرغ‌فروشان شده است.
    غاز بودن مرغ همسایه
  • تبلیغ هدفمند

    تامین بخشی از مرغ مورد نیاز خراسان شمالی از استان‌های همجوار، که با قیمتی بالاتر از مرغ داخلی صورت می گیرد، سبب افزایش قیمت گوشت تولیدی و در نتیجه ۲ نرخی شدن این کالا و بروز مشکلاتی برای شهروندان و مرغ‌فروشان شده است.

    ۲ نرخی شدن گوشت مرغ در بازار خراسان شمالی، از آنجا آغاز شد که سازمان جهاد کشاورزی این استان در تامین مرغ زنده با قیمت مصوب تنظیم بازار، کم آورد و به ناچار مسوولان این استان برای تامین این نیاز مردم، دست به دامان سالن های مرغداری دیگر استان ها شدند.  

    به ادعای مسوولان، خراسان شمالی تنها استانی است که توزیع گوشت مرغ به قیمت تنظیم بازار را اجرایی کرده است،  در این طرح نرخ گوشت مرغ کشتار روز برای هر کیلوگرم ۱۹۷ هزار و ۵۵۰ ریال تعیین شده است.  

    برای اجرای این طرح جهاد کشاورزی استان متعهد شد تا مرغ زنده را با قیمت مصوب از مرغداران خریداری کند، اما مشکل از آنجا شروع شد که مرغ زنده به اندازه نیاز بازار تامین نشد و این کمبود سبب شد تا برای پاسخ به عطش بازار، مرغ زنده از خارج استان تامین و در کشتارگاه های استان کشتار شود.  

    با توجه به اینکه تامین مرغ به قیمت مصوب، در سایر استان ها اجرایی نشده است، مرغ زنده ای که از دیگر استان ها تامین می شود، قیمت بالاتری دارد و به همین علت، گوشت مرغ استحصال شده هم با قیمتی بالاتر از گوشت مرغ تنظیم بازار عرضه می شود.  

    با توجه به اینکه تامین مرغ به قیمت مصوب، در سایر استان ها اجرایی نشده، مرغ زنده که از خارج استان تامین می شود، قیمت بالاتری دارد و به همین علت، گوشت مرغ استحصال شده هم با قیمت بالاتری از گوشت مرغ تنظیم بازار عرضه می شود

    این امر سبب شده تا اکنون گوشت مرغ در بازار استان ۲ نرخی شود. در این شرایط گوشت مرغ تنظیم بازار تنها در فروشگاه های بزرگ توزیع می شود و البته در روزهای اخیر مقادیری از گوشت مرغ تنظیم بازار به اصناف هم داده شده است اما میزان آن بسیار اندک بوده است.  

    در این شرایط مردم که به دنبال خرید گوشت مرغ با قیمت ارزان تر هستند، خرید خود را به فروشگاه های بزرگ سوق داده اند.  اصناف هم از اینکه از گوشت تنظیم بازار بی بهره مانده و بخشی از مشتریان خود را از دست داده اند، گلایه مندند.  

    آشفتگی بازار با ۲ نرخی شدن مرغ 

    یکی از فروشندگان مرغ در بازار بجنورد به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ نرخی شدن گوشت مرغ، بازار را بر هم ریخته است، مردم برای اینکه مرغ ارزان تر خریداری کنند به فروشگاه ها مراجعه می کنند و به همین علت فروش مرغ فروشی های بازار بسیار کاهش یافته است.  

    رضا رحیمی اظهار داشت: نمی دانم بر چه اساس، سهم اصناف از گوشت مرغ تنظیم بازار، اینقدر کم است، برخی از اصناف گوشت مرغ تنظیم بازار عرضه می کنند، برخی هم چیزی نصیبشان نشده است، برخی هم روزانه تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم از این محصول را دریافت کرده و عرضه می کنند.  

    وی افزود: بخشی از گوشت مرغ در اصناف، با قیمت تنظیم بازار و بخشی هم با قیمت آزاد عرضه می شود، و این امر مشکلاتی را میان اصناف و مشتریان ایجاد کرده است.

    بخشی از گوشت مرغ در اصناف، با قیمت تنظیم بازار و بخشی هم با قیمت آزاد توزیع می شود، و این امر مشکلاتی را میان اصناف و مشتریان ایجاد کرده است

    وی گفت: عمده فعالان این صنف مستاجر هستند و در این شرایط، در تامین هزینه های خود مانده اند و اکنون با ۲ نرخی شدن گوشت مرغ، فروش آنان به شدت کاهش یافته است و علاوه بر آن بعضا شاهد درگیری لفظی و بحث میان مشتریان و فعالان این صنف هستیم.

    رحیمی تصریح کرد: برخی مشتریان که از علت ۲ نرخی شدن گوشت مرغ اطلاعی ندارند، کسبه را به گرانفروشی متهم می کنند،  برای مردم سوال است که چرا هر کیلوگرم گوشت مرغ در فروشگاه های بزرگ حدود ۲۰۰ هزار ریال است و همان گوشت در مرغ فروشی ها به قیمت ۲۶۰ و یا حتی ۲۸۰ هزار ریال به فروش می رسد.

    وی گفت: برای مردم تامین گوشت مرغ با قیمت حدود ۳۰۰ هزار ریال واقعا مشکل است، خرید یک قطعه مرغ با قیمت آزاد، برای شهروندان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال هزینه دارد در صورتی که خرید همین محصول در فروشگاه های بزرگ با کمتر از ۵۰۰ هزار نیز میسر است.

    این فروشنده مرغ اظهار داشت: مردم در تامین گوشت مرغ، دچار سرگردانی شده اند،   اختلاف قیمت زیاد است و به همین علت، مردم ترجیح می دهند که از فروشگاه ها خرید کنند.  

    غاز بودن مرغ همسایه
    غاز بودن مرغ همسایه

    تخلف در بازار گوشت مرغ 

    یکی دیگر از مرغ فروشان بجنورد در این باره گفت: گوشت مرغ تنظیم بازار به همه بازاریان داده نمی شود.  به زعم مسوولان، تنها شماری از کسبه مورد اعتماد، گوشت تنظیم بازار دریافت کرده و به مردم عرضه می کنند که حتی شاهد تخلف در همین مرغ فروشی ها نیز هستیم.  

    رحمان غلامی اظهار داشت: هر جا صحبت از ۲ نرخی باشد، فساد هم رخنه می کند،  قیمت تنظیم بازار بر روی بسته های گوشت مرغ درج شده است اما مرغ فروشان، مرغ تنظیم بازار را قطعه قطعه کرده و با قیمت بازار آزاد می فروشند.  

    وی افزد: برخی از کسبه هم مرغ تنظیم بازار را با قیمت بالاتری به رستوران داران می فروشند تا سود بیشتری به دست بیاورند، که البته این گونه تخلف ها به راحتی قابل شناسایی و برخورد نیست.  

    این فروشنده گوشت مرغ گفت: ۲ نرخی شدن بستری شده تا فساد و تخلف در بازار گوشت مرغ ایجاد شود، محصولی که برای تنظیم بازار تامین شده، به دست مصرف کننده واقعی نرسد و یا با قیمت بازار آزاد به مردم عرضه شود.  

     ۲ نرخی شدن بستری شده تا فساد و تخلف در بازار گوشت مرغ ایجاد شود، محصولی که برای تنظیم بازار تامین شده، به دست مصرف کننده واقعی نرسد و یا با قیمت بازار آزاد به مردم عرضه شود

    غاز بودن مرغ همسایه
    غاز بودن مرغ همسایه

    گلایه اصناف بجنورد از توزیع گوشت مرغ در فروشگاه‌ها

    رییس اتحادیه صنف لبنیات، قصابان و مرغ فروشان بجنورد هم گفت: گوشت مرغ تنظیم بازار در فروشگاه‌های بزرگ انجام می‌شود و در چند روز گذشته این محصول به دست مرغ فروشان مرکز استان نرسیده و یا اگر رسیده میزان آن بسیار کم بوده است و به همین علت کسبه گلایه‌مند هستند.

    حسین قاسم زاده اظهار داشت: ۲ نرخی شدن گوشت مرغ کشتار روز در استان سبب شده تا میزان فروش آن در واحدهای صنفی به شدت کاهش یابد و این امر سبب گلایه اصناف شده است.  

    وی افزود: در روزهای گذشته، گوشت مرغ تنظیم بازار در شهر بجنورد به اندازه کافی تامین نشد و همان میزان اندکی که تامین شده بود هم به فروشگاه های بزرگ اختصاص یافت، از این رو فروش آن در واحدهای مرغ فروشی کاهش یافت.  

    قاسم زاده تصریح کرد: با توجه به کم بودن میزان گوشت مرغ تنظیم بازار، مرغ زنده از خارج استان تامین و در استان کشتار می شود و این گوشت استحصالی با قیمت بیشتری، توزیع می شود.

    وی گفت: در این شرایط که گوشت مرغ ۲ نرخی شده، مردم تمایلی به خرید از واحدهای صنفی کوچک ندارند.

    قاسم زاده اظهار داشت: در چند روز گذشته، یک روز اصلا مرغ تنظیم بازار در بجنورد تامین و توزیع نشد، در برخی روزها هم تنها ۲ تا سه تن گوشت تامین شد که پاسخگوی نیاز شهروندان نبود.

    یک روز اصلا، مرغ تنظیم بازار در بجنورد تامین و توزیع نشد در برخی روزها هم تنها ۲ تا سه تن تامین شد که پاسخگوی نیاز نیست

    رییس اتحادیه صنف لبنیات، قصابان و مرغ فروشان بجنورد افزود: اندک گوشت مرغ تامین شده برای تنظیم بازار هم به فروشگاه های بزرگ اختصاص یافت و اکنون واحدهای صنفی نسبت به این امر معترض هستند.

    غاز بودن مرغ همسایه
    غاز بودن مرغ همسایه

    جهاد کشاورزی مرغ زنده را تامین نکرد 

    رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم گفت: در چند روز گذشته، جهاد کشاورزی استان مرغ زنده را به اندازه مورد نیاز استان تامین نکرد و به همین علت، مرغ زنده از خارج استان تامین شد که البته قیمت این محصول بیش از نرخ تنظیم بازار است.

    حسن وحیدی اظهار داشت: نیاز استان به گوشت مرغ، روزانه ۴۰ تا ۴۵ تن است اما سازمان جهاد کشاورزی در روزهای اخیر روزانه تنها ۱۰ تن این رقم را تامین کرده است، امروز هم برای بجنورد تنها چهار تن تامین شد که به هیچ وجه تکافوی نیاز شهروندان را نمی کند.  

    نیاز خراسان شمالی به وارد کردن سالانه هفت هزار و ۴۳۰ تن مرغ 

    معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه ۲۶ هزار و ۱۸۰ تن گوشت مرغ در استان مصرف می شود که با توجه به محدودیت تولید استان، هفت هزار و ۴۳۰ تن آن از دیگر استان‌ها تامین می‌شود.

    محمد محمدزاده، مجموع ظرفیت تولیدی گوشت مرغ در این استان را ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن در سال دانست و گفت: اکنون ۱۰۱ واحد مرغ گوشتی در استان فعالیت دارند که سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ در این واحدها تولید می شود.

    بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ کشتار روز در خراسان شمالی ۱۹۷ هزار و ۵۵۰ ریال مصوب شده است.  قیمت مصوب خرید مرغ زنده از مرغداران هم به ازای هر کیلوگرم، ۱۳۷ هزار و ۵۵۰ ریال تعیین شده است.

    سالانه حدود ۲۲ هزار تن گوشت مرغ در استان خراسان شمالی مصرف می شود که حدود ۶ هزار تن از این رقم از دیگر استان ها تامین می شود.

    خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی زندگی می کنند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *