×
×

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی
آبگیری سدقیزقلعه سی تاپایان سال

  • کد نوشته: 15126
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۴
  • ۰
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات تا پایان سال‌جاری آبگیری اولیه سد قیزقلعه سی انجام می‌شود.
    آبگیری سدقیزقلعه سی تاپایان سال
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات تا پایان سال‌جاری آبگیری اولیه سد قیزقلعه سی انجام می‌شود.

     یوسف غفارزاده روز دوشنبه در گفتگویی در خصوص امکان آبگیری اولیه این سد و آبدهی به کانال اصلی خداآفرین و انتقال آب، اظهار داشت: برای تکمیل سد قیز قلعه سی و شبکه اصلی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین در مجموع سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است که طی روزهای اخیر با پیگیری‌های مکرر ۶۲۵ میلیارد ریال برای این طرح تخصیص یافته و در صورت تداوم تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز، امکان آبگیری اولیه این سد تاپایان امسال وجود دارد.

    وی اعلام کرد: در حال حاضر عملیات اصلی سد قیزقلعه سی شامل خاکریزی بخش میانی ، بتن ریزی سرریز ساحل راست و سایر عملیات تجهیزات هیدرومکانیکال در دست اقدام است.

    وی خاطرنشان کرد: سد تنظیمی قیز قلعه سی در فاصله ۱۲کیلومتری پایین دست سد خداآفرین قرار دارد و هدف آن تنظیم، انحراف و انتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین و همچنین تولید برق به میزان ۴۰مگاوات با ظرفیت تولید ۱۳۵ گیگا وات ساعت در سال است.  

     غفارزاده با اعلام این که سد قیز قلعه سی در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین نیز به عنوان یکی از بزرگترین طرح های شبکه آبیاری و زهکشی کشور که در محدوده استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل و در حاشیه رودخانه ارس واقع شده است، یادکرد.
    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: وسعت کل اراضی طرح توسعه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در استان آذربایجان شرقی ۱۲ هزار هکتار است که در اولویت اول طرح ، تامین آب پنج هزار و ۲۹۰ هکتار آن در حال اجراست، علاوه بر آن انتقال حق آبه از رودخانه ارس به چهار هزار هکتار از اراضی بهبود واقع در حاشیه رودخانه ارس در استان آذربایجان شرقی و انتقال آب به استان اردبیل از دیگر اهداف این طرح است.
    غفارزاده در خصوص اجزای اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین افزود: کانال اصلی این طرح ۵۱ کیلومتر و ظرفیت ۷۲ متر مکعب انتقال آب در ثانیه را دارد و ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه جهت تامین آب شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار طراحی و اجرا شده است .
     وی میزان پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین را ۸۸ درصد اعلام کرد و گفت: با تخصیص اعتبار ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی اخیر، عملیات اجرایی کانال اصلی خداآفرین جهت انتقال آب از سد قیز قلعه سی و نیز تامین آب ۶ ایستگاه پمپاژ در استان آذربایجان شرقی جهت تامین آب شبکه آبیاری تحت فشار سه هزار هکتار از اراضی اولویت اول پایاب سد خداآفرین و نیز انتقال و تحویل آب به چهار هزار هکتار از اراضی واقع در حاشیه رودخانه ارس محقق خواهد شد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *