×
×

وزیر صنعت، معدن و تجارت
ترخیص نهاده‌های دامی ازگمرک موجب تعادل بازار

  • کد نوشته: 15123
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۴
  • ۰
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با افزایش ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر و گمرکات کشور، تعادل در بازار گوشت قرمز و مرغ خواهیم داشت.
    ترخیص نهاده‌های دامی ازگمرک موجب تعادل بازار
  • تبلیغ هدفمند

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با افزایش ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر و گمرکات کشور، تعادل در بازار گوشت قرمز و مرغ خواهیم داشت.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرضا رزم حسینی در حاشیه نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به تقسیم کار با وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: بر اساس تقسیم وظایف، مسوولیت تنظیم بازار در حوزه گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ بر عهده این وزارتخانه گذاشته شده است.

    وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان تامین کننده نهاده های دامی، تاکنون ۱.۴ میلیون تن کالا را از گمرکات ترخیص کرده و خاطرنشان کرد: در مجموع چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) وجود داشت که با توجه به ابلاغ رییس جمهوری، به سرعت در حال ترخیص است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کالاهای ترخیص شده، تحویل وزارت جهاد کشاورزی می شود که این وزارتخانه باید بوسیله سامانه بازارگاه نسبت به توزیع آن اقدام کند، بنابراین کار نظارت بر توزیع این محصولات نیز بر عهده خواهد داشت.
    رزم حسینی خاطرنشان کرد: برخی بخش ها مطالبه افزایش قیمت کالاها را داشتند که ستاد تنظیم بازار در برابر آن مقاومت کرد.
    وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به تولیدکنندگان و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی دام و طیور تصریح کرد: مجموعه اقدام ها در این حوزه باید باید به نحوی تنظیم شود که علاوه بر تولیدکنندگان که امکان ادامه تولید خواهند داشت، قیمت هم در بازار داخل متعادل شود.
    فرصت یک ماهه برای فعالسازی معادن راکد
    وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: معادنی که در سطح کشور راکد و غیر فعال باشند، تا یک ماه فرصت دارند فعالیت خود را آغاز کنند و در صورت غیرفعال بودن، مجوزشان باطل می‌شود.
    رزم حسینی گفت: یکی از تصمیم های خوبی که اتخاذ و ابلاغ شد، فرصت سه ماهه برای معدن‌داران برای فعال سازی معادن در اختیارشان قرار گرفت.
    وی افزود: تاکنون دو ماه از مهلت تعیین شده، گذشته و همه افرادی که پروانه بهره‌برداری و یا مجوز اکتشاف گرفتند، حداکثر تا یک ماه دیگر مهلت دارند تا اقدام های اجرایی لازم برای فعال سازی معادن در اختیار خود را عملیاتی کنند.
    رزم حسینی تاکید کرد: طبق قانون مکلف به ابطال مجوز افرادی شده ایم که پس از این مهلت سه ماهه، معادن تحت اختیارشان غیرفعال مانده باشد و طبق مقررات موجود همه استان‌ها مکلف به برگزاری مزایده معادن مزبور خواهند شد و به افراد دارای اهلیت واگذار خواهند شد.
    به گزارش ایرنا، پیش از این ستاد تنظیم بازار بر اساس تصمیمات جلسه ستاد اقتصادی دولت برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی مبنی بر همکاری مستقیم دو وزارتخانه صنعت و جهاد کشاورزی و تقسیم مسوولیت‌ها برای تامین کالاهای اساسی کشور، مقرر کرد: درزمینه تامین گوشت قرمز (همانند مرغ و تخم‌مرغ در مصوبه ستاد اقتصادی دولت) مسوولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی تامین، تولید، عرضه و تنظیم بازار گوشت تا مرحله عمده‌فروشی به قیمت مصوب بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و در مرحله توزیع و خرده فروشی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت با محوریت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باشد.
     شرکت پشتیبانی امور دام و مجاز است با رعایت جلوگیری از افزایش قیمت بازار گوشت قرمز با مکانیزم خرید داخلی اقدام کند.
    مسوولیت تصمیم‌گیری درباره صادرات و واردات گوشت قرمز از جمله تعیین عوارض یا ممنوعیت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت صنعت همکاری لازم در زمینه تنظیم بازار گوشت قرمز را با وزارت جهاد کشاورزی خواهد داشت.
    همچنین ستاد تنظیم بازار مقرر کرد مسوولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی تامین، تولید و واردات انواع نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور، انواع بذر، سموم، کنجاله، جو، ذرت و تعیین اولویت تخصیص و تامین ارز و ترخیص، به همراه توزیع و نظارت بر آن، بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد و همچنان فرایند ثبت سفارش نهاده‌های دامی جو، ذرت و کنجاله توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود.
    علاوه براین وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: تولید مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز در کشور در وضعیت خوبی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
    «کاظم خاوازی» با تاکید بر اینکه تنظیم بازار در سطح خرده‌‍فروشی همچنان در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، تصریح‌کرد: اکنون ارتباط خوبی بین وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های ذیربط وجود دارد و این وعده را به مردم می‌دهیم که در ماه‌های آینده شاهد وضعیت خوبی در بازار باشند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *