×
×

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
تولید۲۰ تن زعفران

  • کد نوشته: 15153
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۴
  • ۰
  • مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از سطح بیش از 4000هکتار کشتزار زعفران استان برآورد برداشت ۲۰ تن زعفران به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال شده است.
    تولید۲۰ تن زعفران
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از سطح بیش از ۴۰۰۰هکتار کشتزار زعفران استان برآورد برداشت ۲۰ تن زعفران به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال شده است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدعلی شریکیان با اشاره به اینکه تولید زعفران در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی روبرو بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر خراسان شمالی دارای رتبه سوم تولید با میزان مساحت زیر کشت را دربین استانهای کشور به خود اختصاص داده است که در همین ررابط و در بخش بهره وری توانسته رتبه یک را در بین استانهای کشور کسب نماید.

    وی نسبت میانگین عملکرد برداشت در هکتار در استان را بالاتر از کشور دانست و افزود: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم در کشور چهار کیلوگرم است.

    وی با اشاره به اینکه فاروج به عنوان قطب تولید زعفران در استان است اظهار داشت: خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه اول و دوم را در سطح کشور دارند که خراسان شمالی در رده سوم کشور قرار دارد.

    تولید۲۰ تن زعفران
    تولید۲۰ تن زعفران

    شریکیان در این خصوص اظهار داشت: زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.

    خرید حمایتی هزار و ۳۰۵ کیلوگرم زعفران خشک  

    وی با بیان اینکه از زمان اجرای خرید حمایتی تاکنون هزار و ۳۰۵ کیلوگرم زعفران خشک از تولید کننده ها خریداری شده است گفت: خرید حمایتی کمک می کند تا کشاورزان نقدینگی داشته باشند و همچنین این روش خرید قیمت بازار زعفران را متعادل می کند.

    وی هدف اصلی خرید حمایتی را تعادل قیمت دانست و افزود: دولت وارد کار می شود و با خرید بخشی از تولید کشاورزان اجازه نمی دهد قیمت ها  کاهش یابد و واسطه ها قیمت دلخواه خود را اعمال کنند.

    شریکیان اظهار داشت:  زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می شود.

    شریکیان افزود: شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

    وی گفت: کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می کند به طوری که هر یک هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری، یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می کند.

    وی افزود: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول است.

    شریکیان گفت: نظارت و مشاوره کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت از جمله حمایت های این سازمان است.

    سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی ، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو است به هفت هزار هکتار رسیده است که در مقایسه با قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید حدود ۳ برابر رشد یافته است.

    در سال زراعی گذشته ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال از ۱۵۸ زعفران کار استان به صورت حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده بود.
    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *